شرکت بیش‌از ۴ هزار زندانی در دوره‌های آموزش قرآن در کرمان
کد خبر: 4069678
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷

شرکت بیش‌از ۴ هزار زندانی در دوره‌های آموزش قرآن در کرمان

مدیرکل زندان‌های استان کرمان با بیان اینکه مولفه‌های بسیاری از جمله برنامه‌های فرهنگی تربیتی، اشتغال و حرفه‌آموزی و... برای اصلاح و تربیت زندانیان وجود دارد، گفت: در سال گذشته ۴ هزار و ۹۳۰ نفر از زندانیان در دوره‌های عمومی قرآن شرکت کردند.

سیدمجتبی حسینی مدیرکل زندان‌های استان کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، سیدمجتبی حسینی، مدیرکل زندان‌های استان کرمان امروز، ۱۸ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن دهه امامت و ولایت بیان کرد: رسالت اصلی سازمان‌ زندان‌ها، اصلاح و تربیت زندانیان خطا رفته است که در سند تحول قوه قضائیه نیز بر آن تاکید و ۷ ماموریت برای آن تعیین شده است.

وی با بیان اینکه مولفه‌های بسیاری برای اصلاح و تربیت زندانیان وجود دارد، گفت: برنامه‌های فرهنگی تربیتی با محوریت قرآن و نماز، برنامه‌های آموزشی و کسب مهارت‌های زندگی، آموزش فنی‌وحرفه‌ای، آموزش‌‌های تربیتی، بهداشت و درمان، مددکاری، اشتغال و حرفه‌آموزی، مراکز مراقبت پس از خروج، حمایت از خانواده زندانیان و... از جمله برنامه‌های فرهنگی و تربیتی است که برای تمام زندانیان با جرائم مختلف اجرا می‌شود.

حسینی با بیان اینکه بستر مناسبی برای اصلاح و تربیت زندانیان وجود دارد و آن‌ها می‌توانند از این فرصت‌ها برای تعالی خود استفاده کند، گفت: یکی از اولویت‌های سازمان زندان‌ها اشتغال و حرفه‌آموزی در راستای توانمندی زندانیان و معیشت‌ خانواده آن‌ها است و برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: آموزش‌های مهارت‌های شغلی در زندان برای جلوگیری از بازگشت دوباره افراد به زندان‌ها موثر است و یکی از مبانی پیشگیری از وقوع جرم است که سبب می‌شود جمعیت کیفری کاهش یابد و در این بین باید نهادهای دولتی و سازمان‌های غیردولتی همکاری داشته باشند که فنی‌وحرفه‌ای تعامل بسیار خوبی در حرفه آموزی به زندانیان داشته است.

مدیر کل زندان‌های استان بیان کرد: در سال گذشته ۲۴۰ دوره آموزشی در ۶۰ رشته برای مددجویان در سطح زندان‌های استان برگزار شد که ۴ هزار و ۸۷۳ نفر در آزمون شرکت کردند و ۳ هزار و ۲۰۰ نفر در این دوره‌ها قبول شدند و تعدادی از زندانیانی که آزاد شدند نیز ادامه دوره‌ها را در آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای سطح شهر گذراندند و گواهی مهارت دریافت کردند.

وی با بیان اینکه مددجویان در سه بخش کارگاهی، اعزام به کار و نشسته فعالیت دارند، افزود: زندانیان به تناسب نوع کار و حرفه خود دستمزد دریافت می‌کنند که ۵۰ درصد از حقوق دستمزد به حساب زندانی واریز می‌شود و ۵۰ درصد به خانواده زندانی تعلق می‌گیرد.

حسینی با بیان اینکه ۹۱ کارگاه در سطح زندان‌های استان وجود دارد که یک‌هزار و ۴۰ نفر مشغول به کار هستند، ادامه داد: یک‌هزار و ۲۴۰ نفر در بحث اشتغال نشسته(تولیدات صنایع دستی در خوابگاه‌های زندانیان) فعالیت دارند که منتج به درآمد برای آن‌ها شده است.

وی افزود: حقوق زندانیان از دو بخش بنیاد تعاون حرفه آموزی و انجمن حمایت از زندانیان پرداخت می‌شود که سال گذشته ۹ میلیارد تومان حقوق پرداخت شده است. امسال نیز ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سه ماهه ابتدایی سال به زندانیان پرداخت شده است.

مدیرکل زندان‌های استان افزود: یکی دیگر از اقدامات حمایتی از زندانیان اعطای تسهیلات کم بهره به زندانیان است که سال گذشته ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای اشتغال ۱۰۰ نفر مددجو وام پرداخت شده و امسال این اعتبار ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون است که ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای کارآفرینان و ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای زندانیانی است که آزاد می‌شوند و ایجاد اشتغال می‌کنند.

حسینی در ادامه به اقدامات فرهنگی و تربیتی در زندان‌های استان پرداخت و گفت: در بحث فرهنگی و تربیتی موضوع آموز‌ش‌های رسمی و غیر رسمی قرار دارد که تحت پوشش قراردادن زندانیان کم سواد و بی‌سواد، تحت پوشش قرار دادن زندانیان واجد شرایط در دور‌های اول و دوم متوسطه، تحت پوشش قرار دادن مددجویان علاقمند به ادامه تحصیل در سطوح عالی از جمله اقدامات فرهنگی و تربیتی است و در حال حاضر ۱۲ نفر مددجو در حال تحصیل در مقاطع عالیه هستند.

وی افزود: در آموزش‌های غیر رسمی دوره‌های متعددی از جمله مهارت‌های زندگی، تدبر در نهج‌البلاغه، آموزش دوره‌های مختلف قرآن(روخوانی، روانخوانی، تفسیر، حفظ، قرائت) و... برگزار می‌شود. در سال گذشته ۴ هزار و ۹۳۰ نفر در دوره‌های عمومی قرآن شرکت کردند و ۲ هزار و ۴۸۱ نفر در دوره‌های تخصصی قرآن شرکت کردند و در مسابقات موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند.

مدیرکل زندان‌های استان با اشاره به اقدامات انجام شده در حمایت از خانواده زندانیان، اقدامات ورزشی، فعایت‌های مددکاری، کسب رضایت از شکات، صلح و سازش در پرونده‌های قتل و قصاص، آزادی زندانیان و... گفت: راه‌اندازی جلسات دادرسی الکترونیکی از دستاوردهای بزرگ قوه قضاییه است که ۸۳ درصد از زندانیان از این طریق در جلسات دادرسی شرکت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha