جامعه اسلامی نیازمند مدیر مسلمان متعهد است
کد خبر: 4073656
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲

جامعه اسلامی نیازمند مدیر مسلمان متعهد است

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: در جامعه فعلی اعتقاد من بر این است که بیشتر از اینکه به مدیریت اسلامی نیازمند باشیم، به مدیر مسلمان که پایبند ارزش‌های دینی باشد، نیازمند هستیم.

مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع)مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: اساسنامه دانشگاه امام‌رضا(ع) در سال 73 و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. مؤسس دانشگاه تولیت فقید آستان قدس رضوی بود که دو ماموریت اساسی را مدنظر داشت و همچنان این دو ماموریت ادامه دارد و ما در این دو مسیر حرکت می‌کنیم.

وی افزود: اولین ماموریت دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) کادرسازی نیروهای متعهد برای آستان قدس رضوی است، نیروهایی که دارای رابطه عاطفی و فکری با اسلام باشند.

رجوعی با بیان اینکه آستان قدس رضوی صرفاً متخصص علوم اسلامی نمی‌خواهد، بیان کرد: آستان قدس رضوی دولت کوچکی شامل شرکت‌های اقتصادی، مؤسسات علمی، مؤسسات فرهنگی و مؤسسات خدمات اجتماعی است، لذا بر این اساس حرم مطهر رضوی نیازمند متخصص در همه حوزه‌ها برای مدیریت در این شرکت‌ها و مؤسسات است، از طرفی آستان قدس رضوی بیشترین پروژه‌ها در حوزه مدیریت، حسابداری، کامپیوتر، برق و ... را دارد که برای اداره آن نیز نیازمند نیروهای متخصص است.

وی بیان کرد: اساسنامه در سال 73 تصویب و از سال 78 در دو رشته علوم کتابداری و ورزشی دانشگاه راه‌اندازی شد که عمده فارغ‌التحصیلان در کتابخانه و مؤسسه تربیت‌بدنی شاغل هستند. با وجود اشباع شدن نیروی انسانی در نهادهای مرتبط با آستان قدس رضوی، اما بر اساس ماموریت دانشگاه نیز، فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام‌رضا(ع)، در بحث جذب نهادهای وابسته به آستان قدس رضوی در اولویت قرار دارند.

تولید علم نافع؛ ماموریت ذاتی دانشگاه امام رضا(ع)

رجوعی درخصوص ماموریت دوم دانشگاه امام رضا(ع) گفت: تولید علم، جزو ماموریت‌های ذاتی همه دانشگاه‌ها است، اما در دانشگاه امام رضا(ع) یک پسوند به آن اضافه کردیم و با عنوان تولید علم نافع در این دانشگاه فعالیت داریم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) ابراز کرد: علم نافع از نگاه شهید مطهری یعنی علمی که بتواند نیازهای جامعه اسلامی را تأمین کند، لذا از نگاه این شهید بزرگوار تفاوتی بین علوم دینی و سایر علوم نیست، براین‌اساس اگر شیمی و فیزیک و سایر علوم هم بتواند معضلات جامعه اسلامی را حل کند، علم دینی محسوب می‌شود، لذا هر علمی که نیاز جامعه اسلامی را برطرف کند آن علم، علم نافع است. مهم این است آن دانشمند و عالم، تفکر اسلامی داشته باشد.

وی با اشاره به آیه 59 سوره انعام که خداوند فرمود «وَ لَا رَطْبٍ وَ لَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ»، بیان کرد: براساس این آیه، همه علوم از مدیریت، حسابداری، اقتصاد و ... را می‌توان از قرآن استخراج کرد،  معتقدم در جامعه فعلی بیشتر از اینکه به مدیریت اسلامی نیازمند باشیم، به مدیر مسلمان که پایبند ارزش‌های دینی است، نیازمندیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اضافه کرد: اصول مدیریتی هر چند با تفکرات غربی باشد، اما یک مدیر مسلمان می‌تواند به درستی آن را به‌کار ببرد. در بحث تربیت نیرو و تولید علم نافع آستان قدس رضوی اولویت اول، استان اولویت دوم، کشور اولویت سوم و بین‌الملل اولویت آخر است.

وابستگی به آستان رضوی؛ مزیت دانشگاه امام رضا(ع)

وی افزود: ما مدعی نیستیم که مرجعیت علمی در همه حوزه‌ها را به‌دست آوریم، اما می‌خواهیم حوزه‌های علمی با مزیت‌های نسبی را داشته باشیم. بزرگترین مزیت دانشگاه امام رضا(ع) وابسته بودن آن به آستان مقدس رضوی است که هیچ دانشگاهی در کشور دارای این چنین مزیتی نیست.

