کسب و کارهای دانش‌بنیان در خدمت ترویج مفاهیم قرآنی باشد
کد خبر: 4070206
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰

کسب و کارهای دانش‌بنیان در خدمت ترویج مفاهیم قرآنی باشد

مسعود کریمی، حافظ قرآن شاهرودی معتقد است که راه‌اندازی کسب و کارهای قرآنی به‌ویژه در حوزه دانش‌بنیان‌ها می‌تواند منجر به ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه شود.

قرآنهمان‌طور که قرآن کریم در حق مؤمنان شفاعت می‌کند حافظ و عامل قرآن نیز در قیامت دارای مقام شفاعت است. حضرت محمد(ص) در این خصوص می‌فرمایند: «من قرأ القرآن حتی یستظهره ویحفظه ادخله الله الجنه و شفّعه فی عشرة من اهل بیته قد وجبت لهم النار. هر که آنقدر قرآن بخواند تا حفظ شود خداوند او را به بهشت داخل خواهد کرد و  شفاعتش را درباره ده نفر از خانواده‌اش که آتش جهنم بر آنان واجب شده می‌پذیرد.

در این راستا ایکنای سمنان گفت‌وگویی با مسعود کریمی، حافظ قرآن شاهرودی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ لطفا خودتان را معرفی کنید.

مسعود کریمی، متولد و بزرگ شده شهرستان شاهرود هستم. به دلیل حضور در خانواده‌ای ارادتمند به ساحت نورانی قرآن کریم، از همان آغازین سال‌های کودکی، شور و شوق تلاوت و انس با کلام‌الله در وجودم قرار گرفت. در کودکی با همراهی پدر و مادرم روخوانی و روانخوانی قرآن را گذراندم و از ١٠ سالگی تلاوت قرآن را به صورت تخصصی آغاز کردم. به موازات توفیق تلاوت آیات شریفه قرآن و افزایش دانش و سطح تلاوت خودم، بسیار تمایل داشتم تا حفظ قرآن را نیز دنبال کنم؛ لذا شروع به حفظ سوره‌های کوچک کردم اما تأکید اساتید و دغدغه خودم نسبت به ارتقای تلاوت حرفه‌ای قرآن موجب شد تا وقفه‌ای در ادامه روند حفظم ایجاد شود اما به تدریج توانستم به حفظ بازگردم. هم‌اینک توفیق دارم بیش از ٢٠ جزء قرآن کریم را حفظ هستم و امیدوارم خداوند توفیق دهد تا بتوانم تا پایان امسال حفظ کلام‌الله مجید را به پایان رسانم. همچنین توفیق دارم از ١۵ سالگی تاکنون در امر تدریس فنون تلاوت قرآن کریم مشغول باشم.

ایکنا ـ مهمترین فعالیتهای قرآنی خود را بیان کنید.

با عنایت خداوند و به برکت حضور در وادی مقدس قرآن موفق شدم در ١٣ سال گذشته در عرصه مسابقات قرآن کریم از سطح شهرستان تا استان و سپس مرحله کشوری حائز رتبه‌های مختلف و بسیاری شوم که مهمترین رتبه‌ها در سطح استان؛ رتبه اول مسابقات استانی اوقاف و امور خیریه در مقطع شکوفه‌ها در رشته‌های ترتیل و قرائت تحقیق، رتبه اول مسابقات استان در مسابقات دانش‌آموزی در رشته قرائت تحقیق به مدت ٣ سال و اذان، رتبه اول استان، رتبه در رشته ابتهال، رتبه نخست در مسابقات استانی اذان سازمان اوقاف. شاخص‌ترین رتبه‌های کشوری نیز رتبه دوم مسابقات سراسری قرائت تحقیق دانش‌آموزی، رتبه دوم قرائت ترتیل در مقطع شکوفه‌های سازمان اوقاف، رتبه دوم در مسابقات بنیاد شهید و امور ایثارگران، رتبه دوم در مسابقات نیروی زمینی و رتبه دوم مسابقات ارتش جمهوری اسلامی ایران در رشته قرائت تحقیق، رتبه اول مسابقات اذان کانون‌های مساجد سراسر کشور و رتبه سوم مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در رشته حفظ قرآن کریم و رتبه دوم مسابقات منطقه‌ای وزارت علوم در رشته قرائت تحقیق است.

ایکنا ـ مهمترین انگیزه شما برای حفظ قرآن چیست؟

اصلی‌ترین انگیزه برای تلاوت و حفظ قرآن، انس و ارتباط بیشتر با این معجزه جاوید است، چرا که قرآن همان‌طور که خود را به شایستگی تمام تعریف می‌کند مایه شفا و رحمت مؤمنان است «و ننزّل من القرآن ما هو شفاءٌ و رحمةٌ للمؤمنین و لا یزید الظالمین الا خسارا» و همان‌طور که امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه در بیان ماهیت آیات قرآن می‌فرماید، عجائب قرآن کریم نه احصاء و قابل شمارش می‌شود و نه از بین می‌رود. اعتقاد دارم قرآن برای همه دردهای بشریت و حتی کسانی که اسلام را قبول ندارند نسخه‌ای شفابخش، راه‌حلی قطعی و چشمه جوشان آگاهی و دانایی است. البته اگر این مسیر امداد الهی، دعا و حمایت پدر و مادر و همسر عزیزم و راهنمایی اساتید بزرگوارم نبود قطعاً شیفته و مراد قرآن عظیم نمی‌شدم و نمی‌ماندم و همواره از خدای متعال می‌خواهم توفیق شکرگزاری از خود و این عزیزان را به بنده عنایت فرماید.

ایکنا ـ کدام آیه قرآن پيروان اين كتاب آسمانی را به حفظ آن تشويق و سفارش می‌كند؟

قرآن کریم همواره در دعوت از جامعه ایمانی نسبت به انس با خود، سخت‌گیری نکرده و همواره راحت‌ترین راه‌ها را معرفی می‌کند تا همگان بتوانند از دریای بیکران معارف آن حظ و بهره ببرند. به همین دلیل آیه صریحی که بتوان با قاطعیت از آن حفظ قرآن را استنباط کرد وجود ندارد. اما همان‌طور که درجات ایمان بسیار است، درجات فهم قرآن هم برای همه یکسان نیست. هدف همه راه‌ها ازجمله علوم آوایی قرآن مانند حفظ و قرائت، علوم معارفی قرآن مانند مفاهیم و تفسیر و حتی هنرهای برگرفته از قرآن مانند نگارگری، خطاطی و تذهیب آیات قرآن همه و همه یک کلمه است و آن عبارت است از تدبر و سپس فهم قرآن. موضوعی که بیش از هر چیزی در قرآن به آن تأکید شده و اگر همه این رشته‌های قرآنی و به عنوان مثال حفظ، در خدمت تدبر و فهم قرآن قرار نگیرد، آیات و معارف قرآنی هیچ‌گاه در عرصه زندگی و عینیت وارد نمی‌شود و در حد همان لفظ و متن باقی می‌ماند که در این صورت حتماً بزرگترین خیانت به حق بزرگ قرآن صورت گرفته است. به همین دلیل حفظ قرآن به مانند نردبانی است که می‌تواند ما را سریع‌تر و عمیق‌تر به قله‌های بلند معارف قرآنی و عمل به آیات شریفه آن برساند.

ایکنا ـ نقاط ضعف و قوت جامعه قرآنی كشور را چگونه می‌بينيد؟

جامعه قرآنی ما از جهت فنی و حرفه‌ای و اثرگذاری در سطح جهانی بسیار رشد داشته که حقیقتاً مرهون وقوع انقلاب اسلامی، خون پاک شهیدان و راهنمایی و هدایت مسائل قرآنی توسط رهبر قرآنی انقلاب است. هرچند بنا به فرموده ایشان در دیدار رمضانی امسال ایشان با جامعه قرآنی کشور، هنوز راه نرفته بسیار است و همه باید تلاش کنند تا بتوانیم دستاوردها و افتخارات کنونی را حفظ و بر کمیت و کیفیت آن بیفزاییم.

