انقلاب اسلامی پیوند مستحکمی با غدیر دارد
کد خبر: 4071329
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
حجت‌الاسلام عرب‌انصاری:

انقلاب اسلامی پیوند مستحکمی با غدیر دارد

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به پیوند مستحکم میان انقلاب اسلامی با غدیر گفت: حرکت انقلابی ما الهام‌گرفته از غدیر و در راستای غدیر است و امسال مسئله عید غدیر با خیزش و حرکت‌های مردمی و استقبال جوانان پرشور انقلابی و کمک دستگاه‌های اجرایی و مسئولان، وارد یک فاز جدیدی شده است.

حجت‌الاسلام عرب‌انصاری، معاون رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اعلام اهم برنامه‌های عید غدیر صبح امروز، یکشنبه 26 تیر، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی عرب‌انصاری، معاون رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، در سالن جلسات این شورا برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عرب‌انصاری در ابتدای این نشست با تبریک ایام مبارک به ویژه دهه امامت و ولایت و روز عید غدیر خم به محضر امام زمان(عج) و شیعیان آن حضرت گفت: در سال دهم هجری، حجه‌الوداع، آخرین حج پیامبر اکرم(ص) برگزار شد و با اعلام عمومی بین 90 تا 120 هزار نفر از مسلمانان در آن حج پیامبر(ص) را همراهی کردند. در روز 16 ذی الحجه این پیام توسط جبرائیل به پیامبر (ص) نازل شد که «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» که پیامبر(ص) راجع به انجام آن رسالت از خداوند کمک خواستند و در 18 ذی حجه این بخش از آیه نازل شد که «وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ». لذا پیامبر(ص) در این روز در محلی به نام غدیر خم متوقف شدند و به همه حجاج دستور دادند در این مکان گردهم بیایند و با حضور این تعداد حاجی پیامبر(ص) امیرالمومنین را به نام امام مسلمین معرفی کردند.

وی افزود: در طول 14 قرن حیات سیاسی اسلام و شیعه، راویان بی‌شماری مسئله غدیر را معرفی و روایاتی و تفاسیری را در رابطه با آن نقل کردند. در واقع غدیر از پرمسئله‌ترین و گفتمان مشترک میان مذاهب اسلامی است و افراد فراوانی درباره آن قلم زدند، روایان فراوانی روایت کردند و مفسران فراوانی درباره خطبه غدیر و روایت غدیر گفت‌وگو داشتند.

عرب‌انصاری بیان کرد: باید همه حضار به غائبین، همه پدران به فرزندان و همه نسل‌ها به نسل‌های دیگر و با در نظر گرفتن شرایط روز باید گفت همه رسانه‌ها با تمام توان‌شان پیام غدیر را منتقل کنند و امیدواریم در این روز بتوانیم پیام‌رسان غدیر و وصیت نبی گرامی اسلام(ص) باشیم.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ابراز کرد: پس از معرفی امیرالمؤمنین، خداوند فرمود: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي:؛ در واقع اسلام به عنوان یک دین ماندگار و کامل از ناحیه خداوند مورد پذیرش قرار گرفت.

وی با اشاره به پیوند محکم و مستحکم غدیر با انقلاب اسلامی گفت: حرکت انقلابی ما الهام‌گرفته از غدیر و در راستای غدیر است. در پیامی که رهبر معظم انقلاب به رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ابلاغ کردند به چند مسئله مهم خلاقیت، نوآوری، ابتکار و استفاده از ظرفیت جوانان در مراسم و مناسبت‌ها اشاره فرمودند و در همین رابطه جلسه‌ای با حضور شخصیت‌های مذهبی، علمی و سیاسی کشور برگزار شد و بیش از 400 گروه جهادی و بسیجی و هیئات مذهبی و بیش از 50 دستگاه اجرایی کشور با ما همکاری می‌کنند.

عرب‌انصاری بیان کرد: امسال مسئله غدیر با خیزش و حرکت‌های مردمی و استقبال جوانان پرشور انقلابی و کمک دستگاه‌های اجرایی و مسئولان، وارد یک فاز جدیدی شده و شاهد هستیم کل گستره ایران اسلامی و سایر کشورهای اسلامی به استقبال واقعه غدیر آمده‌اند.