رجوعی تصریح کرد: نام دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) از دانشگاه فردوسی نیز بیشتر در کشورهای اسلامی شناخته شده است و این به دلیل ارتباطی است که با این کشورها داریم. نام حضرت رضا(ع) برای دانشجویان شیعه در کشورهای اسلامی که تحصیل می‌کنند جاذبه دارد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: تلاش داریم در حوزه تولید علم نافع با کسب مرجعیت علمی در محورهای دارای مزیت نسبی آستان قدس فعالیت کنیم. 10 سال پیش رشته مدیریت اماکن متبرکه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه طراحی و راه‌اندازی شد و علاوه بر اماکن متبرکه در ایران از عتبات عراق نیز اکنون دانشجو داریم که عمده مخاطبان کارکنان عتبه متبرکه هستند.

وی ادامه داد: تجارب آستان قدس در حوزه‌های مدیریتی در قالب رشته کارشناسی ارشد ارائه و در سایر عتبه پیاده‌سازی می‌شود و این مزیت دانشگاه امام رضا(ع) است و اگر دانشجوی کامپیوتر، برق و ... را تربیت می‌کنیم نیازهای پژوهشی آستان را نیز پاسخ می‌دهیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به تشرف سالانه بیش از 20 میلیون زائر به مشهد ابراز کرد: بحث گردشگری، زیارت و زائر، مزیت شهر ماست و بر اساس این مزیت نیز ما در این زمینه دانشجو تربیت می‌کنیم.

وجه ممیزی دانشگاه امام رضا(ع) تلفیق علم با فرهنگ است

رجوعی گفت: بزرگترین وجه ممیزی دانشگاه امام رضا(ع) با سایر دانشگاه‌ها تلفیق مباحث علمی با مباحث فرهنگی است. سرانه هزینه ارتقای مباحث فرهنگی ما برای دانشجویان از سایر دانشگاه‌ها حتی از دانشگاه فردوسی بیشتر است. دانشجویی که دارای رابطه عاطفی با اسلام است را متخصص علمی و متعهد مهارت‌های اجتماعی، ارتباطات، تیم‌سازی و ... تربیت می‌کنیم.

وی با اشاره به استقبال دانشجویان از این دانشگاه گفت: خانواده‌های مذهبی و آن دسته از خانواده‌هایی که مذهبی نیستند، اما نگران آسیب‌های اجتماعی هستند علاقه‌مندند تا فرزندان خود را به دانشگاه امام رضا(ع) بفرستند، چون می‌دانند در این دانشگاه علاوه بر کار علمی نیز روی مباحث فرهنگی، تربیتی، مهارتی و ... کار می‌شود.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: درصدد هستیم که در نظام رتبه‌بندی دنیا جایگاه کسب کنیم، اما این برای ما ایده‌آل نیست چون این نظام بر اساس شاخص غربی‌هاست و در شاخص غربی‌ها کار فرهنگی لحاظ نیست.

وی در تصریح علم کاربردی افزود: اندیشمندان غربی این واژه را به‌کار می‌برند.همه علوم کاربردی هستند و در واقع علم ذاتاً کاربردی است. در دین نافع و غیرنافع داریم، اما کاربردی و غیرکاربردی نداریم، چرا که هدف مشخص‌کننده این است که آن علم نافع است یا نافع نیست.

رجوعی در خصوص نحوه جذب دانشجو گفت: شیوه ورودی از طریق کنکور سراسری است، اما برخی از رشته‌های دانشگاه امام رضا(ع) نیمه متمرکز است، مثل رشته معارف اسلامی، علوم قرآنی و فقه و مبانی حقوق که دو یا سه برابر ظرفیت می‌گیریم، مصاحبه می‌کنیم و سپس به سازمان سنجش اعلام می‌کنیم و بر اساس آن پذیرش داریم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: سیاست دانشگاه گزینش براساس استانداردهای وزارت علوم است و ورودی را با کیفیت علمی و فرهنگی جذب می‌کنیم تا در یک برنامه چهار ساله سیستم گزینش خوبی در دانشگاه پیاده کنیم.

