نقش مؤثر جهاددانشگاهی در رفع بیکاری با ایجاد مشاغل خانگی
کد خبر: 4072280
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹

نقش مؤثر جهاددانشگاهی در رفع بیکاری با ایجاد مشاغل خانگی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه جهاددانشگاهی با ارائه آموزش‌های لازم حلقه‌های مفقوده در راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی را شناسایی کرده است،گفت: این سیستم دانشگاهی با کمک به عرصه اشتغال معضل بیکاری را حل کرده است.

محسن مولوی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان

محسن مولوی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا درخصوص فعالیت‌های شاخص جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری و جهاددانشگاهی در استان در حال حاضر در دو حوزه مشترک درحال فعالیت هستند اولین حوزه درخصوص پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی است، در گذشته این تسهیلات در سطح استان پرداخت می‌شد اما برخی از نیازمندی‌ها برای ایجاد اشتغال پایدار وجود نداشت به همین دلیل وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق جهاددانشگاهی نیازهای مشاغل خانگی مانند آموزش متقاضیان و ... را شناسایی و تأمین کرد.

مولوی افزود: بنابراین جهاددانشگاهی تحت عنوان اشتغال خانگی نوین به حوزه آموزش متقاضیان مشاغل خانگی ورود پیدا کرده و پس از شناسایی افراد در مناطق شهری و روستایی استان، رشته‌هایی را که در اولویت هستند و در استان مزیت اقتصادی دارند بررسی کرده و آموزش‌های مهارتی و فنی که در بازار کار موردنیاز هستند را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نیازهای موجود در حوزه مشاغل خانگی بازاریابی است، ادامه داد: افراد در حوزه کسب و کارهای خانگی پس از دریافت آموزش‌های لازم اقدام به تولید محصول می‌کردند اما در فروش آن دچار مشکل می‌شدند که این موضوع به دلیل نداشتن مهارت لازم در حوزه بازاریابی بود؛ در این زمینه نیز با ورود جهاددانشگاهی و ارائه آموزش‌های لازم حلقه‌های مفقوده در راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی شناسایی و با یک برنامه منسجم مشکلات این طرح رفع شد و اجرای طرح مشاغل خانگی در استان حالت مطلوبی پیدا کرد.

مولوی بیان کرد: در سال جاری، ۱۰۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مشاغل خانگی درنظر گرفته شده است که در ۵۰۹ رشته شغلی پرداخت می‌شود، متقاضیان می‌توانند با توجه به توانایی و پتانسیل خود رشته موردنظر را از این تعداد رشته ذکر شده انتخاب کنند و به دستگاه‌های اجرایی مربوطه مانند صنعت، معدن، تجارت و یا جهادکشاورزی، میراث فرنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و... مراجعه و برای تشکیل پرونده اقدام کنند تا به اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شوند و از تسهیلات با نرخ سود چهاردرصد و بازپرداخت ۶۰ ماهه بهره‌مند شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه مشاغل خانگی به دو صورت مستقل و پشتیبان اجرا می‌شوند، اضافه کرد: در شیوه مستقل فرد طرح خود را اجرا کرده و تسهیلات نیز به خود شخص پرداخت می‌شود اما در روش دوم فردی به‌عنوان پشتیبان افرادی را تحت پوشش آموزش قرار می‌دهد و پس از تولید محصول دستمزد آن‌ها توسط فرد پشتیبان پرداخت می‌شود. در این حوزه نیز جهاددانشگاهی وارد شده و افرادی که توانایی لازم برای پشتیبان بودن را داشتند‌ شناسایی کرد.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی دارای رویکردهای منطبق بر واقعیت است‌، همچنین رویکرد این نهاد در حوزه اشتغال براساس بازار کار تنظیم می‌شود و مهارت، آموزش صحیح و کاربردی را مدنظر قرار می‌دهد و به همین دلیل ورود این سیستم دانشگاهی به عرصه اشتغال کمک شایان و مضاعفی به رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار خواهد داشت.

مولوی یادآور شد: یکی دیگر از کارهای مشترک اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری و جهاددانشگاهی استان درخصوص آموزش شرکت‌های تعاونی و اعضای آن‌هاست، البته فرآیندهای آموزشی در گذشته توسط سیستم اداری انجام می‌شد که با توجه به محدودیت نیروی انسانی آموزش‌ها اثربخش نبود و به همین دلیل جهت ارتقای بهره‌وری آموزش‌ها این موضوع به جهاددانشگاهی واگذار شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان توضیح داد: درحال حاضر آموزش‌های بسیار خوبی توسط مرکز جهاددانشگاهی به مدیران تعاونی، اعضای شرکت‌های تعاونی و... ارائه می‌شود که از این طریق مهارت، توانمندی و آگاهی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا با یک دانش مضاعف در حوزه اقتصادی که در آن فعالیت دارند حضور داشته باشند.

وی در پایان گفت: جهاددانشگاهی به‌عنوان یک مرکز دانشگاهی در عرصه تعاون با ارائه آموزش‌های کاربردی و مورد نیاز بازار کار چهارمحال و بختیاری می‌تواند تأثیر بسزایی در گسترش تعاون که دومین بخش اقتصادی استان است، داشته باشد.

انتهای پیام
captcha