وی درباره محورهای برنامه‌های جشن غدیر گفت: اولین بخش مربوط به حوزه بین‌الملل است که با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جامعه المصطفی العالمیه هماهنگی خوبی شکل گرفته و در همه کشورهای عضو محور مقاومت مسئله برنامه‌های غدیر به ویژه در لبنان، عراق، سوریه، یمن و جمهوری آذربایجان در حال برگزاری است. برای نمونه در عراق برنامه بسیار متنوعی با محوریت آستان مقدس امام علی(ع) در این دهه برگزار شده و با بیش از 400 هزار گل حرم مطهر امیرالمؤمنین علی(ع) و صحن‌های مبارک آراسته به گل شد. همچنین شخصیت‌های علمی و اندیشمندان و هنرمندان فراوانی از کشورهای مختلف اسلامی در حرم امیرالمؤمنین علی(ع) برنامه دارند.

عرب انصاری یادآور شد: امروز شاهد آن هستیم که امروز حتی در کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه و اسپانیا برنامه‌های بسیار مناسب فرهنگی و سیاسی برگزار می‌شود.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درباره برنامه‌های داخل کشور گفت: جلسات ستادها با همت ائمه محترم جمعه، استانداران، بنیاد بین‌المللی غدیر و با حضور گروه‌های مختلف بسیجی و جهادی و هیئات مذهبی و دستگاه‌های عضو شورا برگزار و برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اولین برنامه، «عقد اخوت» است که از سنت‌های اسلامی است و اولین مبدع آن پیامبر(ص) بودند که با امام علی(ع) عقد اخوت خواند و مؤمنین معمولا در عید غدیر با هم عقد برادری می‌خوانند. مسئله دیگر بحث تکریم سادات جلیل‌القدراست و در این روز سادات در مساجد و منازل تجمع دارند و مردم به دیدار آنها می‌روند.

عرب‌انصاری درباره مسئله تبیین فلسفه غدیر گفت: در این رابطه این مسئله با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران در مساجد، حسینیه‌ها و محافل علمی و دانشگاهی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته و می‌گیرد. همچنین تفسیر خطبه غدیر نیز در دستور کار است. متأسفانه این خطبه کمتر شناخته شده است در حالی که پیام‌های بسیار رفیع و رسایی دارد. ما در مسیر تبیین فلسفه غدیر و شرح خطبه غدیر جلسات و کارگاه‌های هم‌اندیشی و پژوهشی برگزار کردیم. برنامه دیگر این ایام کمک‌های مؤمنانه به حاضران در مراسم مذهبی و نیازمندان از قبل شناسایی شده است.

وی ابراز کرد: دهه امامت و ولایت 1401 با شعار «لبیک یا رسول الله(ص)» شروع شد و برنامه نمادینی تحت عنوان «هر خانه، یک پرچم و هر خانه یک غذا» دارد و امیدوارم همه ما پیام‌آور رسول خدا(ص) در غدیر باشیم و توصیه این است در هر خانه یک پرچم برای یادبود این روز نصب شود و هم اینکه از هر خانه حداقل یک غذا به مؤمنین؛ اعم از همسایه، خویشاوندان و نیازمندان اهدا شود.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اظهار کرد: این جریان حسنه که از حدود 5، 6 سال پیش شروع شد در سال اول حدود 70 هزار پرس غذا اهدا شد و الان به چند میلیون پرس غذا رسیده است.

وی ادامه داد: برپایی ایستگاه‌های صلواتی در معابر عمومی شهر، برگزاری مراسم شبی با قرآن با محوریت آیات مربوط به غدیر و امامت و ولایت، برگزاری مسابقات کتابخوانی، هنری، ورزشی، پرده‌خوانی و نقالی واقعه غدیر خم و برگزاری پویش‌ها در فضای مجازی مانند «من غدیریم» و «به عشق علی(ع)» و ... از جمله برنامه‌های ما در خصوص این عید بزرگ است.

