توسعه ارتباط با حوزه‌های علمیه فرهنگ دینی کشور را ارتقا می‌دهد
کد خبر: 4071148
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

توسعه ارتباط با حوزه‌های علمیه فرهنگ دینی کشور را ارتقا می‌دهد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه لازم است ظرفیت‌های قم به معنای عام و حوزه به‌طور خاص در ارتباط با جامعه و نهادها فعال شود، اظهار کرد: توسعه ارتباط با شبکه علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه قطعاً تأثیرات بسزایی بر ارتقای فرهنگ دینی در کشور دارد؛ حوزه در مباحث فرهنگی و هنری از ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای برخوردار است.

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشوربه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، امروز، 25 تیرماه، در دیدار معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه، ضمن تقدیر از خدمات و رویکردهای این وزارتخانه، بر اهمیت برداشتن گام‌های اساسی و بنیادین در ارتقای فرهنگی و عمل به حوزه مأموریتی تأکید کرد و گفت: حوزه به‌عنوان قطب بنیادی فکری، معرفتی و فرهنگی وظیفه دارد تا در کنار فعالان حوزه فرهنگ کشور قرار گرفته، تعاملات فرهنگی را گسترش دهد.

وی افزود: حوزه به‌عنوان مولد بن‌مایه‌های مسائل فرهنگی و دینی در امتداد ادوار گذشته، در دوره جدید بازنگری را مبتنی بر تدوین طرح‌های جدید رقم زده است؛ حوزه‌های علمیه تلاش کرده تا اسناد پایه‌ای را برای حرکت بلندمدت خودتنظیم کرده، منشور و چشم‌انداز و نظامات جامع حرکت خود را ترسیم کند.

مدیر حوزه‌های علمیه به طراحی برنامه‌های پنج‌ ساله در حوزه نظام‌سازی و ترسیم هزار شاخص در آن اشاره کرد و افزود: در برنامه پنج‌ ساله حوزه‌های علمیه، برش‌هایی از وظایف استانی، مرکزی، مؤسسه و مدرسه برای تعیین تکلیف بخش‌های ذی‌ربط تمام شبکه‌های حوزوی ترسیم شده است.

اعرافی گفت: درون‌برنامه کوتاه‌مدت شامل بالغ بر ۲۰۰ طرح‌ها جامع و تحولی است که طرح جامع هنر یکی از برجسته‌ترین طرح‌های این منظومه به‌ هم‌ پیوسته است؛ در کنار ترسیم نظام دانشی در حوزه رشته‌های تخصصی به‌عنوان درختواره رشته‌ها و ترسیم مسیر ایجاد تحولات عمیق در عرصه تولید محتوا، درختواره مهارت‌ها و آموزش‌های کاربردی ناظر به رسالت حوزه تدوین شده است.

وی تشکیل دفتر فقه معاصر و حرکت به سمت فلسفه‌های مضاف و علوم‌انسانی را از دیگر رویکردهای نوین حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: حوزه علمیه به دنبال تحولات علمی عمیقی ناظر به پاسخگویی به حوزه‌های جدید زیستی است؛ حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام و تشکیل دبیرخانه مستقل راهبردگرا از دیگر رویکردهای حوزه‌های علمیه برای ارائه راهکارهای عملیاتی است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا مبتنی بر زیرساخت‌های مناسب حوزوی، پاسخ سؤالات و پرسش‌های جدید را به‌صورت منظومه‌ای منسجم ارائه کنیم؛ در این منظومه می‌توان ده‌ها محور تعامل و هم‌افزا را میان مجموعه‌های فرهنگی ترسیم کرد.

اعرافی به ظرفیت‌های پویای قم در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: تمام ظرفیت‌های نظام اسلامی باید در مسیر ارتقا و تعالی جامعه اسلامی قرار گیرد؛ در همگرایی و هم‌افزایی فعالیت‌ها، ضمن عقد تفاهم‌نامه همکاری، رویکردها و شرح وظایف در قالب تأسیس دبیرخانه مشترک و تدوین برنامه پنج‌ ساله پیگیری و عملیاتی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه لازم است ظرفیت‌های قم به معنای عام و حوزه به‌طور خاص در ارتباط با جامعه و نهادها فعال شود، اظهار کرد: توسعه ارتباط با شبکه علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه قطعاً تأثیرات بسزایی بر ارتقای فرهنگ دینی در کشور دارد، حوزه در مباحث فرهنگی و هنری از ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای برخوردار است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: با ابزار هنر، رسانه و فیلم می‌توان نگاه عمیق و جدید مبتنی بر گفتمان‌های نوی دینی را به جامعه جهانی عرضه کرد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به موضوع شورای اعطای مجوز حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: از منظر بین‌الملل ایران اسلامی آثار فاخر بسیار ارزشمندی دارد که بازتولید آن به زبان‌های دیگر نیازمند حمایت‌های جدی است.

راه‌اندازی نمایشگاه «کتاب دین»

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار، اظهار کرد: دولت به حوزه فرهنگ توجه ویژه‌ای دارد و در این راستا باید تمام ظرفیت‌های کشور فعال شود. در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولویت‌ها بر حوزه تولید محتوا، کتاب و نشر ترسیم شده است.

وی تلاش در حوزه تولید و مصرف فرهنگی در مسیر اهداف اسلام و انقلاب را از برجسته‌ترین وظایف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تولید فرهنگی، متولی ارائه مجوزهای لازم به متولیان و فعالان این عرصه است؛ یکی از نکات کلیدی حوزه ممیزی، مجوز و نظارت‌های محتوایی بر حوزه کتاب است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه دین، علوم انسانی و کودک را از حوزه‌های مهم محتوایی برشمرد و بیان کرد: جهت‌دهی تولید محتوا و حمایت از تولیدات فاخر ارزشی، از گام‌های مهم و مورد توجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با بیان اینکه در زمینه مصرف فرهنگی تلاش می‌کنیم تا کتاب را در اختیار جامعه بیشتری از مردم قرار دهیم، اظهار کرد: در نمایشگاه کتاب سال جاری، حدود ۲۱۲ میلیارد تومان فروش مستقیم کتاب از بستر فضای مجازی و میدانی صورت گرفت، این رشد نشان‌دهنده اهتمام جدی ملت ایران به مسئله کتاب و کتابخوانی است.

احمدوند با اشاره به اینکه با تلاش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، قصد داریم تا با همکاری ناشران فعال و حوزه‌های علمیه نمایشگاه کتاب دین را راه‌اندازی کنیم، بیان کرد: تقویت اداره‌کل ارشاد قم در راه‌اندازی دبیرخانه شعر آئینی و همکاری با همایش‌های فرهنگی از دیگر رویکردهای جدید است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اهمیت توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز ناشران، به‌ویژه تأمین کاغذ اشاره کرد و یادآور شد: قبل از استقرار دولت فعلی، تمام کاغذهایی که در دولت پیش با ارز ترجیحی وارد شده بود، توزیع شد؛ با ثبت سفارش خرید کاغذ، حجم خوبی از کاغذ در اختیار ناشران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha