مساجد متناسب با نیاز‌های جامعه برنامه‌ تدوین کنند
کد خبر: 4071259
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵

مساجد متناسب با نیاز‌های جامعه برنامه‌ تدوین کنند

امام‌جمعه کرمان بیان کرد: مساجد باید متناسب با نیازهای روز جامعه از جمله نیاز‌های جوانان برنامه داشته باشند و کانون‌ها باید با برنامه‌های خود نسل جوان مسجدی برای نظام تربیت کنند.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان، امروز، ۲۵ تیرماه در نشست شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان و تجلیل از کانون‌های برگزیده رویداد فهما ۱۴۰۰ ضمن تبریک عیدغدیر، بیان کرد: مسجد در اسلام دارای یک جایگاه و رویکرد است و این جایگاه در صدر اسلام به قدری پر رنگ است که غالب کارهای حاکمیتی، فرهنگی، بسیج مردم و رویکردهای جهادی در مسجد رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه مسجد اولین کانون فرهنگی است که پیامبر(ص) ساخت، گفت: در دوران انقلاب نیز مسجد رویکرد خود را حفظ می‌کند به طوری که امام خمینی(ره) می‌فرماید مساجد سنگر هستند.

امام جمعه کرمان برگزاری رویدادهای متعدد از جمله نماز به عنوان بزرگترین عبادت روزانه مسلمانان در مسجد را دارای پیام دانست و ادامه داد: در جریان انقلاب نقش مساجد کم‌نظیر بود و خوش درخشیدند. در دوران دفاع مقدس نیز این نقش را حفظ کردند و بر اساس آمار بالای ۹۰ درصد رزمندگان اهل مسجد بودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با تاکید براینکه در دوران فعلی مسجد می‌تواند کارکرد جدی داشته باشد، گفت: بعد از انقلاب خواسته یا ناخواسته دو حرکت موازی با مسجد مطرح و تلاش شد نسل جوان را جذب غیر مسجد کنند که این با روح و رسالت مسجد همخوانی ندارد و قابل دفاع نیست.
 
وی افزود: اگر بخواهیم رسالت مسجد را همچون دوران صدر اسلام، انقلاب و دفاع مقدس حفظ کنیم و مساجد قوی داشته باشیم، مساجد باید متناسب با نیازهای روز جامعه از جمله نیاز‌های جوانان برنامه داشته باشند و کانون‌ها باید با برنامه‌های خود نسل جوان مسجدی برای نظام تربیت کنند.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی رویدادهایی که در مسجد رقم می‌خورد را پاک و درخشان دانست و افزود: هر اندازه برنامه و محتوا در مساجد قوی‌تر و پرمحتوا باشد برای جوانان جذاب‌تر است. همچنین اگر مساجد با هم رقابت مومنانه داشته باشند نشاط‌آور است.

وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد می‌توانند مرکز مستمری برای افزایش مسجدی‌ها باشند و و مخاطب را جذب کنند، گفت: اگر کانون‌ها برنامه خوبی ارائه دهند می‌توانند مخاطب را جذب کنند.

وی در پایان متذکر شد جلسات شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان نباید صرفاً برای ارائه گزارش باشد بلکه باید تبدیل به شورای سیاست گذاری شود تا سیاست‌هایی با برش استانی تصویب و اجرا شود تا مساجد و جمعیت مساجد تبدیل به جمعیت جوانی شود.

محسن روحی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه مساجد پایگاه‌های مردمی هستند و امیدواریم از این ظرفیت بهتر استفاده شود، گفت: مسجد محوری برای برگزاری رویدادهای مختلف در محلات سبب جذب بیشتر جوانان به مسجد می‌شود؛ بنابراین مساجد باید محور فعالیت‌های محلات قرار بگیرند.

انتهای پیام
captcha