اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان؛ ارکان اصلی طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی
کد خبر: 4072913
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان؛ ارکان اصلی طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان با بیان اینکه زیست‌بوم نوآوری جهاددانشگاهی استان سمنان متشکل از محققان، نخبگان، پژوهشگران، طراحان ایده و گروه‌های پژوهشی تخصصی در ۴ حوزه شکل گرفته است، گفت: اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان دو رکن اصلی طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی سمنان هستند.

«اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان» دو رکن اصلی طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان سمنان، علی منصفی‌راد، رئیس این نهاد انقلابی عصر روز گذشته، اول مرداد و در آستانه ۱۶ مرداد، چهل و دومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی به فرمان امام خمینی(ره) با بیان اینکه ماموریت طرح‌های دانش بنیان و فناورانه که با تدبیر و دور اندیشی مقام معظم رهبری و اعتقاد ایشان به جهاد دانشگاهی از سال ۹۷ به این نهاد انقلابی ابلاغ گردیده اظهار کرد: طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی استان در ۴ حوزه تولید و خدمات دانش‌بنیان بر پایه دو رکن اصلی و مهم شعار امسال یعنی اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان تدوین و اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: ما در جهاددانشگاهی استان سمنان تلاش داریم تا طرح‌ها و برنامه‌های خود را با دو ویژگی اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان در سطح کشور، استان و منطقه‌ طرح‌ریزی و اجرا کنیم.

منصفی‌راد جهاددانشگاهی را یک سازمان پیشرو در تحقق شعار سال دانست و گفت: جهاددانشگاهی استان از تمام ظرفیت و پتانسیل خود در این راستا بهره خواهد گرفت.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان با تأکید بر اینکه برنامه‌ها و مأموریت‌های ویژه و مناسبی در حوزه تولید و خدمات دانش‌بنیان با هدف توسعه و پیشرفت استان در این حوزه‌ها تدوین و اجرایی شده متذکر شد: طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی استان در ۴ حوزه پزشکی و زیست‌فناوری، معادن و شیمی، دام سبک و همچنین مراکز نوآوری و شکوفایی تهیه و در حال اجراست.

به گفته وی در حوزه پزشکی و زیست فناوری، مرکز درمان ناباروری، درمانگاه دیابت (مرکز جامع ترمیم زخم) و خدمات حوزه مهندسی بافت(در ذیل مرکز جامع زخم) در حال اجرایی شدن است و در حوزه معادن و شیمی نیز سه طرح تولید مالچ طبیعی، تولید کود ارگانیک و تولید قطعات حفاری معادن غیر نفتی به عنوان کار ویژه در حوزه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی استان در حال انجام است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان با اشاره به اینکه هدف‌گذاری ما در حوزه پزشکی و زیست فناوری، انتقال دانش فنی در زمینه درمان نوین ناباروری با همکاری پژوهشگاه ابن سینا و رویان در زمینه درمان ناباروری از طریق سلولهای بنیادی است یادآور شد: تعیین جنسیت و تشخیص بیماری‌های ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی جنین، تولید محصولات غضروف، پوست و استخوان با کاربردهای ارتوپدی، زخم پوش‌ها و دندانپزشکی، تولید محصولات مهندسی بافت جهت ترمیم انواع زخم‌های مزمن در طرح‌های مربوط به حوزه معدن و شیمی نیز مقابله با تحریم‌ها و حمایت از تولید داخل، جلوگیری از خروج ارز از کشور و تولید به صرفه و تأمین نیازهای داخل کشور در حوزه تامین قطعات مغزگیری دستگاههای حفاری معادن غیر نفتی است.

منصفی‌راد متذکر شد: در حوزه دام سبک نیز با عنایت به مصوبه سفر رئیس جمهور به استان سمنان با عنوان طرح ملی قطب دامپروری شهرستان مهدیشهر، ایجاد مرکز به نژاد دامی (زیست فناوری دام سبک) و ایجاد ایستگاه اصلاح نژاد قوچ سنگسری به عنوان دو طرح فناورانه در استان سمنان در حال اجرا است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان مراکز نوآوری و شکوفایی را یکی دیگر از حوزه‌های زیست بوم نوآوری این نهاد دانست و افزود: ۴ مرکز نوآوری و شکوفایی در این نهاد فعالیت دارد که در یان راستا مرکز نوآوری و شکوفایی نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه و تبلت، مرکز نوآوری و شکوفایی طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، مرکز نوآوری و شکوفایی مواد و تجهیزات پزشکی و مرکز نوآوری و شکوفایی دامپروری و صنایع تبدیلی در جهاددانشگاهی استان در حال فعالیت هستند و تعداد ۱۰ تیم فناور در این مراکز مشغول به طراحی و اجرای ایده‌های فناورانه و دانش‌بنیان هستند.

منصفی‌راد با بیان اینکه طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی در راستای مأموریتهای کلان جهاد دانشگاهی به تصویب رسیده افزود: طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی استان سمنان زمینه ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را فراهم می‌کند که با اجرایی شدن کامل این طرح‌ها، بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ نفر اشتغال فراهم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha