شرایط تحصیل در رشته قرآن‌کاوی رایانشی چیست؟
کد خبر: 4066464
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
علیرضا طالب‌پور پاسخ داد:

شرایط تحصیل در رشته قرآن‌کاوی رایانشی چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: افرادی که می خواهند در رشته قرآن‌کاوی رایانشی به تحصیل بپردازند باید درباره قرآن تحقیق کرده و با فرهنگ آن آشنا باشند و از همه مهمتر ایده داشته باشند.

علیرضا طالب‌پور

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «آشنایی با دوره کارشناسی ارشد رشته‌های علوم قرآنی؛ گرایش اعجاز قرآن و قرآن‌کاوی‌ رایانشی» امروز شنبه 4 تیرماه از سوی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.  
 
علیرضا طالب‌پور، مدیرگروه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم دانشگاه شهید بهشتی، در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: از سال 1396 دو رشته اعجاز قرآن و قرآن‌کاوی رایانشی در پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای راه‌اندازی شد و امروز فرصت مناسبی است که بتوانیم قرآن‌کاوی رایانشی را برای علاقه‌مندان توضیح دهیم. 

رشته قرآن‌کاوی رایانشی مناسب چه کسانی است؟

وی ادامه داد: این رشته در وهله اول برای دانشجویانی مناسب است که به مباحث هوش مصنوعی و مباحث قرآنی علاقه دارند و می‌خواهند نظم ویژه‌ای را در قرآن و مباحث اعجاز بیانی و ادبی قرآن کریم به دست بیاورند. از سوی دیگر افرادی که می خواهند در این رشته به تحصیل بپردازند باید در زمینه قرآنی کار کرده و با فرهنگ آن آشنا باشند و از همه مهمتر باید ایده داشته باشند. همچنین این رشته برای کسانی مناسب است که دوست دارند از مباحث متنوع تجزیه و تحلیل متن اعم از قرآن یا سایر کتب مقدس و احادیث و روایات و هر متن دیگری بهره ببرند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: رشته قرآن‌کاوی رایانشی در نهایت برای کسانی سودمند است که بخواهند یک مدرک معتبر برای اشتغال داشته باشد. با توجه به نیازی که در کشور به این علم و رشته وجود دارد، علاقه‌مندان می‌توانند به آینده کاری‌شان مطمئن باشند. این رشته می‌تواند شما را با نیازها و مسائل علوم قرآنی آشنا کند و 70 درصد بحث‌های آن مباحث هوش مصنوعی، داده‌کاوی، متن‌کاوی و زبانشناسی رایانشی است که همگی به شما کمک می‌کنند تا بر تجزیه و تحلیل متون مسلط شوید. 

پیش‌نیازهای ورود به این رشته

طالب‌پور تصریح کرد: قاعدتاً در همه مباحث و از جمله داده‌کاوی، اولین موضوع فهم کسب و کار است که می‌‌خواهیم هوش مصنوعی و داده‌کاوی را در آن اجرا کنیم و اگر این فهم اتفاق نیفتد، به صورت مسئله تسلط پیدا نمی‌کنیم. از سوی دیگر کسانی که نیازها را به خوبی می‌دانند و تسلط دارند در کسب و کارشان موفق‌ترند. در پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم هم این موارد به خوبی آموزش داده می‌شود. کسانی‌که علاقه‌مندند علاوه بر رشته‌ تحصیلی خود، این رشته‌ را هم بخوانند می‌توانند در کنکور شرکت کنند و طبیعتاً کسی‌که یکبار از تسهیلات آموزش رایگان استفاده کرده است برای بار دوم نمی‌تواند استفاده کند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان سخنان خود گفت: درباره اینکه افراد قبل از ورود به این رشته باید با چه علومی آشنایی داشته یا در سطح کارشناسی چه واحدهایی را گذرانده باشند، باید بگویم به همان درس‌هایی که برای کنکور رشته هوش مصنوعی نیاز است باید مسلط باشند که از جمله آنها دروس هوش مصنوعی و سایر دروسی است که در رشته کامپیوتر تدریس می‌شوند.

