تحلیل تبیینی و طرح‌واره آخرین مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری در رمضان ۱۴۰۱
کد خبر: 4064021
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱

تحلیل تبیینی و طرح‌واره آخرین مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری در رمضان ۱۴۰۱

محمدحسین محمدزاده، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نوشتاری به تحلیل تبیینی و طرح‌واره آخرین مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری در رمضان ۱۴۰۱ پرداخت.

به گزارش ایکنا، محمدحسین محمدزاده، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مطلبی که در اختیار این خبرگزاری قرار داده است به تحلیل تبیینی و طرح‌واره آخرین مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری در رمضان ۱۴۰۱ پرداخته و پیشنهاد اولویت‌دهی به تمرکز بر اصل ماهیت مطالبه، مبنی بر احیای پایگاه‌های قرآنی در مساجد و فعال‌سازی دو فعالیت‌ قرآنی در آن‌ها شامل تربیت و تشویق جوانان و نوجوانان در دو عرصه قرآن‌خوانی (قرائت) و حفظ قرآن کریم در دستور کار بررسی، طراحی، برنامه‌ریزی و اقدامات را ارائه کرده است.

این یادداشت درباره مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری درخصوص بررسی و تحلیل تبیینی و راهبردی آخرین مطالبه قرآنی ایشان در طلیعه ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ است. لزوم تسریع در تحقق این مطالبه قرآنی در حالی که شرایط و امکان تسریع نیز فراهم است (که مستدلاً بیان خواهد شد) و همچنین با توجه به نزدیک شدن به اوقات فراغت تابستان و لزوم برنامه‌ریزی جدی برای بهره‌مندی قرآنی نوجوانان و جوانان در این فصل از سوی نهادهای قرآنی، از علت‌های مهم نگارش یادداشت حاضر است. در ادامه متن این نوشتار را می‌خوانید؛

مقدمه

یکی از نتایج مهمی که از بررسی وضعیت مواجهه با مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته به دست می‌آید این است که اولویت‌بخشی به تبیین و تعریف دقیق مطالبه و تمرکز بر اصل مطالبه و وفاداری به آن و طراحی، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در اجرای آن و پرهیز از برداشت‌ مفاهیم و عناوینی غیر منطبق و غیر مساوی با ماهیت مطالبه به عنوان مطالبه‌، نقش بسیار موثر و اساسی در تسهیل‌سازی اجرا و تسریع در تحقق مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری و امید به تحقق صحیح و کامل آن را به دنبال دارد.

براین اساس پیشنهاد می‌شود بر روی اصل  مطالبه قرآنی معظم‌له مبنی بر احیاء پایگاه‌های قرآنی در مساجد و فعال‌سازی (صرفاً) دو فعالیت قرآنی در آن‌ها شامل تشویق و تربیت نوجوانان و جوانان در دو عرصه قرآن‌خوانی (قرائت) و حفظ قرآن کریم تمرکز شود و در اولویت دستور کار بررسی طراحی برنامه‌ریزی و اقدامات لازمه قرار گیرد. بخش اول از این مجموعه گفتار که شامل تحلیل تبیینی مطالبه و تعریف دقیق آن و مشخص نمودن حدود و ثغور آن است از این پیشنهاد حمایت می‌کند.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه دو فعالیت قرآنی تربیت قرآن خوان و حافظ نسبت به فعالیت‌های قرآنی دیگر نسبت پیش‌رانی و فعال‌سازی دارند و می‌توان در ضمن و توأم با این دو فعالیت، فعالیت‌های قرآنی دیگر را آسان‌تر مقبول‌تر و موثرتر انجام داد، می‌شود امیدوار بود اولویت‌دهی به فعال‌سازی این دو فعالیت، نویدبخش احیای تمام فعالیت‌های قابل اجرا در مساجد در آینده نزدیکی گردد.

