کشور چین با وجود جمعیت بالا از سیاست تک فرزندی عبور کرده است
کد خبر: 4072250
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶

کشور چین با وجود جمعیت بالا از سیاست تک فرزندی عبور کرده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: کشورهایی مثل چین با وجود بیش از یک میلیارد و 300 میلیون جمعیت هم از سیاست تک فرزندی عبور کرده است که این شاید تعجب برانگیز باشد اما مسئله جمعیتی در بعد امنیت کشور جمع بندی می‌شود.

محمدمهدی مجذوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکبی همدانبه گزارش ایکنا از همدان، محمدمهدی مجذوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان، امروز ۲۹ تیرماه در رویداد نبض زندگی؛ گردهمایی اصحاب رسانه با محوریت جوانی جمعیت، خانواده و فضای مجازی که در سالن همایش‌های علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: این موضوع یکی از حیاتی‌ترین موضوعاتی است که کشور ما با آن روبه رو است. البته برخی کشورها از چند دهه قبل درگیری این موضوع بوده و برای این مسئله خود از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی افزود: کشورهایی مثل چین با وجود بیش از یک میلیارد و 300 میلیون جمعیت هم از سیاست تک فرزندی عبور کرده است که این شاید تعجب برانگیز باشد اما مسئله جمعیتی در بعد امنیت کشور جمع بندی می‌شود.

مجذوبی با بیان اینکه همه افراد در برنامه ریزی، اجرا و قانون‌گذری در این زمینه مسئول هستند، یادآور شد: در سطح جامعه نیازمند یک تغییر نگرش هستیم که با هنر رسانه و بخصوص فضای مجازی که اثرگذاری زیادی دارد می‌توان به آن پرداخت تا بتوان این تغییر نگرش را به سرعت انجام داد تا به تغییر رفتار منجر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ابراز کرد: کسانی که سبک زندگی آنها به روش اسلامی نزدیک‌تر است زودتر می‌توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند. در دانشگاه علوم پزشکی خدماتی برای تسهیل فرزندآوری از جمله مکانیسم‌های تشویقی مثل برقراری مهدکودک‌ها در فضای کاری در نظر گرفته شده است که البته تنها با این موارد تشویقی شاید نتوان به هدف مورد نظر رسید چراکه ایران جز هفت یا هشتمین کشور دنیا در رشد منفی است و کشور ما به سمت پیری در حال حرکت است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان این دغدغه را پیش از اینکه در سطح کشور به یک طرح و دغدغه تبدیل شود، داشت، گفت: رویکرد ما خانواده محوری است، حدود ۵۷ درصد کارمندان این دانشگاه خانم است، اشتغال بیش از حد بانوان کانون خانواده را سست خواهد کرد و  جامعه‌ای جوان نخواهیم داشت چراکه تمایل به فرزندآوری در این صورت کمتر می‌شود.

مجذوبی رسیدن به جامعه‌ای که زن در آن محور نشاط خانواده باشد، را یکی از سیاست‌های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: اگر از مردان در زمینه‌های مختلف حمایت شود زمینه ازدواج و تشکیل خانواده نیز ایجاد می‌شود، بانوان شاغل معمولا به دنبال همسری از لحاظ شغلی برابر و بالاتر از خود هستند که این تمایل به ازدواج را پایین می‌آورد. جامعه قطعا به شغل‌هایی با حضور بانوان احتیاج دارد ما با اشتغال بی‌رویه بانوان مخالف هستیم.

وی یکی از مشکلات کاهش جمعیتی را دیر تشکیل دادن خانواده دانست و افزود: در این زمینه در سطح ملی در حوزه‌های برنامه ریزی و اجرا لازم است تا تصمیمات درستی برای تقویت بنیان خانواده گرفته شود.

وی در پایان گفت: از اصحاب رسانه درخواست می‌کنیم در این حوزه به صورت تحلیلی، علمی و با بررسی مسایل مختلف دنیا در جهت عمق بخشی به آگاهی مردم قدم بردارند.

 

 

انتهای پیام
captcha