راه‌اندازی رشته قرآن و علم

قاسم درزی، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم دانشگاه شهید بهشتی، نیز در معرفی این رشته‌ گفت: درس «زبانشناسی قرآن» و «قرآن و مستشرقان» دو درس مهم در پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم هستند که دانشجویان با شبهات و پاسخ‌گویی به آنها آشنا می‌شوند. به نظر می‌‌رسد اقدامات قرآن‌پژوهان داخلی نیز برنامه‌های متنوعی را دربرمی‌گیرد. فلسفه علم می‌تواند به دانشجویان کمک بسیاری کند تا فهم درستی از علم و روش‌های علمی داشته باشند. تأکید ما در رشته علوم قرآنی، مطالعات میان‌رشته‌ای است و تفاوت پژوهشکده با بقیه مراکز کشور این است که تأکید ما در مطالعات میان رشته‌ای و اعجاز قرآن است. 
 
وی ادامه داد: ما در حال اجرای مقطع دکتری رشته قرآن و علم در پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم هستیم. این موضوع در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شده است و فعلا فقط جامعه المصطفی(ص) آن را اجرا می‌کند. این رشته زیرشاخه‌هایی همانند قرآن و نجوم، قرآن و حقوق، قرآن و علوم اجتماعی و ... دارد و ما در حال تصویب مراحل نهایی آن هستیم و امیدواریم در سال آینده برای رشته قرآن و علم دانشجو جذب کنیم.

جذابیت‌های مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما در پژوهشکده دو رویکرد اصلی داریم که شامل مباحث اعجاز و پیرامون اعجاز، روش‌شناسی، آسیب‌شناسی و نقد نظریات مختلف یا ایده‌پردازی درباره نظریات جدید است. رویکرد مطالعات میان‌رشته‌ای در حد اثبات اعجاز نیست، اما می‌تواند یک بحث میان‌رشته‌ای را به خوبی را مطرح کند و برای حل مسائل روانی و اجتماعی کاربرد داشته باشد. 
 
درزی تصریح کرد: ما در حوزه‌های مختلف از اساتید شاخص استفاده می‌کنیم. یکی از اساتید همکار ما از پژوهشکده علوم‌شناختی دانشگاه شهید بهشتی است که به صورت تخصصی در زمینه علوم شناختی کار کرده است. سعی می‌کنیم در هر حیطه از جمله علوم اجتماعی با اساتید به صورت مشترک جلساتی را برگزار کنیم تا یک پایان‌نامه تخصصی قابل قبولی ارائه شود و از استانداردهای لازم برخوردار باشد و امتیاز لازم را کسب کند.

بستری برای توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای

مصطفی مرادی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، نیز در این نشست به سخنرانی پرداخت و بیان کرد: رشته تخصصی بنده فیزیک است و در زمینه اعجاز علمی قرآن هم کار کرده‌ام. این پژوهشکده به مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن می‌پردازد و باید در تمام پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها موضوع مطالعات میان‌رشته‌ای مد نظر قرار بگیرد. ما از یک گروه بسیار غنی از اساتید باتجربه هم در دانشگاه شهید بهشتی و هم سایر دانشگاه‌ها بهره‌مندیم و در پژوهش‌ها از آنها استفاده می‌کنیم و این پژوهشکده زمینه‌ساز توسعه مطالعات قرآنی است.
 
وی گفت: شاید بتوان گفت بهترین بستر برای مباحث میان‌رشته‌ای قرآن کریم در مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم دانشگاه شهید بهشتی فراهم شده است و سعی می‌کنیم که هم با رویکرد برون‌دینی و هم درون‌دینی مطالعات خود را پیش ببریم. پیشنهاد بنده به علاقه‌مندان این است که حتماً به پژوهشکده مراجعه کنند تا اطلاعات جامع‌تری را از آن به دست بیاورند.
انتهای پیام
captcha