در بخش دوم طرح‌واره‌ای پیشنهادی همراه با ترسیمی از ساختارواره طرح وطرح عملیاتی و اجراسازی این مطالبه ارائه می‌گردد.

بخش اول

تحلیل تبیینی مطالبه

- بازخوانی متن بیانات مقام معظم رهبری متضمن آخرین مطالبه قرآنی معظم‌له در طلیعه رمضان ۱۴۰۱:

یک نکته‌ دیگر را هم من یادداشت کرده‌ام که عرض بکنم. در زمینه‌ فعّالیّت‌های قرآنی، خب کارهای خیلی خوبی شده؛ لکن اینها کافی نیست؛ ما به تلاش‌های بیشتری احتیاج داریم. یکی از پیشنهادهایی که به ما شد و کار درستی است و من مطرح می‌کنم و شماها هر کدام که می‌توانید انجام بدهید، این است که مساجد یک محل ــ حالا مثلاً در تهران، مساجد فلان بخش از تهران که سه تا، چهار تا، پنج تا مسجد است ــ هر کدام از اینها یک پایگاه قرآنی باشند و با هم ارتباط داشته باشند؛ اینها بروند به مهمانی آنها، آنها بیایند به جلسه‌ اینها؛ با هم مسابقه بدهند؛ این غیر از این مسابقات رایجی است که اوقاف و دیگران راه می‌اندازند؛ یک چنین کارهایی انجام بگیرد؛ این بهترین مشوّق است برای اینکه جوان‌ها و نوجوان‌ها وارد وادی قرآن‌خوانی بشوند؛ ما به این احتیاج داریم.

جوان‌های ما باید وارد عرصه‌ قرآن‌خوانی، به خصوص حفظ قرآن بشوند که ما خب حافظ [قرآن] زیاد لازم داریم؛ من چند سال پیش هم عرض کردم؛ تلاش‌هایی هم شده منتها هنوز تا آنجا خیلی فاصله داریم. اگر بخواهید آن ده میلیون را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند؛ نوجوان که وارد شد حفظ آسان می‌شود؛ راهش هم این است که در مساجد این کار اتّفاق بیفتد؛ هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود؛ مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند؛ اساتیدشان اینها را به هم آشنا کنند؛ اینها بروند پیش آنها. ما در مشهد داشتیم این کار را؛ هم در مسجد کرامت، هم در مسجد امام حسن مجتبی (ع) خدا ان‌شاءالله رحمت کند مرحوم آقای مختاری، قاری بسیار خوب مشهد را و همچنین جناب آقای آقامرتضای فاطمی که جزو بهترین‌های مشهد [بود] و هنوز هم ایشان الحمدلله جزو بهترین‌ قرّاء کشور محسوب می‌شود؛ این دو نفر را من دعوت کرده بودم، خواسته بودم، آنجا سا‌ل‌ها در مسجد کرامت این جلسه را اداره می‌کردند؛ در مسجد امام حسن هم که ما بودیم ــ این دو مسجدی که بنده رفت و آمد داشتم ــ اینها می‌آمدند تلاوت می‌کردند. و این ارتباط مساجد با یکدیگر و ارتباط قرّاء و مستمعین قرّاء و شاگردان قرّاء با یکدیگر یکی از این فرصت‌هایی است که ان‌شاءالله می‌تواند در خدمت این کار قرار بگیرد.

شناخت برخی مفاهیم، برداشت‌ها، تحلیل‌ها و یافته‌ها:

-مفهوم‌شناسی واژه پایگاه قرآنی

-معنای کاربردی واژه پایگاه:

آنچه از بررسی کتب لغت و نحوه کاربرد سازمان‌ها و نهادها از این واژه برمی‌آید این است که چهار مفهوم در شکل‌گیری مفهوم پایگاه نقش دارند: ۱- مفهوم محل و مکان ۲- مفهوم تجمع (بیشتر تجمع افراد منظوراست، البته در برخی موارد تجمع تجهیزات و امکانات منظور قرار می‌گیرد که البته می‌توان در مفهوم تجمع، همزمان هر دو تجمع افراد وامکانات رالحاظ کرد) ۳- مفهوم محوریت و مرکزیت (نسبت به پیرامون ،شامل افراد و مکان‌ها) ۴-فعالیت مشترک (بین افراد تجمع پیداکرده). بنابراین مفهوم و معنای واژه پایگاه عبارت می شود از: محل تجمع و محور برای انجام فعالیتی مشترک

-مفهوم و معنای واژه پایگاه قرآنی:

براساس مفهوم واژه پایگاه، می‌توان این‌گونه واژه پایگاه قرآنی را تعریف کرد: محل تجمع و محور برای فعالیت‌های مشترک قرآنی

مفهوم‌شناسی فعالیت قرآنی: هر نوع فعالیت تبلیغی (هنری، رسانه‌ای، مسابقه‌ای، محفلی و ...)، آموزشی، پژوهشی در حوزه‌های مختلف قرائت (روخوانی، تجوید، صوت و لحن، مهندسی تلاوت، تحقیق، ترتیل و ...)، حفظ، مفاهیم، معارف، ترجمه، تفسیر و ... همه از مصادیق فعالیت قرآنی محسوب می‌شوند.

نکته:

همچنان‌ که به آن مفصل‌تر پرداخته خواهد شد، از میان تمام فعالیت‌های قرآنی قابل اجرا در پایگاه‌های قرآنی مساجد، پیشنهاد این مجموعه گفتار، تمرکز و اولویت‌دهی به دو فعالیت قرآنی: ۱- تشکیل جلسات تربیت قرآن خوان (تلاوت کننده قرآن) و ۲- تشکیل جلسات و حلقات تربیت حافظ قرآن است به دلایل مختلف از جمله به سه دلیل مهم:

اول: انطباق آن با مطالبه قرآنی مورد بحث همچنان که به آن پرداخته خواهد شد‌.

دوم: نقش پیشرانی این دو فعالیت نسبت به فعالیت‌های قرآنی دیگر

سوم: نقش در بردارندگی این دو فعالیت نسبت به فعالیت‌های دیگر به گونه‌ای که تقریباً تمام فعالیت‌های قرآنی دیگر را می‌توان به عنوان ‌(آیتم) و جزئی از برنامه جلسات ‌لحاظ نمود.

-تحلیل و بررسی واژه *فعالیت‌های قرآنی*

دربررسی واژه فعالیت‌های قرآنی در ابتدای متن برگزیده فرمایش معظم له [....در زمینه‌ فعّالیّت‌های قرآنی، خب کارهای خیلی خوبی شده؛ لکن اینها کافی نیست….] با توجه به اینکه محور فرمایش معظم‌له از ابتداءِ بیانات تا این فراز، مسئله و موضوع تلاوت بوده است و بعد از این فراز، به مسئله تربیت حافظ قرآن کریم نیز اشاره فرموده‌اند و مورد تاکید قرار داده‌اند، می‌توان گفت منظور معظم‌له از فعالیت‌های انجام شده اما ناکافی، فعالیت‌هایی هستند که در زمینه گسترش فرهنگ تلاوت و حفظ قرآن کریم و توسعه دایره قرآن خوانان و حافظان قرآن با هدف رسیدن به دایره ده میلیون حافظ انجام شده است.

-ترسیم ماهیت مطالبه قرآنی که از متن مذکور به دست می‌آید:

با توجه به مشخص شدن منظور معظم له از فعالیت‌های قرآنی (گسترش فرهنگ تلاوت و حفظ و توسعه دایره قرآن خوانان و حافظان) که انجام شده‌اند اما ناکافی بوده‌اند و بررسی ادامه بیانتشان در کمک‌گیری از ظرفیت مساجد و ایجاد پایگاه‌های قرآنی و همچنین کمک‌گیری از ظرفیت اساتید و مربیان قرائت و حفظ می‌توان گفت آخرین مطالبه قرآنی ایشان  عبارت است از:

احیاء پایگاه‌های قرآنی در مساجد و فعال‌سازی دو فعالیت قرآنی در آن‌ها شامل تربیت و تشویق جوانان و نوجوانان  در دو عرصه قرآن خوانی (قرائت) و حفظ قرآن کریم در قالب تشکیل جلسات تلاوت و حفظ توسط اساتید و مربیان قرائت و حفظ قرآن کریم در مساجد  بخش‌های شهری با محوریت مساجد شاخص هر بخش و ایجاد ارتباط و معارفه و رقابت بین جلسات در قالب برگزاری مسابقه توسط مسئولان جلسات  و در تعریفی مختصر مطالبه قرآنی معظم‌له عبارتست از: احیاء جلسات قرائت و حفظ قرآن کریم در مساجد

نوع مطالبه:

از چهار نوع مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری، شامل ایجاد، احیاء، تاکید و ترویج  به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نمونه این مطالبه با این حدود و ثغور سابقه نداشته از نوع ایجاد باشد. البته با در نظر گرفتن سابقه‌ای از این فعالیت در مشهد در سال‌های دور که در بیانات معظم له نیز به آن اشاره شده است می‌توان نوع آن را احیاء دانست.

مشخص نمودن نوع مطالبه از این جهت مهم است که اگر نوع مطالبه احیا و یا ایجاد باشد، مدنظر مطالبه اقدام برای تربیت قرآن خوان و حافظ از ابتدا خواهد بود با طراحی جدید.

تحلیل راهبردی مطالبه:

این مطالبه علاوه بر جنبه مطالبه‌ای و تکلیفی‌، جنبه راهبردی نیز دارد به این گونه که حاوی بهترین راهکارها و راهبردها برای عمومی کردن و تسهیل امر قرآن‌خوانی و حفظ قرآن کریم است؛ راهبردها و راه‌کارهایی از جمله:

۱- بهره‌گیری از نقش و کارکرد راهبردی مساجد (علاوه بر آثار و برکاته معنوی) از جهت سهل‌الوصول بودن و بدون احتیاج به هماهنگی خاص، ثبت نام ویژه و پرداخت هزینه‌، نزدیک بودن به خانه، قابل حضور خانوادگی و همراه با والدین و قابل دسترس بودن و نظارت و کنترل والدین و از این جهت قابلیت اعتماد و اطمینان خانواده‌ها

۲- بهره‌گیری از نقش راهبردی عنصر جوانی و نوجوانی در سهولت فراگیری‌های مربوطه در دوره‌های نوجوانی و جوانی و گسترش و عمومی کردن قرآن‌خوانی و حفظ از جهت همراه کردن دیگر اعضای خانواده

۳- بهره‌گیری از نقش راهبردی ظرفیت‌های مردمی مانند اساتید و مربیان که به خوبی به راه‌های جذب و ایجاد علاقه در مخاطبان واقف هستند

۴- بهره‌گیری از نقش راهبردی قالب تعلیمی و تربیتی جلسات قرآن خوانی و حلقات حفظ در تسهیل و عمومی کردن قرآن‌خوانی و حفظ همچنان که کشورهای پیشتاز در این مسئله از این قالب نتایج  بسیار درخشانی به دست آورده‌اند

۵- بهره‌گیری از نقش راهبردی شبکه اجتماعی و ارتباطی بین فراگیران نوجوان و جوان در مساجد که بسیار نقش مهمی در عمومی کردن فرهنگ تلاوت و حفظ دارد

۶- بهره‌گیری از نقش راهبردی مسابقه با هدف تشویق وترغیب مخاطبان هدف (گروه سنی نوجوان و جوان)