امروزه قاریان ایرانی در شمار بهترین قاریان جهان اسلام به شمار می‌روند و همواره الهام‌بخش بسیاری از جوانان و نوجوانان می‌شوند، اما در زمینه حفظ قرآن از بعضی کشورهای جهان اسلام عقب هستیم و با وجود تأکید چند ساله رهبری مبنی بر تحقق تربیت ١٠ میلیون حافظ، با وجود همه تلاش‌ها هنوز به نتیجه کامل نرسیده‌ایم که به نظرم علت آن پای کار نیامدن همه نهادها و ارگانها از دولتی تا مردمی و عدم ایجاد یک نهضت فراگیر است.

همچنین مسئولان و اهالی ایمان باید طوری عمل کنند که فضای کشور قرآنی شود و قرآن به مانند خون در رگ‌های یک شهر و محله جاری باشد، تحقق این موضوع همراهی آحاد مسئولان با بینش قرآنی و توجه به تقویت انگیزه‌های قرآنی در مدارس و کودکان و نوجوانان را می‌طلبد که هنوز باید اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شود. همچنین باید همه قرآنیان پای کار بیایند تا جریان آشتی جوانان با قرآن در هر شهر و محله محقق شود.

ایکنا ـ به نظر شما غير از برگزاری مسابقات از چه روش‌هايی می‌توان برای تشويق افراد برای ترويج حفظ قرآن استفاده كرد؟

مسابقات عامل بسیار خوبی در افزایش انگیزه قرآنیان و ارتقای سطح فنی آنان داشته و دارد اما بسنده کردن به مسابقه محورشدن در جامعه قرآنی آسیب بسیار بزرگی است.

امروزه اگر تعداد نه چندان قابل قبولی قاری و حافظ در جلسات و کلاس‌ها تربیت می‌شوند و سپس در عرصه مسابقات وارد می‌شوند، باید بگوییم که پس از مسابقات دچار یک سرخوردگی و عدم اعتماد به نفس می‌شوند چراکه متأسفانه در بسیاری از شهرها کرسی‌های تلاوت برای عرضه تلاوت قرآن وجود ندارد.

اینجاست که قاریان خوبی تربیت می‌شوند اما چون محافل و کرسی‌های تلاوت هیچ نسبت قابل قبولی با ظرفیت یک شهر ندارد لذا آن قاری و حافظ به مرور  از این فضا فاصله می‌گیرد. همان‌طور که ما شاهد این موضوع در بسیاری از شهرها بوده‌ایم. برای حل این موضوع، باز هم لازم است تا تمامی مسئولان به‌ویژه متولیان فرهنگی هر شهر پای کار بیایند تا تعداد مکان‌هایی که قرآن کریم در آنجا با آوای دلنشین و طنین حرفه‌ای خوانده می‌شود افزایش یابد. در این زمینه طرح هر مسجد یک پایگاه قرآنی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر جامعه قرآنی بود نیز در صورت پیگیری مسئولان فرهنگی و قرآنی بسیار راهگشا خواهد بود. همچنین باید در زمینه معرفی و شناساندن چهره‌های قرآنی به عموم مردم به‌ویژه نسل نوجوان و جوان تلاش‌های بسیاری انجام شود.

راه‌های دیگری همچون ایجاد نهضت ترجمه قرآن (درک مفاهیم) در سطح ادارات، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و مساجد و راه‌اندازی کسب و کارهای قرآنی به‌ویژه در حوزه دانش‌بنیان‌ها مخصوصا در امسال که مزین به تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است، می‌تواند منجر به ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه ما شود.

انتهای پیام
captcha