آیت‌الله عیسی قاسم: منبر حسینی صحنه اخلاق و سیمای شیعه واقعی باشد
کد خبر: 4067554
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

آیت‌الله عیسی قاسم: منبر حسینی صحنه اخلاق و سیمای شیعه واقعی باشد

آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین، خطیبان و سوگواران حسینی را به معرفت و انضباط دعوت کرد و گفت: منبر حسینی و موسم حسینی امروز در منظر دید جهانیان قرار دارد و از این منبر، شعور، شخصیت، انسانیت، اخلاق و تمدن شیعیان شناخته می‌شود.

آیت الله عیسی قاسم در نشست با روحانیون بحرینی

به گزارش ایکنا از بحرین، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین طی نطقی در مجلس خطیبان منبر حسینی در قم توصیه‌هایی را به ایشان در آستانه فرارسیدن ماه محرم‌الحرام بیان داشت.

شیخ قاسم با بیان اینکه منبر حسینی ویژگی‌های خاص خود را دارد و فن خطابه در منبر حسینی با دیگر منابر متفاوت است، گفت: منبر حسینی در جهان شیعه، شأن و عظمت خاص خود را دارد.

او افزود: دلایل بسیاری برای حائز اهمیت بودن منبر حسینی وجود دارد که یکی، عظمت قیام کربلاست که این منبر را به وجود آورده است، دوم اینکه قیام کربلا قیامی اسلامی و ناب به رهبری یک امام معصوم است؛ شخصیتی که پس از رسول اکرم(ص) برترین شخصیت اسلامی است و کلام او و اشاره او حجت است، موضع او و صلح و جنگ او، حجت است.

رهبر نهضت اسلامی بحرین تصریح کرد: کسانی که به پای منبر امام حسین(ع) می‌آیند توقع دارند که خطیب این منبر چیزهای زیادی به آنها عطا کند و یک تحول فکری، قلبی و سلوکی در آنها ایجاد کند تا معرفت جدیدی حاصل کنند و انسان جدیدی از خود در اندیشه و روان و اراده و رفتار بسازند؛ بنابراین خطیب خود برای این امر مهم باید دل و جان خود را آماده کند.

آیت‌الله عیسی قاسم گفت: منبر حسینی و موسم حسینی امروز در منظر دید جهانیان قرار دارد و از این منبر، شعور، شخصیت، انسانیت، اخلاق و تمدن شیعیان شناخته می‌شود.

در محرم و صفر است که جهانیان شیعه را خواهند شناخت

او با بیان اینکه شیعیان را در موسم محرم و پای منبر حسینی می‌شناسند، گفت: وحدت یا تفرقه میان شیعیان، انضباط یا هرج و مرج داخلی آنها، شیوه مدیریت آنها در مراسم سوگواری و خدمات‌رسانی موکب‌ها همه این‌ها وضعیت و جایگاه شیعیان را نشان می‌دهد. اینجاست که شیعیان اعتقادات خود را نشان می‌دهند و اینکه تا چه اندازه از اندیشه و هنر برخوردارند، در این 10 روز از ماه محرم و در اربعین است که جهانیان شیعیان را می‌شناسند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: هنگامی که سیاست آمریکا یعنی سیاست مادی‌گرایی را که به دور از اسلام است، درست می‌پنداریم، یعنی خط سیاسی اسلامی را رها کرده‌ایم؛ در حالی که سیاست غربی دشمن اسلام است و نمی‌تواند ما را به سمت اسلام سوق دهد.

آیت‌الله قاسم تصریح کرد: هنگامی که ملت را به سیاست غربی و دموکراسی به سبک غربی متقاعد می‌کنیم کاملاً هویت اسلامی را از دست می‌دهیم. اراده انتقال از اندیشه سیاسی اسلامی به اندیشه غربی مسئله‌ای بسیار مهم برای غربی‌هاست و شب و روزشان را به این قضیه مشغولند؛ از همین روست که می‌گوییم منبر حسینی مسئول دفاع فراگیر و جامع از اسلام است.

او با اشاره به اینکه در اغلب کشورهای اسلامی روابط دولت‌ها با ملت‌ها بسیار متزلزل است، گفت: در این کشورها، حکومت در یک وادی و ملت در وادی دیگری است. دولت به دنبال فیصله دادن به ملت و ملت در صدد خلاصی از دولت است. این ضعفی برای همه امت اسلامی است. اما راه حل آن در چیست آیا به دنبال راه حل هستیم یا سکوت اختیار می‌کنیم؟.

شیخ عیسی قاسم گفت: ما این شکاف سیاسی را می‌شناسیم و اینکه برخی دولت‌ها علیه ملت‌هایشان توطئه می‌کنند و ملت‌ها به دنبال خلاصی از این دولت‌ها هستند؛ بنابراین این منبر حسینی به عنوان بزرگ‌ترین منبر اسلامی است که مسئولیت دارد و البته بیش‌ترین قدرت را دارد تا در این خصوص مسئولیت‌پذیر باشد.

رهبر انقلاب بحرین تأکید کرد: منبر از جمله ابزارهایی است که اندیشه اسلامی را به‌کار می‌گیرد و مسئولیت کامل دارد که بر عقیده درست تمرکز کرده و به ضروریات زندگی دنیا و موفقیت در آن قبل از زندگی آخرت بپردازد.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در پایان به خطیبان منبر حسینی توصیه می‌کند در باب عقیده از دو بعد سخن بگویند؛ یکی مسیر نجات در آخرت و توشه اخروی و دیگری مسیر نجات در دنیا به‌گونه‌ای که در دنیا موفق و راحت و در آخرت خوشبخت باشند؛ چرا که عقیده درست برای این آمده که در هر دو دنیا سعادتمند باشیم.

انتهای پیام
captcha