انواع فعالیت های قرآنی مدنظر مطالبه:

۱- تربیت علمی و مهارتی قرآن خوان، تلاوت‌کننده و قاری قرآن کریم در قالب جلسات قرآن‌خوانی

۲- تربیت حافظ قرآن کریم در قالب جلسات و حلقات حفظ

نکته:

پیشنهاد می‌شود ترجیحا این دو فعالیت قرآنی یعنی جلسات تلاوت و حلقات و جلسات حفظ به صورت مجزا برگزار شوند البته در مقاطعی جلسات تجمیعی نیز بسیار مفید خواهد بود

۳- ایجاد و تشکیل شبکه اجتماعی و ارتباطی بین فراگیران و متربیان و مسئولان مساجد

۴- ایجاد رقابت و برگزاری مسابقات بین متربیان و جلسات قرائت و حفظ مساجد

ملاحظات:

- ارائه این راهبردها از سوی معظم‌له این واقعیت مورد تایید بسیاری از استراتژیست‌ها را می‌رساند که در اجراسازی پروژه‌های بزرگ و ملی، لزوماً نباید به دنبال راهکارهای پیچیده، سخت، طولانی‌مدت و پرهزینه بود همچنان که به زودی در بخش طرح اجرایی اشاره خواهد شد اجرا و تحقق مطالبه معظم‌له در فاز اول اجرا شامل فعال‌سازی مساجد محور و تشکیل جلسات تلاوت و حفظ در آن‌ها بیش از یک ماه به طول نمی‌انجامد و پیش‌بینی می‌شود اگر فرصت‌ها  دیگر از دست نروند می‌توان امیدوار بود با طراحی و برنامه‌ریزی فوری برای تابستان سال جاری تا حدود بسیار مطلوبی این مطالبه، اجرایی‌سازی گردد.

- دقت و تأمل در ویژگی‌های مشترک در عناصر راهبردی مذکور شامل مساجد‌، عنصر جوانی و نوجوانی، شبکه اجتماعی و ... در تسهیل‌سازی و عمومی‌سازی قرآن‌خوانی و حفظ قرآن کریم، این نتیجه راهبردی را در بر دارد که چنانچه عناصر و ظرفیت‌های دیگری پیرامون مقوله قرآن‌خوانی و حفظ، دارای ویژگی تسهیل‌سازی و عمومی‌سازی باشند می‌توان آنهارا نیز در طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کرد؛ عناصر و ظرفیت‌هایی مانند: روحیه جهادی، عناصر جهادی حقیقی و حقوقی، ظرفیت مردمی (نهادها و موسسات مردمی)، پویش‌های اجتماعی قرآنی مرتبط چون پویش جلسات خانگی و ظرفیت‌های جمعیتی آموزش و پرورش و مدارس، آموزش عالی و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه صنوف کارگری کارمندی و نظامی.

و عنصر مهم تشویق و ترغیب علاوه بر برگزاری مسابقات در قالب جوایز نقدی، رفاهی و ...

مخاطبان

۱- مخاطبان تحت تربیت، فراگیران و متربیان جوان و نوجوان

ملاحظات:

استفاده معظم له از واژه ورود اشاره به این است که منظور از مخاطبان تحت تربیت، جوانان و نوجوانان جدید الورود هستند .بر این اساس در طراحی و برنامه‌ریزی‌ها باید جذب فراگیران جدید و تربیت از ابتدا مدنظر باشد.

۲- مخاطبان اقدام کننده = پیشرانان

۱-۲- پیشرانان مباشر و اصلی = اساتید و مربیان تلاوت و حفظ

ملاحظات

منظور معظم له از مخاطبِ کلمه شماها درقسمتی از بیانتشان که‌ فرمودند: ... یکی از پیشنهاد‌هایی که به ما شد و کار درستی است و من مطرح می‌کنم و شماها هر کدام که می‌توانید انجام دهید...، اساتید و مربیان و قاریان و حافظان حاضر در محفل بوده‌اند که آن‌ها را به عنوان اقدام‌کننده مورد خطاب مستقیم قرار دادند.

