برگزاری سوگواره ملی «پایتخت موکب‌ها» در خوزستان
کد خبر: 4073819
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹

برگزاری سوگواره ملی «پایتخت موکب‌ها» در خوزستان

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به اهمیت جایگاه موکب‌داری در خوزستان از برگزاری سوگواره ملی «پایتخت موکب‌ها» در این استان خبر داد.

حجت‌الاسلام مهدی اخوان، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستانبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام مهدی اخوان، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، امروز، پنجم مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح برنامه‌های این نهاد همزمان با ایام ماه محرم، گفت: طبق فرمایش امام راحل «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، دِینی که محرم و صفر به گردن اسلام دارد به قیمت تثبیت اسلام است. این جمله امام(ره) به ما تفهیم می‌کند که بار زنده‌ بودن این دین بر عهده محرم و صفر است.

وی بیان کرد: اتفاقاتی که در انقلاب اسلامی و فرآیند حرکت این شجره طیبه به‌وجود آمد، برگرفته از این درس است. اگر امام راحل توانستند این انقلاب بزرگ را به پیروزی برسانند و این ایثار و گذشت و رشادت را در جامعه به‌وجود آوردند، همه این‌ها برگرفته از معارف عاشورایی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به تفاوت برنامه‌های محرم و صفر امسال پس از بازه زمانی فراگیری کرونا در دو، سه سال گذشته، اظهار کرد: در دو، سه سال اخیر تمام کشور دچار محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا بوده است و در این فضا مجبور بودیم برخی از اقتضائات را رعایت کنیم و برخی از مراسم‌ و سنت‌ها تحت تأثیر این شرایط قرار گرفت.

اخوان اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی چند سیاست کلی را برای ماه محرم به‌صورت کلی ابلاغ کرده است که سیاست محوری و متمرکز این دستورالعمل، تمرکز بر موضوع جهاد تبیین است. مقام معظم رهبری هیئت‌ها را به‌عنوان کانون جهاد تبیین معرفی کردند. برای تحقق این امر و بیانیه گام دوم انقلاب برنامه‌هایی در نظر داریم. از دیگر محورها امیدآفرینی است. تصمیم داریم در این بخش از هیئت‌ها، مبلغان و مساجد کمک بخواهیم. بخش مهم دیگر در فصل حکومت جمهوری اسلامی، جمعیت و فرزندآوری است که مورد تأکید است.

وی عمق‌بخشی برنامه‌ها از طریق برگزاری نشست‌های توجیهی، ایجاد گفتمان شعارمند هیئت‌ها، پوشش حداکثری مراسم مذهبی و استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌ها از جمله روضه‌های خانگی، هیئت‌های شاخص، مساجد و دسته‌روی‌ها با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و احیای برخی سنت‌های صحیح و اسلامی در عزاداری با توجه به زیست‌بوم حاکم بر استان خوزستان را از دیگر محورهای محرم امسال بیان کرد. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: توجه به نسبت هیئت و قرآن به‌صورت خاص در 60 روز محرم و صفر مورد نظر ماست. قرائت قرآن، ارائه محتوای قرآنی، ختم‌های دسته جمعی قرآن و ... از جمله برنامه‌هایی است که ذیل این عنوان جا می‌گیرد. توجه ویژه به مراسمات بانوان و کودکان از دیگر سیاست‌های اصلی برنامه‌های ما است. 

اخوان گفت: در دو ماه گذشته و در آستانه محرم 250 نشست تمهیدی و تبیینی با اولویت جهاد تبیین برگزار شد. مخاطبان این نشست‌ها هیئت‌های مذهبی، شبکه تبلیغی، کانون مداحان، ستاد نهضت پیشرفت بانوان و ستاد شوون فرهنگی شهرستان‌ها هستند. جمعیتی بالغ بر سه هزار و پانصد نفر مخاطب این نشست‌ها بودند‌.

