ضرورت توجه خاص به اعتبارات حوزه بانوان
کد خبر: 4069891
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱

ضرورت توجه خاص به اعتبارات حوزه بانوان

استاندار خراسان‌جنوبی از دوگانگی در اعلام نرخ باروری استان گلایه کرد و گفت: در شش ماهه دوم سال گذشته تعداد ۵۶۰ طرح با ۴۴ میلیارد تومان اعتبار از محل مشاغل خانگی پرداخت شد که ۸۰ درصد آن مربوط به حوزه بانوان است، گفت: نگاه مجموعه استانداری خراسان جنوبی به حوزه بانوان خاص است.

 استاندار خراسان جنوبی به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی، عصر امروز ۱۹ تیرماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ضمن تبریک روز عید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت، گفت: خراسان جنوبی مردمی بسیار متدین، انقلابی، ولایت مدار و همراه و همسوی با نظام دارد؛ همسویی و همراهی مردم این استان به ویژه بانوان با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خاص و ویژه است به طوری که مردم استان سربزنگاه‌ها حضور پرشور و انقلابی در دفاع از نظام دارند و در این بین نقش و حضور بانوان در آن بسیار پر رنگ است.

وی افزود: نمایشگاه توانمندی‌های حوزه بانوان استان تجلی بخشی از ظرفیت های حوزه بانوان استان است که امروز با حضور معاون زنان و خانواده رئیس جمهوری افتتاح شد.

وی با اشاره به عقب ماندگی تاریخی استان از نظر توسعه و زیرساخت ها، این موضوع را ناشی از کم توجهی در گذشته عنوان کرد و گفت: خراسان جنوبی به این دلیل که در گذشته بخشی از خراسان بزرگ بوده و وسعت زیادی داشته است، متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته و لذا دچار عقب ماندگی تاریخی است که باید جبران شود.

قناعت خراسان جنوبی را سومین استان پهناور کشور دانست و افزود: لازم است مسئولانی که از تهران به خراسان جنوبی سفر می کنند در مورد شرایط و ظرفیت ها و کمبودهای استان در مرکز و در جلسات تصمیم ساز، خراسان جنوبی را در اعتبارات، ویژه و خاص ببینند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر زیرساختی هنوز هم مشکلاتی دارد، هرچند که در دولت های مختلف فعالیت‌های خوبی انجام شده است، اظهار کرد: سهم محرومیت زدایی و توسعه استان در زمانی که دولت ها و مسئولان انقلابی روی کار بودند، بیشتر بوده است اما هنوز هم دچار عقب ماندگی زیادی هستیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز نوع پیگیری‌ها برای خراسان جنوبی بجای توسعه ای زیرساختی است، افزود: پیگیری هایی که امروز برای زیرساخت های استان انجام می‌دهیم، درخواست دو دهه قبل برخی استان‌های برخوردار است که اینها نشان از فاصله استان در بحث زیرساختی با استانهای توسعه یافته دارد، لذا در اعتبارات باید این استان با نگاه ویژه ای دیده شود.

قناعت ظرفیت‌های استان در حوزه نیروی انسانی، معادن، بانوان فرهیخته و مستعد و نخبه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: در حوزه نیروی انسانی افراد نخبه و با استعدادی داریم، بانوان فرهیخته و متدینی داریم که در حوزه های مختلف خوب می‌درخشند و حرف برای گفتن دارند.

وی با اشاره به هم مرز بودن خراسان جنوبی با کشور افغانستان که مرکز تامین تولید مواد مخدر جهان است، خواستار افزایش اعتبارات استان در حوزه ترک و پیشگیری از اعتیاد  شد و افزود: در همین خصوص لازم است که کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ ویژه بانوان در دو شهر مرزی و مرکز استان راه اندازی شود تا از پیشروی اعتیاد در حوزه بانوان جلوگیری به عمل آید.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم تامین اعتبار برای احداث پارک ویژه بانوان در شهرهای استان، این موضوع را از خواسته‌های مردم در سفرهای شهرستانی عنوان کرد و گفت: در خصوص احداث پارک‌های ویژه بانوان در شهرستان‌ها برنامه ریزی هایی صورت گرفته است اما تحقق آنها نیازمند تامین اعتبار است که در این زمینه نیز خراسان جنوبی باید خاص دیده شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ سال ۹۰درصد تسهیلات را به طرح های حوزه گردشگری بانوان اختصاص داده شد، افزود: در تبصره ۱۶ خراسان جنوبی آمادگی دارد که از محل اعتبارات کل استان درصدی را برای اشتغال و طرح های بانوان اختصاص دهد.

قناعت همچنین با اشاره به قانون حمایت از جوانی جمعیت در کشور و استفاده از تسهیلات این قانون، به موضوع دوگانگی در اعلام نرخ باروری در استان توسط مرکز آمار ایران و اداره ثبت احوال اشاره کرد و گفت: برای استفاده از این تسهیلات، قانون جوانی جمعیت شرط نرخ باروری را گذاشته است که مرکز آمار ایران درصد نرخ باروری را برای خراسان جنوبی ۲.۳۳ درصد اعلام کرده که اگر ملاک عمل قرار گیرد کل استان می‌تواند از مزایای آن استفاده کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد بودیم که در موضوع آزمون استخدامی آموزش و پرورش نرخ باروری را سازمان ثبت اعلام کرد و طبق آن برای خراسان جنوبی ۲.۷ اعلام شد، درحالی که مبنا و مرجع اصلی ارائه آمار، باید مرکز آمار ایران باشد، گفت: این دوگانگی باعث شد تا همه جوانان مستعد استان از مزایای قانون جوانی جمعیت بهره مند نشوند و این مغایرت ها باعث نارضایتی مردم شده است.

انتهای پیام
captcha