این مطالبه مستقیم و هوشمندانه از اساتید و مربیان که کنشگران عرصه تلاوت و حفظ هستند در واقع برای تبدیل آنها از کنشگری به پیشرانی صورت گرفته است که درست‌ترین منطق و روش در مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی است به اینکه خود کنشگران تبدیل به پیشرانان فعالیتی از  فعالیت‌های قرآنی شوند.

نکته

از آنجا که همه فعالان قرآنی و نهادهای قرآنی و فرهنگی به نوعی مخاطب فرامین، اوامر و تکالیف مقام معظم رهبری هستند لازم است در ردیف مخاطبان مطالبه لحاظ شوند که در ادامه جزو پیشرانان لحاظ می‌شوند.

۲-۲- پیشرانان مردمی شامل موسسات و نهادهای مردمی قرآنی پویش÷های اجتماعی قرآنی و شبکه‌های اجتماعی قرآنی:

با حمایت جدی و با برنامه از پایگاه‌های قرآنی مساجد.

دو نکته:

- از ابتداء امر لازم می‌‌نمود مواجهه صحیح موسسات قرآنی با پایگاه‌های قرآنی بعنوان نقش مکمل باشد و نه نقش جایگزین. شاید بتوان گفت، تاکید و مطالبه معظم‌له به احیاء پایگاه‌های قرآنی مساجد، به گونه‌ای انتقاد از وضعیت جایگزینی موسسات نسبت به مساجد بوده است که لازم است به وضعیت مکملیت و حمایت اصلاح شود.

- حمایت از این مطالبه از سوی پویش‌های قرآنی مانند جلسات خانگی و فعالیت‌های قرآنی عمومی در حوزه تلاوت و حفظ که تاکنون انجام می‌شده است و در حال انجام است با بررسی و یافتن راه کارهای ارتباط موثر با این مطالبه و تقویت و حمایت از آن، امری ضروری و اجتناب‌‌ناپذیراست.

۳-۲- پیشرانان دولتی‌، کشوری و لشکری مرتبط با حوزه قرآن و فرهنگ و مسجد و ستادهای قرآنی مرتبط با حفظ، مسابقات و... :

با حمایت‌های جدی و برنامه‌ریزی شده در امور تامین هزینه‌های اساتید‌، مسئولان پایگاه‌ها، برگزاری مسابقات، جوایز، امور رفاهی، تجهیزات و ...

دو نکته:

- مواجهه صحیح ستاد طرح ملی حفظ قرآن با این مطالبه، اولویت‌دهی به موضوع احیاء حلقات حفظ مساجد در اولویت تصویب طرح‌ها و بودجه‌دهی به طرح‌های مرتبط با احیاء حلقات حفظ مساجد از سوی نهادهای عضو ستاد است.

- مواجهه صحیح نهادهای حامی مالی با موضوع حق‌التدریس و التربیت اساتید کاملا براساس تکریم باشد همچنان‌که در بحث حق‌التعلیم اقراء، این مسئله به خوبی جا افتاده است.

بخش دوم

طرح‌واره‌های مطالبه:

 ۱- طرح‌واره ساختاری/شرح و تسهیم وظایف، ماموریت‌ها و اقدامات

 شورای توسعه:

الف :دبیرخانه شورا:

- کمیته تبیین مطالبه

- کمیته طرح و برنامه‌ریزی

- کمیته پایش

ب) کمیسیون تبلیغ وترویج -> ستاد طرح ملی جلسات قرائت و حفظ مساجد:

- کمیته تخصصی و اجرایی اساتید، مساجد و مسابقات

- کمیته هماهنگی فعالیت‌های مردمی و دولتی

شرح وظایف، ماموریت‌ها و اقدامات/پیشنهاد تعیین مسئول و عضویت در هر بخش

کمیته تبیین مطالبه:

