غدیر نوید‌بخش یک الگوی حکمرانی مبتنی بر توحید، عدالت و کرامت انسانی است + صوت
کد خبر: 4071516
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
آیت‌الله کعبی:

غدیر نوید‌بخش یک الگوی حکمرانی مبتنی بر توحید، عدالت و کرامت انسانی است + صوت

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری توحید، عدالت و کرامت انسانی را مهمترین مؤلفه‌های الگوی حکمرانی برپایه مکتب ولایت دانست و گفت: در واقع غدیر نویدبخش الگوی حکمرانی جهانی برای تحقق صلح، عدالت، رهبری انسان شایسته، حل بحران‌ها، چالش‌های عصر مدرنیته و پسامدرنیته و گذر از دوران جاهلیت پیچیده معاصر است.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا درباره پیام غدیر و ویژگی‌های حکمرانی علوی گفت: غدیر از آغاز منصوب کردن امیرالمؤمنین علی(ع) به ولایت و حکومت دینی در تداوم رسالت پیامبر اکرم(ص) و رهبری الهی است که از آن دوران تا دوران معاصر ادامه دارد.

غدیر، جریانی در امتداد ولایت رسول الله(ص)  

وی افزود: در واقع غدیر یک جریان زنده در امتداد ولایت رسول‌الله(ص) و هم‌مسیر فرهنگ عاشورا و انتظار حقیقی امام زمان(عج) است که نویدبخش الگوی حکمرانی جهانی برای تحقق صلح، عدالت، رهبری انسان شایسته، حل بحران‌ها، چالش‌های عصر مدرنیته و پسامدرنیته و گذر از دوران جاهلیت پیچیده معاصر خواهد بود.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: توحید، عدالت و کرامت انسانی مهمترین مؤلفه‌های الگوی حکمرانی برپایه مکتب ولایت است که در غدیر براساس اجتهاد اصیل متناسب با مقتضیات زمان، طرح تمدنی، پیشرفت در حوزه علم و فناوری، اقتدار امنیتی و دفاعی، تلفیق ماهرانه دوگانه‌های علم و ایمان، دین و دنیا، پیشرفت و عدالت، جمهوریت و اسلامیت، عقلانیت و معنویت، مرزبندی روشن با دشمنان اسلام و امت اسلامی و مهر و محبت، کار و تلاش، تحقق عدالت، مبارزه با فساد و برپایه فرهنگ انتظار مهدوی جهت تحقق دولت کریمه جهانی امام زمان(عج) در مسیر حل بحران‌های انسان معاصر به مثابه یک جریان زنده پایه‌گذاری شد، لذا می‌توان گفت غدیر نه فقط حادثه‌ای برای یک زمان و مکان خاص بلکه متعلق به حال و آینده است.

ولایت فقیه پرتوی از غدیر

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی و ولایت فقیه پرتوی از غدیر است، گفت: این نظام برخاسته از مکتب غدیر در گام دوم انقلاب اسلامی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را در طرح و برنامه خود دارد و این قطعا قابل تحقق است.

آیت‌الله کعبی درباره نقش جریان تحریف در مسئله غدیر و لزوم جدی گرفتن مقابله با این جریان با جهاد تبیین در دوران امروز گفت:‌ جریان تحریف در صدر اسلام مسئله غدیر را ابتدا با یک برش انحرافی تبدیل به پادشاهی مطلقه کرد که با خون پاک سیدالشهدا(ع) و جهاد و شهادت، جریان غدیر ماندگار شد. امروز هم با تبیین صحیح اسلام ناب محمدی برپایه مکتب غدیر، ولایتمداری، مدیریت جهادی، حضور در صحنه و جهاد تبیین، جریان غدیر ماندگار و تضمین‌کننده راه آینده خواهد بود.

غدیر و مقابله با جریان تحریف

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جریان تحریف در آن دوران تلاش کرد با انحراف ملاک‌ها و معیارهای حکمرانی و بازگرداندن ملاک‌های عصر جاهلیت مانند نسب، قبیله و ثروت، ملاک‌های حکمرانی نبوی و علوی مانند تقوا، عدالت، شایستگی و کارآمدی، را برای همیشه به حاشیه برده و در ذهن‌ها پاک سازد که نتیجه آن نیز حضور فردی مانند یزید با آن همه انحرافات و مفاسد اخلاقی بود که تنها قیام امام حسین(ع) توانست این خط انحراف را آشکار سازد.

وی در ادامه تأکید کرد: امروز هم در مقابل امواج هجمه‌های شدید تبلیغاتی، روانی و رسانه‌ای و جنگ ترکیبی دشمنان که تمام تلاش خود را بر اثبات ناکارآمدی نظام دینی معطوف کرده‌اند و با دروغ، تهمت و شایعه‌سازی، راهبرد ناامیدسازی و تضعیف پشتوانه مردمی نظام را دنبال می‌کنند، که تاکنون در این امر ناموفق بوده‌اند، جبهه انقلاب و دلسوزان و فعالان انقلابی موظفند برپایه جهاد تبیین بصیرت و آگاهی مردم را افزایش داده و دشمن را در پیشبرد راهبرد بی‌اعتمادسازی مردم به نظام و ایجاد شکاف میان آنها را خنثی کنند.

کد

آیت‌الله کعبی در پایان اظهار کرد: درس غدیر این بود که شایسته‌ترین‌ها باید برای حکمرانی دینی و خدمت به مردم انتخاب شوند و در عین حال این درس را برای امروز ما دارد که اگر شایسته‌ترین انسان‌ها نیز تنها بمانند، جریان تحریف می‌تواند با ایجاد انحراف در اصل دین و دگرگون کردن ارزش‌ها، ناشایست‌ترین افراد را در جامعه اسلامی به قدرت برساند.

انتهای پیام
captcha