درخواست شورای علمای شیعه افغانستان برای تصویب مطالبات شیعیان
کد خبر: 4067320
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹

درخواست شورای علمای شیعه افغانستان برای تصویب مطالبات شیعیان

شورای علمای شیعه افغانستان، خواستار تصویب مطالبات شیعیان این کشور و تایید جایگاه آنان در حکومت موقت طالبان شد.

به گزارش ایکنا، ایران پرس نوشت: شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای از دولت طالبان خواست مطالبات شیعیان را در نشست آینده علما و اقوام تصویب کند.

از دیدگاه محافل سیاسی این درخواست شورای علمای شیعه از دو جهت با اهمیت است: اول آنکه شیعیان افغانستان خواهان همکاری با طالبان هستند و خود را وارد مسائل درون گروهی طالبان نمی‌کنند و خواهان توجه طالبان به این خواسته خود می‌باشند.

دوم آنکه شیعیان افغانستان به عنوان جامعه پویا دارای حقوق دینی و اجتماعی هستند که طالبان به عنوان حاکم بایستی آن‌ها را مد نظر قرار دهد.

اگر چه گروه طالبان بعد از تسلط مجدد بر افغانستان با تشکیل کمیسیون حقوق شیعیان نشان داد که به حقوق همه جانبه آن‌ها توجه دارد، اما درخواست شورای علمای شیعه افغانستان از طالبان برای توجه به حقوق آن‌ها نشان می‌دهد که این کمیسیون کار جدی در این خصوص انجام نداده است.

سید الیاس جاوید، کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان در این باره می‌گوید: «علمای شیعه و نهادهای سیاسی شیعیان دیدارهای مختلفی را با طالبان داشته‌اند و همچنان درصدند مسائل مربوط به خود را از طریق گفت‌وگو و رایزنی حل کنند و به این روش خود پایبندند.

واقعیت این است همه مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی، پشتون و تاجیک، ازبک و هزاره و سایر اقوام و نژادها همواره زندگی مسالمت‌آمیز و توام با احترام با یکدیگر داشته‌اند، به گونه‌ای که بسیاری از آداب و آیین شیعیان از جمله مسائل مربوط به عاشورا مورد احترام سایر مردم افغانستان قرار دارد.

بنابراین انتظار شیعیان از طالبان نیز این است با اتخاذ راهکارهای درست و اصولی همزیستی مسالمت‌آمیز میان همه مردم افغانستان را تقویت کند.

جعفر مهدوی، کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان در این باره می‌گوید: «همه مردم افغانستان زیر یک پرچم زندگی می‌کنند و به آن وفادارند و تاکنون اجازه نداده‌اند دشمنان مردم افغانستان درگیری‌های داخلی این کشور را که ناشی از طمع‌ورزی قومی است، تبدیل به درگیری مذهبی کنند.

در هر حال، برخی از مقامات قبلی افغانستان از جمله «حامد کرزی»، رئیس جمهوری پیشین، خواستار تشکیل لویه جرگه، برای کمک به حل مشکلات این کشور شده‌اند، اما به نظر می‌رسد طالبان متمایل به تشکیل نشست علماست که از دیدگاه ناظران سیاسی برگزاری هر دو نشست با رویکرد کمک به حل مشکلات افغانستان و تقویت اتحاد ملی مهم و ضروری است.

طالبان نباید چنین پیشنهاداتی را کم‌اهمیت جلوه دهند زیرا افغانستان به علت کثرت اقوام و مذاهب نیازمند هم‌اندیشی و تصویت قوانین لازم برای وحدت‌گرایی است و شورای علمای شیعه نیز از این منظر به نشست احتمالی علمای افغانستان می‌نگرند.

انتهای پیام
captcha