- تبیین و تعریف دقیق مطالبه قرآنی و تعیین حدود و ثغور، اجزاء و شرایط و مخاطبان

پیشنهاد واگذاری مسئولیت به شورای عالی قرآن و عضویت کارشناسان منتخب دبیرخانه

کمیته طرح و برنامه:

- طراحی و برنامه‌ریزی کلی ساختاری و محتوایی

تعیین مسئول و اعضاء به تشخیص مجمع مشورتی

کمیته پایش:

- نظارت حین عملکرد فعالان مردمی و دولتی طرح

- ارزیابی طرح‌های مربوطه

- ارزیابی دوره‌ای عملکرد‌ها

-سفارش نظرسنجی و تحلیل نتایج آن

تعیین مسئول و اعضاء به تشخیص مجمع مشورتی

ستاد طرح ملی جلسات قرائت و حفظ مساجد

- مسئولیت هماهنگی کلی بین همه کمیته‌ها و نهادها و افراد حقیقی و حقوقی عضو ستاد

پیشنهاد مسئول: یکی از نهادهای به ترتیب اولویت: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن و یا یک نهاد و موسسه مردمی

پیشنهاد عضویت: افراد حقیقی و حقوقی و دستگاه‌های دولتی و مردمی مربوط به امور قرآنی و مساجد و نمایندگان کمیسیون‌های شورای توسعه به تشخیص مجمع مشورتی

- کمیته اساتید و مساجد

- انتخاب و تعیین اساتید و مربیان قرائت و حفظ جلسات مساجد

- انتخاب و تعیین مساجد شاخص و محور و مساجد تابعه

- انتخاب و تعیین مسئولان پایگاه‌های قرآنی مساجد

- پشتیبانی محتویات آموزشی و امکانات و تجهیزات جلسات و هزینه‌های مربوط به اساتید و مسئولان پایگاه‌ها و جوایز

- پشتیبانی فنی، اجرایی، مجازی و اطلاع‌رسانی جلسات‌، مسابقات بین مساجد و شبکه اجتماعی جلسات

- برگزاری جلسات هماهنگی اساتید و مسئولان پایگاه‌ها

پیشنهاد مسئول: شورای عالی قرآن

پیشنهاد عضویت: افراد حقیقی پیشکسوت و دارای شناخت و توان تاثیر بالا در انتخاب اساتید و مساجد و مسئولان پایگاه‌های قرآنی و دیگر اعضاء شامل نهادهای مردمی و دولتی به انتخاب مجمع مشورتی

کمیته هماهنگی فعالیت‌ها

- احصاء کلیه نیازهای مربوط به جلسات قرائت و حفظ و پایگاه‌های قرآنی مساجد در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، اطلاع‌رسانی، مجازی، عمومی‌سازی، مالی و ...

- احصاء کلیه امکانات و ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری در افراد حقیقی، حقوقی و نهادهای مردمی، کشوری و لشکری در حوزه‌های مذکور در بند قبل

- احصاء کلیه فعالیت‌ها و اقدامات لازم در رفع نیازها و تعیین فعالان اقدام‌کننده حقیقی، حقوقی و نهادهای مردمی‌، کشوری و لشکری در حوزه‌های مذکور

- تدوین برنامه جامع فعالیت‌ها و اقدامات شامل تعیین سهم هر کدام از نهادهای مردمی و دولتی و فعالان حقیقی و حقوقی طرح به همراه جدول زمان‌بندی اقدامات و فعالیت‌ها

-- ابلاغ سهم هرکدام از شرکاء طرح به آن‌ها و پیگیری مستمر گزارش عملکردشان

پیشنهاد مسئولیت: یکی از دو نهاد سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن الکریم