وی با اشاره به شیوع مجدد کرونا در برخی نقاط کشور و با بیان اینکه در این شرایط تابع ستاد ملی کرونا هستیم، افزود: با توجه به وضعیت کنونی در مراسم محرم، تعطیلی نخواهیم داشت و برنامه‌های ماه محرم با رعایت دستورالعمل‌ها دنبال خواهد شد. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان از افتتاح نمایشگاه شمیم حسینی با همکاری استانداری، شهرداری، اوقاف، دفتر تبلیغات اسلامی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خبر داد و گفت: این نمایشگاه با 20 غرفه مایحتاج هیئت‌های مذهبی و مساجد را برای مراسم محرم و صفر با 5 تا 30 درصد تخفیف ارائه می‌دهد. نمایشگاه شمیم حسینی از امروز، پنجم مرداد، به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز دایر خواهد بود. 

اخوان ادامه داد: در بخش‌های سازمانی نیز برنامه‌هایی پیش بینی شده است. استعدادیابی مداحان نوجوان و جوان از جمله برنامه‌های کانون مداحان است. اعزام مبلغ از طریق سامانه شمع دیگر برنامه‌ای است که در این ماه دنبال می‌شود. سامانه‌ای طراحی شده است که مبلغ، نقطه موردنظر تبلیغی خود را انتخاب می‌کند و مردم با استفاده از این سامانه و نرم افزار می‌توانند بدون واسطه‌گری سازمان تبلیغات، مُبلغ را برای مجالس خود دعوت کنند. در بخش هیئت نیز، سه هزار هیئت ثبت شده، برنامه‌های محرم و صفر را در شهرها و روستاها برگزار می‌کنند. تأمین ارزاق هیئت‌های مذهبی با همکاری اداره‌کل جهاد کشاورزی و عرضه ارزاق با تخفیف ویژه هیئت‌ها نیز در این ایام انجام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان درباره برنامه‌های حوزه رسانه گفت: حمایت از تولیدات رسانه‌ای کانون‌های فرهنگی تبلیغی، راه‌اندازی برنامه تلویزیونی موکب و پخش زنده آن، تهیه تولیدات فاخر رسانه‌ای، تهیه و توزیع مجموعه سخنرانی‌های حماسه حسینی و جهاد تبیین بین مبلغین و برگزاری سوگواره رسانه‌ای «پایتخت موکب‌ها» در سطح ملی از دیگر برنامه‌های ما به مناسبت محرم و صفر است. دوره جامع آموزشی رسانه ویژه هیئات برگزار شد که حدود ۱۵۰۰ نفر در این دوره شرکت کردند. امیدواریم بتوانیم یک فضای شبکه‌ رسانه‌ای در فعالیت هیئات ایجاد کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام مسیح اسکندری، دبیر سوگواره «پایتخت موکب‌ها» با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره استفاده از ظرفیت اربعین جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی گفت: با تقویت حرکت اربعین، یک تبادل فرهنگی بین مردم خوزستان و عراق به واسطه نزدیکی زبان و مکان صورت گرفت و آن موضوع موکب‌ها است. در سال‌های اخیر موکب‌داری جایگاه ویژه‌ای در خوزستان پیدا کرده است.

وی بیان کرد: این موکب‌ها با حمایت و بدون حمایت سال به سال در حال تقویت است. هدف ما از برگزاری این رویداد، اولا بازنمایی رسانه‌ای شکل‌گیری موکب‌ها در خوزستان، معرفی خوزستان به‌عنوان پایتخت موکب‌ها، نشان دادن چهره مردمی موکب داری، تکریم هنرمندان ارزشی و موکب‌داران نمونه است. این سوگواره در قالب عکس، فیلم کوتاه، مستند و‌ پویانمایی برگزار خواهد شد. دریافت آثار از یازدهم محرم تا اربعین حسینی است.

انتهای پیام
captcha