میزبانی کالج فارسی بوسنیایی از کاروان مارش میرا و خاکسپاری 50 تن از قربانیان
کد خبر: 4068520
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
در 27‌امین سالگرد سربرنیتسا انجام می‌شود؛

میزبانی کالج فارسی بوسنیایی از کاروان مارش میرا و خاکسپاری 50 تن از قربانیان

27‌امین سالگرد نسل‌کشی مسلمانان سربرنیتسا امسال در حالی در بوسنی وهرزگوین برگزار می‌شود که کالج فارسی بوسنیایی میزبان کاروانی از ایران خواهد بود و برنامه‌های ویژه‎ای برای این گروه در نظر گرفته است.

میزبانی کالج فارسی بوسنیایی از کاروان مارش میرا و خاکسپاری 50 تن از قربانیانبه گزارش ایکنا از سارایوو؛ کالج فارسی بوسنیایی با همکاری مؤسسه زمان از ایران امسال نیز میزبان گروهی تقریبا ۶۰ نفره از خانواده‌های شهدا، اساتید دانشگاه، پزشکان متخصص، فعالان فرهنگی، خبرنگار، کارگردان، نویسنده، فعال اقتصادی و دانشجو برای شرکت در پیاده روی مارش میرا ۲۰۲۲ که سه شبانه روز به طول می‌انجامد، خواهد بود.

این گروه برای شرکت در مراسم سالگرد نسل کشی سربرنیتسا و تشییع و خاکسپاری شهدای فاجعه نسل کشی ۱۱ جولای ۱۹۹۵ عازم سارایوو شده‌اند و امسال 50 قربانی نسل کشی برای خاکسپاری در مزارستان شهدای پوتوچاری آماده شده است.

سفر کاروان 60 نفره ایرانی از چهارشنبه، 15 تا شنبه، 25 تیر به طول می‌انجامد و برنامه مارش میرا از 17 تا 20 تیرماه اجرا می‌شود. کالج فارسی بوسنیایی برای این گروه از 20 تا 25 تیر نیز ‌دیدار با شخصیت‌های دینی، علمی و سیاسی و بازدید از مهم‌ترین اماکن تاریخی توریستی و آشنایی با فرهنگ و تاریخ ‌بوسنی را در نظر گرفته است.

نبش قبر برای دفن بقایای 85 تن از قربانیان

یک روز پس از مراسم خاکسپاری 50 تن از قربانیان تازه تفحص شده قتل عام سربرنیتسا در مرکز یادبود، روند نبش قبر مجدد آغاز شده تا بقایای اجساد 85 تن از قربانیان که شامل بخش‌هایی از اسکلت آنهاست که متعاقبا یافت و شناسایی شده، با حضور خانواده‌های شهدا به خاک سپرده شود.

به گفته خانم اِمزا فاضلیچ، سخنگوی انستیتوی مفقودین و تفحص بوسنی و هرزگوین امسال در قبرستانِ پوتوچاری؛ مرکز یادبود سربرنیتسا 50 تن از قربانیان نسل کشی سال 1995 در سربرنیتسا به خاک سپرده خواهند شد و خانواده‌های این تعداد از قربانیان برای خاکسپاری رضایت داده‌اند.

فاضلیچ همچنین تأکید کرد: روند شناسایی و رضایت‌دهی برای خاکسپاری در مراسم تدفین مدتی پیش آغاز شده، بدین ترتیب آن تعداد از خانواده های قربانیانی که مایل به این امر هستند همچنان می توانند برای برداشتن این گام تصمیم بگیرند.

میزبانی کالج فارسی بوسنیایی از کاروان مارش میرا و خاکسپاری 50 تن از قربانیان

در پروژه شناسایی پودرینیه، بقایای اجساد 31 تن از قربانیانی که رسما از طریق تست دی ان ای DNA و خانواده‌ها شناسایی شده‌اند، قرار دارد اما برای خاکسپاری آنها رضایت داده نشده است. پروژه شناسایی پودرینیه (PIP) ICMP برای رسیدگی به شناسایی هویت قربانیان قتل عام سربرنیتسا در سال 1995 تشکیل شد.

اِمزا فاضلیچ افزود: همچنین از طریق تست دی ان ای 61 قربانی دیگر شناسایی شده‌اند اما خانواده‌ها روند رسمی شناسایی را انجام نداده‌اند. در هر دو مورد علت اصلی غالبا به خاطر کم بودن قطعات اسکلت‌هایی است که تاکنون یافت شده‌اند.

وی در ادامه گفت: نبش قبر مجدد هفت روز به طول خواهد انجامید و هر روز 13 قبر باز خواهد شد و تنها در روز هفتم نبش قبر بقایای هفت قربانی انجام خواهد شد.

آغاز حرکت از معراج الشهداء ویسوکو

تاکنون در مرکز یادبود سربرنیتسا ـ پوتوچاری 6671 قربانی به خاک سپرده شده‌اند. به موجب اعلام ستاد برگزاری مراسم بیست وهفتمین سالگرد نسل کشی بوشنیاکهای سربرنیتسا در 11 جولای 1995 در منطقه تحت حفاظت سازمان ملل، تابوت‌های حامل بقایای شناسایی شده قربانیان نسل کشی سربرنیتسا در تاریخ 8 جولای(17 تیرماه) از شهر ویسوکو که به نحوی به عنوان معراج الشهدای سربرنیتسا به شمار می‌آید حرکت خواهد کرد.

لازم به ذکر است میهمانانی که از ایران در این مراسم شرکت خواهند علاوه بر شرکت در پیاده روی مارش میرا و تشییع جنازه شهدای تفحص با مسئولان و نهادهای هم صنف خود دیدارهایی خواهند داشت و ضمن آشنایی و تبادل تجربیات و نظرات در راستای توسعه و تعمیق روابط نشست‌های تخصصی خواهند داشت.

در پیاده روی مارش میرا شرکت کنندگان روزانه تقریبا ۳۰ کیلومتر را طی می‌کنند و در پایان شب پس از اینکه همه شرکت کنندگان به کمپ وارد شوند، مراسم متنوعی با حضور بازماندگان فاجعه سقوط و نسل کشی سربرنیتسا برگزار می‌شود که در آن شخصیت‌های متعددی با ذکر خاطره و سخنرانی یاد و راه شهدا را گرامی می‌دارند.

خبرنگار: مریم رجبی

انتهای پیام
captcha