هدف از عزاداری برای امام حسین(ع) چیست
کد خبر: 4073787
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر تبیین کرد؛

هدف از عزاداری برای امام حسین(ع) چیست

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تأکید بر اینکه مراسم اربعین بیعت با امام حسین(ع) است، گفت: باید اهداف و سمت و سوی پیاده‌روی اربعین برای مردم روشن و بیان شود که اینجا محل بیعت با امام حسین(ع) برای ایجاد یک مدینه فاضله اسلامی است.

هدف از عزاداری برای امام حسین(ع) چیست؟

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در همایش «خدمات سلامت در زیارت اربعین 1401» که امروز چهارشنبه پنجم مردادماه با رویکرد تقویت هماهنگی بین بخشی و انسجام و هم‌افزایی میان گروه‌های ارائه کننده خدمات سلامت و با حضور مسئولان بلندپایه بهداشتی عراق و جمعی از موکب‌داران اربعین در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه قرآن یکی از ویژگی‌های مؤمنان را پرهیز از کار لغو بیان کرده است، گفت: معنای این آیه شریفه این است که همه کارهای مؤمنان باید برنامه‌ریزی شده، دقیق و هدف‌گذاری شده باشد و به گونه‌ای حرکت کنند که بتوانند خودشان را به اهداف نزدیک کنند.

وی با اشاره به روایتی که مطرح کرده «وای به حال کسانی که دو روز آنها مساوی باشد»، گفت: انسان مؤمن باید به شکلی به سمت کمال حرکت کند که فردایش از امروزش بهتر و موفق‌تر باشد. این مسئله مهم باعث شکوفایی جامعه اسلامی می‌شود. وقتی این مسئله را به عنوان محور اصلی و اساسی بپذیریم در مناسک دینی نیز این اصل را اجرا خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر ادامه داد: در اسلام برای نماز، روزه و ... هدف تعیین شده است. حج را در نظر بگیرید؛ براساس دستور اسلام حج فقط یک بار در طول عمر انسان بر افراد مستطیع واجب می‌شود و براساس برنامه‌ریزی دقیق زائران اعمال حج را انجام می‌دهند. پس در اسلام همه امور هدف دارند.

عزاداری امام حسین(ع) هدفمند است

وی به هدفمند بودن عزاداری امام حسین(ع) اشاره و تشریح کرد: همه ائمه معصومین(ع) به شهادت رسیده‌اند اما در خصوص عزاداری برای هیچکدام از آنها تعابیری که برای عزاداری امام حسین(ع) بیان شده، مطرح نشده است. حضرت علی(ع) و سایر ائمه به شهادت رسیده‌اند اما در روایات مطرح نشده است که برای این بزرگواران عزاداری کنید؛ البته اینکه ما برای همه ائمه عزاداری می‌کنیم اقدامی صحیح و برای بزرگداشت شعائر الهی است اما تکیه‌ای که بر روی بحث گریه برای اباعبدالله ‌الحسین و یاران ایشان شده برای گریه بر هیچ یک از ائمه(ع) نشده است.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: همه این مباحث را وقتی پیگیری کنیم به این نقطه می‌رسیم که هدف عزاداری امام حسین(ع) زنده‌ نگه‌ داشتن اسلام، جلوگیری از مندرس شدن دین و سوق دادن مردم به سمت اهداف عاشوراست.

قاضی‌عسکر تصریح کرد: امام حسین(ع) اگر خون گلگون قلبش را برای خدا نثار کرد برای این بود که مردم را از نادانی، جهالت و سرگردانی نجات دهد تا زندگی خودشان را در اختیار انسان‌های فاسد نگذارند.

وی به شعار «هیهات منّا الذلّة» امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) فرمودند، این آدم ناپاک، فرزند ناپاک، مرا مخیر کرده بین زنده ماندن با ذلت یا کشته شدن با افتخار یکی را انتخاب کنم که من مرگ با افتخار را بر زندگی با ذلت ترجیح می‌دهم. اینها شعارهای عاشوراست و هدف از اربعین نیز همین است، والا اگر ما مردم را بسیج کنیم که فقط در مراسم اربعین راه بروند و سر سفره‌های پذیرایی بنشینند، کار ساده‌ای است و کسی هم با آن مخالفتی نمی‌کند.

پیاده‌روی اربعین بیعت است

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر به جنبه استکبارستیزی اربعین اشاره کرد و افزود: ما اجتماع بزرگ محبان اهل بیت(ع) در اربعین داریم. این اجتماع برای این است که همه از گوشه و کنار جهان جمع شوند و با امام حسین(ع) بیعت و اعلام کنند: «إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ وَ وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاَكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُمْ». یعنی ما در اربعین آمده‌ایم به امام حسین(ع) بگوییم شما با هر کس از سر سازش درآمده‌اید ما با او در صلحیم و با هر کس در حال جنگ هستید، می‌جنگیم. ما مطیع شما هستیم؛ هر آنچه شما حق می‌دانید ما هم حق می‌دانیم؛ پس پیاده‌روی اربعین بیعت است.

وی ضمن بزرگداشت و قدردانی از مردم عراق که مواسات دینی را در اربعین به نمایش گذاشته‌اند، گفت: برخی از مردم عراق حتی امکانات مالی ندارند اما در طول سال بخشی از درآمد خود را برای زائران امام حسین(ع) کنار می‌گذارند. جلوه‌های اربعین جلوه‌های زیبایی است اما این شور حسینی باید تبدیل شود به شعور مهمی که پیروان اهل بیت(ع) را در تمام دنیا کنار هم بیاورد و یک جبهه گسترده علیه استکبار ایجاد کند؛ جبهه گسترده‌ای برای اعتلای اسلام و اعتلای نام اهل بیت عصمت و طهارت تا همه با هم به شکل منسجم اقدام کنند و این اتفاق هم خواهد افتاد چون وعده آن را خداوند به ما داده است. قطعاً اسلام دین جهانی خواهد شد و امام زمان عدالت را در سرتاسر گیتی گسترش خواهد داد و این وعده خداوند در قرآن است.

وی خطاب به موکب‌داران اربعین و فعالان سلامت در اربعین، گفت: شما در حال فراهم کردن بستر برای این هدف بزرگ هستید؛ از همه شما تقدیر می‌کنیم. همه باید بسیج شویم و هر کمکی از دست هر کسی بر می‌آید برای اربعین انجام دهد.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار امیدواری کرد همکاری بین مسئولان ایرانی و عراقی برای برگزاری اربعین هر چه باشکوه‌تر ادامه پیدا کند و اربعین به نمادی برای مقابله با استکبار تبدیل شود و افزود: امام راحل وقتی به ایران آمدند نه نیروی مسلحی داشتند و نه سلاحی. 12 بهمن که ایشان آمدند و سخنرانی کردند، من در فرودگاه خدمت ایشان بودم آنجا حتی یک فرد مسلح هم نداشتیم. بعد از 10 روز هم انقلاب به پیروزی رسید و بعد ایشان انقلاب را به جایی رساند که فرمود من با اطمینان می‌گویم که اسلام ابرقدرت‌ها را به خاک ذلت می‌نشاند.

پیروان اهل بیت(ع) منسجم باشند

وی افزود: امام راحل در اوج قدرت شوروی از هم پاشیدن شوروی و شکسته شدن مارکسیست را خبر داد. اکنون هم خود آمریکایی‌ها می‌گویند که آمریکا در حال افول است. اگر ما پیروان اهل بیت(ع) منسجم باشیم، موفق خواهیم شد. به مسئله داعش نگاه کنید؛ همه بسیج شده بودند سوریه و عراق را بشکنند؛ داعش چه قدر سر برید؟ چقدر اماکن مذهبی را خراب کرد؟ اکنون همه این کشورها در دست جبهه مقاومت است.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر تأکید کرد: جبهه اربعین باید مرتباً تقویت و روز به روز باشکوه‌تر شود و سمت و سوی آن هم برای مردم روشن شود که اینجا محل بیعت با امام حسین(ع) برای ایجاد یک مدینه فاضله اسلامی است. اینجا جای مواسات و همدلی است و همه باید امتیازها را کنار بگذارند و دست به دست هم بدهند و کنار هم قرار بگیرند برای اینکه بتوانند در برابر ظالمان بایستند و از مظلومان دفاع کنند.

وی در پایان گفت: اگر ما به این نتیجه رسیدیم، مطمئن باشید که به اهداف اربعین رسیده‌ایم و شعارهای عاشورا را محقق کرده‌ایم و دیگر دشمنان نمی‌توانند در مقابل ما بایستند. وهابیت را ببینید؛ زمانی به حرم امام حسین(ع)، قبرستان بقیع و ... حمله و آنجا را تخریب کردند اما اکنون وهابیت کجاست؟ خودشان دارند ریشه‌های خودشان را جمع می‌کنند و خودشان در حال فاصله گرفتن از وهابیت هستند اما انقلاب اسلامی و تشیع زنده و پویاست.

انتهای پیام
captcha