تربیت دانشجوی اسلامی فارغ از مرز است

وی اظهار کرد: وقتی از نظام اسلامی صحبت می‌کنیم فقط ایران مدنظر ما نیست، چون نظام اسلامی مرز ندارد، لذا تربیت دانشجوی ایرانی و افغانستانی برای اینکه در کشور خود فعالیت کند بر اساس اینکه نظام اسلامی مرز ندارد مطرح است.

رجوعی در خصوص سرفصل‌های دانشگاه امام رضا(ع) و منابع درسی گفت: بر خلاف دانشگاه علوم رضوی، سرفصل‌های دانشگاه امام رضا(ع) و منابع درسی در همه رشته‌های این دانشگاه سرفصل سایر دانشگاه‌ها را دارد، اما با توجه به اینکه استاد، محتوا و محیط کار فرهنگی می‌کنند، لذا در تعیین استاد، محتوا و محیط عملکرد ما متفاوت است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: با توجه به اینکه استاد در شکل‌گیری تفکرات دانشجو نقش دارد، لذا در این خصوص دقیق عمل می‌شود. بر این اساس کمیته صلاحیت عمومی استاد را از همه جوانب بررسی می‌کند و سپس اجازه تدریس می‌دهد.

وی گفت: پذیرش در دانشگاه امام رضا(ع) تک‌جنسیتی است، لذا آن خانم و آقا از روز اول می‌داند که دانشگاه تک‌جنسیتی را انتخاب می‌کند. این مزیت مهم ما در پایتخت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است، لذا با اینکه دانشگاه شهریه‌پرداز هستیم درخواست‌ها همه ساله نیز رو به افزایش است.

وجود دانشگاه تک‌جنسیتی نیاز خانواده‌های دغدغه‌مند است

رجوعی بیان کرد: یک نیاز خانواده‌های متدین و دغدغه‌مند در شهر مشهد وجود دانشگاه‌های تک جنسیتی است و از طرفی این رویکرد نه تنها کاهنده دانشجو نبوده بلکه روز به روز متقاضیان در حال افزایش هستند.

وی افزود: سرفصل‌های آموزشی رسمی در دانشگاه امام رضا(ع) برای بانوان و آقایان یکی است، اما در آموزش‌های غیر رسمی نیز مهارت فرزندپروری، مدیریت خانواده و ... را برای بانوان داریم که در فوق برنامه‌های دانشگاه گنجانده شده و حتی کارآفرینی بانوان را نیز در دست اقدام داریم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در خصوص رویکرد دانشگاه با شعار سال و تداوم گسترش یافتن دانش‌بنیانی گفت: بحث دانش‌بنیانی حلقه اتصالش ارتباط حاکمیت با دانشگاه است، لذا همین که دانشگاه‌ها نیروی متخصص تربیت کنند خودش مسیر دانش‌بنیانی را طی می‌کند، اما گام دوم دانش‌بنیانی بحث توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت است.

وی تصریح کرد: آنچه در دنیا مطرح است نیز بحث توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت است که وزارت علوم دستش در این زمینه پر است، دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد که زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت را فراهم کرده که در این راستا ایجاد فرصت‌های مطالعاتی صنعت، دوره‌های مشاهده‌گری و ... باعث شده زمینه حضور اساتید و دانشجویان فراهم شود.

رجوعی ادامه داد: دومین مورد توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی است و دو راهکار وجود دارد، یکی اینکه به اساتید و دانشجویان و یاوران علمی اجازه داده شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس کنند و بعد اجازه حضور برخی از ساعات به جای دانشگاه در شرکت دانش‌بنیان به این اساتید داده شود.

مجوز تأسیس شرکت دانش‌بنیان به اساتید دانشگاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: روش دوم سهام‌داری دانشگاه‌ها در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است که درآمد عمده بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا از این روش تأمین می‌شود و در این راستا نیز دانشگاه شریف هم شرکت‌هایی تأسیس کرده که سهام‌دار است.

رجوعی گفت: دولت هم اجازه داده که دانشگاه‌ها 49 درصد سهام شرکت‌ها را خریداری و یا مالک شوند و این دو قانون در دانشگاه امام رضا(ع) نیز مصوب شد که بر اساس آن اساتید دانشگاه می‌توانند شرکت دانش‌بنیانی تأسیس کنند و اجازه فعالیت در آن را دارند و اینکه مالکیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تابعه آستان قدس را داشته باشند. این امر نیز نگاه هیئت امنای ما را می‌طلبد، لذا سهام‌دار شدن در این شرکت‌ها یک حرکت رو به جلو است.

حضورمرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) در تحریریه ایکنا

 

انتهای پیام
captcha