انتشار دومین شماره فصلنامه مطالعات آئینی «ع» با موضوع هیئت و رسانه
کد خبر: 4073648
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

انتشار دومین شماره فصلنامه مطالعات آئینی «ع» با موضوع هیئت و رسانه

مراسم رونمایی از دومین شماره فصلنامه علمی تخصصی مطالعات آئینی «ع» با موضوع هیئت و رسانه در آستانه ماه محرم برگزار شد.

آئین رونمایی از دومین شماره فصلنامه علمی تخصصی مطالعات آئینی «ع»

به گزارش ایکنا، آئین رونمایی از دومین شماره فصلنامه علمی تخصصی مطالعات آئینی «ع» در موضوع هیئت و رسانه با حضور سیدمجید بنی‌فاطمه و مهدی رسولی و با اجرای سید بشیر حسینی به همت مرکز تخصصی احیای امر در آستانه محرم‌الحرام ۱۴۴۴ هجری قمری برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدمجید بنی‌فاطمه هیئت را قلب تپنده رسانه شیعه معرفی کرد و ضمن اظهار خوشحالی از تدوین و انتشار این شماره از نشریه با موضوع هیئت و رسانه، جای چنین محتوایی را تا امروز خالی دانست و گفت: برخی جوانان هیئتی گلایه دارند که ما دسترسی به برخی بزرگان و اساتید نداریم برای اینکه در موضوعات مورد نیاز در هیئت مانند رسانه، خدمات اجتماعی، فعالیت‌های فرهنگی و ... آگاهی پیدا کنیم. خدا را شاکریم که نشریه «ع» به این امر مغفول مانده پرداخته است و امیدواریم روز به روز توانمندتر شود.

بنی‌فاطمه اظهار کرد: خوشحالم از اینکه این فصلنامه منتشر شده و از همه عزیزان می‌خواهم که آن را تهیه و مطالعه کنند و استفاده کنند و برای خودم هم خیلی قابل استفاده بود. امیدواریم که همه به این نشریه دسترسی پیدا کنند تا بتوانند بهتر از پیش عرض ادب کنند و هیئت را با موفقیت بیشتر جلو ببرند.

مهدی رسولی نیز در این نشست خبری، هیئت را یک پدیده عمیق، قدسی، مؤثر و منحصر به فرد معرفی کرد و افزود: اگرچه با چنین جریان وسیعی مواجهیم، متأسفانه هنوز این پدیده برای عموم جامعه مغفول باقی مانده است، حتی برای امثال بنده که در کانون آن قرار داریم بسیاری از ابعاد آن ناشناخته مانده است؛ لذا می‌طلبد یک نگاه علمی و تخصصی به هیئت داشته باشیم.

رسولی تصریح کرد: اقدامات بزرگی که هیئات انجام داده‌اند، متأسفانه منطق پشتیبانش معرفی نشده و لذا برخی جا‌ها مظلوم واقع شده است. برای مثال در ساحت هنر، هیئت یکی از غنی‌ترین پدیده‌های هنری است، ولی نخبگان و اهل هنر، چنین نگاهی به این پدیده نداشته‌اند و لذا لازم داریم منطق پشتیبان هیئت تدوین و در برابر نخبگان جامعه قرار گیرد و بعد به عموم جامعه معرفی شود.

وی ادامه داد: همچنین مشاهده می‌کنیم برخی ظرفیت‌های بزرگ هیئات مورد توجه قرار نگرفته، برای مثال ظرفیتی که هیئت‌ها در ساحت حکمرانی داشته و دارند. به این دلیل می‌طلبد و ما نیازمند آنیم که یک نگاه علمی و تخصصی، منطق پشتیبان اقدامات هیئات در عرصه‌های مختلف را تدوین و معرفی کند.

رسولی در پایان نیز اظهار کرد: امروز شاهد یکی از این چشمه‌های جوشان هستیم و انتظار هم همین است از مجموعه‌ای مانند دانشگاه امام صادق(ع) و مرکز احیای امر. این خلأ را این دوستان باید پر کنند و این کار روی زمین مانده را باید چنین دوستانی انجام دهند و خدا به کار‌های روی زمین مانده برکت می‌دهد. امیدواریم این نشریه چشم و چراغ و دیده‌بان هیئت باشد و موشکافانه و دقیق و منصفانه هیئت را بررسی کند. کثرت و تنوع چنین نشریاتی مطلوب است و امیدواریم با نشریات و فصلنامه‌های تخصصی در موضوع هیئت مواجه شویم و امیدواریم که عین به عیون تبدیل شود.

سید بشیر حسینی نیز با توجه به موضوع دومین شماره فصلنامه «ع» بیان داشتند؛ هیئت اصالتاً عمیق‌ترین، اصیل‌ترین و جریان‌سازترین رسانه شیعی است؛ و امیدواریم فصلنامه «ع» بتواند پرچم عرفان هیئت را بالا برده و به معرفت افزایی در این عرصه منجر شود.

حسینی افزود: شور و حیاتی که در هیئات موج می‌زند تا امروز به نحو مدون و مکتوب ارائه نشده بود و فصلنامه عین می‌تواند فرصت ارائه این نعمات به جامعه باشد. نشریه «ع» هم چشم هست و هم چشمه و امیدواریم پیشران هیئت باشد و بتوانیم این سرمایه هیئت را جهانی‌تر کنیم و مقدمه ظهور باشد.

یادآوری می‌شود، فصلنامه عین در اولین شماره خود که در بهار امسال منتشر شد، به موضوع هیئت و فرهنگ‌سازی پرداخت و در دومین شماره خود(تابستان ۱۴۰۰) به موضوع هیئت و رسانه پرداخته است و اساتیدی مانند آیت‌الله میرباقری و حجت‌الاسلام پناهیان و همچنین برخی اساتید دانشگاه مانند آقایان خندان، باهنر، آشنا، خانی، غمامی و ... به ارائه دیدگاه‌های خود در این موضوع پرداخته‌اند. همچنین برخی فعالان عرصه رسانه هیئت همچون رضا صیادی، مدیرمسئول پایگاه عقیق و حسن پنجه شاهی، مسئول هیئت و مدیر رسانه هیئت رایه العباس چیذر به بیان تجارب خود در این عرصه پرداخته‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند دومین شماره از فصلنامه «ع» که به بررسی تخصصی حوزه هیئت و رسانه پرداخته است را در سایت مرکز احیاء امر(Ehyayeamr.ir) سفارش دهند و یا نسخه دیجیتال این نشریه را از نرم‌افزار طاقچه دریافت کنند در ضمن علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۹۶۹۶۷۳۲۰ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام
captcha