عرب‌انصاری یکی از برنامه‌های جذاب و پربیننده در روز عید غدیر را بازسازی واقعه غدیر خواند و گفت: این برنامه از قم توسط سپاه و گروهی از هنرمندان شروع شد و امروز در 140 شهر کشور برگزار می‌شود که بسیار دیدنی و مستند است و مورد استقبال هم قرار گرفته است.

وی تکریم شهدای سادات در بهشت زهرا و گلباران مزار مطهر این شهدا، پخش برنامه شب‌های فیروزه‌ای از سوی صدا و سیما به مدت ده شب در بوستان آب و آتش را از دیگر برنامه‌های این دهه خواند.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اظهار کرد: 22 جشن فاخر در بوستان‌های بزرگ شهر تهران با همکاری شهرداری تهران و کمک بقیه اعضای ستاد برگزار می‌شود. همچنین برنامه 44 کاروان سیار جشن‌های غدیر را با همت جوانان انقلابی متدین تهران داریم. رونمایی از اثر حجمی الهام‌گرفته از ضریح مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در میدان الغدیر و رونمایی از 8 دیوارنگاره طراحی شده با مضامین علوی در تهران از دیگر برنامه‌هاست.

عرب‌انصاری پیاده‌روی از چهارراه ولیعصر تا چهارراه پارک‌وی را محوری‌ترین برنامه روز عید غدیر خواند و گفت: این برنامه با مشارکت دستگاه‌ها و مردم و گروه‌های بسیجی و جهادی و هیئات مذهبی برپا می‌شود و بیش از 600 گروه جهادی و مردمی در این رویداد فرهنگی و اجتماعی دخیل هستند. این جشن برنامه بسیار متنوعی از پذیرایی، اطعام غذا، برنامه‌های جذاب برای کودکان، شعرخوانی، نمایش، سرودخوانی و گفت‌وگو دارد که از ساعت 18 تا 22 روز عید غدیر برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در همه استان‌ها نیز یک برنامه محوری داریم که هر کدام با یک عنوان و یک رویکرد خاص برگزار می‌شود که برخی تبیینی و برخی در قالب برنامه‌هایی مانند شعرخوانی است. برای نمونه در قم پیاده روی حرم تا جمکران و حضور مردم در صحن جمکران را داریم که تعدادی از ناشنوایان، هنرمندان و سادات جلیل‌القدر در این برنامه حضور خواهند داشت.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت حضور دهه نودی‌ها در مراسم و مناسبت‌ها گفت: یک بخش از سرود «سلام فرمانده» مربوط به فراگیری و جاذبه این سرود است اما یک پیام رسا هم دارد و آن اعلام حضور دهه نودی‌ها و ورود آنها به صحنه است. این مسئله مهمی است که ما پیام و موضع خود را ابلاغ کنیم و در صحنه حاضر شویم.

عرب‌انصاری بیان کرد: این شروع بسیار زیبا در حال ادامه یافتن است و در غدیر هم تجلی دارد. شعرها و سرودهای مختلف با زبان‌های گوناگون سروده شده و این دهه نودی‌ها این سرودها را با عنوان «من غدیری هستم» همخوانی و مخابره کرده‌اند و این حلقه مفقوده در 14 قرن گذشته بوده است و با این پیام دهه نودی‌ها وارد صحنه غدیر شده‌اند و همین اقدام دهه‌نودی‌ها به تنهایی یک اقدام جامع و کامل است.

وی ابراز کرد: در روز غدیر و در همین جشن 10 کیلومتری در تهران، حضور دهه نودی‌ها را در قالب گروه‌های سرود، مسابقات مربوط به دهه امامت و ولایت، حفظ حدیث و آیات قرآن مربوط به امامت و ولایت، نقاشی و مسابقات ورزشی و حضور در پویش‌های مجازی بسیار پررنگ است و یکی از گروه‌های فعال و مؤثری که فضای دهه امامت و ولایت را گرم کرده‌اند، همین دهه نودی‌ها هستند.

 

خبرنگار: الهام وقاری

انتهای پیام
captcha