پیشنهاد عضویت: کلیه افراد حقیقی، حقوقی، نهادهای مردمی، کشوری و لشکری دارای امکانات و ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری در پیشرفت طرح به انتخاب مجمع مشورتی                  

۲-طرح‌واره عملیات و اجراسازی مطالبه درگام اول درسه فاز:

فازاول:

- انتخاب و تعیین مساجد شاخص شهرها به عنوان پایگاه‌های قرآنی‌محور. به عنوان مثال در تهران، انتخاب و تعیین ۲۲ مسجد شاخص در ۲۲ منطقه تهران به عنوان مساجد محور و پایگاه‌های قرآنی‌محور.

- انتخاب و تعیین مسئولان  پایگاه‌های قرآنی‌محور.  در تهران، انتخاب و تعیین ۲۲ مسئول پایگاه قرانی‌محور.

- انتخاب و تعیین مربیان و اساتید شاخص در امر تلاوت و حفظ. در تهران، انتخاب و تعیین ۲۲ مربی و استاد شاخص در امر تلاوت و ۲۲ مربی حفظ برای ۲۲ مسجد محور (مجموعا ۴۴ استاد و مربی)

- تشکیل و فعال‌سازی جلسات تلاوت و جلسات و حلقات حفظ در مساجد محور. در تهران، در ۲۲ مسجد محور.

-جلب و هدایت امکانات و ظرفیت‌های مردمی و دولتی در تشکیل جلسات و رونق‌بخشی به آن‌ها.

- تبلیغات و اطلاع‌رسانی و بازنمایی جذاب از جلسات.

فاز دوم

- انتخاب و تعیین مساجد تابعه‌ مسجد محور در هر منطقه و ناحیه. درتهران حداقل چهار مسجد.

- انتخاب و تعیین مسئول پایگاه قرآنی و استاد تلاوت و استاد حفظ برای هر یک از مساجد تابعه.

- انتخاب و تعیین موسسات قرانی و جلسات خانگی تابعه مساجد.

- جلب و هدایت امکانات و ظرفیت‌های مردمی و دولتی در تشکیل و رونق‌دهی به جلسات.

- تبلیغات و اطلاع‌رسانی و بازنمایی جذاب از جلسات.

نتیجه‌ای مهم:

- براساس این طرح عملیاتی در شهر بزرگی مانند تهران با تعیین و فعال‌سازی ۱۱۰ مسجد (۲۲مسجد محور + ۸۸ مسجد تابع) و ۱۱۰ مسئول پایگاه قرآنی و ۱۱۰ نفر استاد مربی قرائت (۱۱۰ نفر استاد ذکر شد نه ۱۱۰ استاد زیرا ممکن است استادی در بیش از یک مسجد فعال گردد) و ۱۱۰ نفر استاد مربی حفظ (جمعا ۲۲۰ نفراستاد قرائت و حفظ و در مجموع ۳۳۰ نیروی انسانی) این طرح درگام اول با پیش‌بینی موفقیت کامل در مدت کوتاهی قابل اجراست.

فاز سوم:

- برقراری ارتباط بین جلسات در قالب تشکیل شبکه اجتماعی و برگزاری محافل جامع و مشترک

- برگزاری مسابقات بین‌المساجد در سطوح مختلف منطقه‌ای، شهری و کشوری و در رشته‌های روخوانی، تحقیق، ترتیل‌، حفظ و با حضور فردی‌، تیمی (جلسه‌ای) و خانوادگی و در گروه‌های بانوان و آقایان، نوجوان وجوان و. ...

- تبلیغات و اطلاع‌رسانی و بازنمایی جذاب از مسابقات

و الحمدلله رب العالمین ...

خرداد ۱۴۰۱

مخاطبان می‌توانند نظرات خود را درباره این مطلب به نشانی پست الکترونیکی Mzmvmzm@gmail.com ارسال کنند.

انتهای پیام
captcha