غفلت از تبیین دستاوردهای انقلاب؛ زمینه‌ساز القای به بن‌بست رسیدن کشور
کد خبر: 4062862
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳
جمالی نوبندگانی مطرح کرد؛

غفلت از تبیین دستاوردهای انقلاب؛ زمینه‌ساز القای به بن‌بست رسیدن کشور

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تلاش دشمنان از آغاز انقلاب برای به بن‌بست رساندن نظام یا القای به بن‌بست رسیدن کشور در افکار عمومی گفت: یکی از دلایلی که دشمنان تا حدی موفق شدند این ناامیدی را در جامعه ایجاد کنند، مشغول شدن نیروهای انقلاب به رقابت‌های سیاسی مخرب و موضع‌گیری علیه هم و غافل شدن از تبیین دستاوردهای نظام و انقلاب به واسطه درگیری‌ها و بازی‌های سیاسی است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در توصیه‌ای با بیان اینکه نگذارید کسانی این جور وانمود کنند که کشور به بن‌بست رسیده، فرمودند: «الان در فضای مجازی کسانی کارشان همین است ــ حالا آیا از روی غفلت می‌کنند یا پول می‌گیرند، من نمی‌دانم ــ می‌خواهند وانمود کنند کشور به بن‌بست رسیده؛ نه، کشور به بن‌بست نمی‌رسد. زمان امام هم همین اتفاق افتاد. آن وقت هم کسانی در روزنامه‌هایشان نوشتند که کشور به بن‌بست رسیده، امام گفتند نه، شما به بن‌بست رسیدید؛ جمهوری اسلامی به بن‌بست نمی‌رسد. گفتند شما به بن‌بست رسیدید؛ واقعش هم همین است. نگذارید مردم را مأیوس کنند.»

محمدجواد جمالی نوبندگانی، کارشناس مسائل سیاسی و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نشانه‌ها و مؤلفه‌های در بن‌بست نبودن کشور گفت:‌ یکی از مسائلی که با دشمنان داخلی و خارجی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم این بود که آنها هم برای به بن‌بست رسیدن کشور و نظام تلاش کردند و هم به نحوی عمل کردند که اگر نتوانستند برای کشور بن‌بست ایجاد کنند، در قالب جنگ نرم و عملیات روانی و رسانه‌ای به جامعه و ذهن مردم اینگونه القا کنند که نظام به بن‌بست رسیده و دچار بحران شده است.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: این تلاش همیشگی دشمن به این خاطر بوده که آنها می‌دانند مردم پشتوانه اصلی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی هستند و همیشه امام(ره) و رهبری از مردم به عنوان ولی‌نعمتان انقلاب یاد کرده‌اند و لذا ناامیدسازی و یأس‌آفرینی و القای حس به بن‌بست رسیدن کشور و نظام، دستور کار جدی جبهه استکبار جهانی علیه ایران است.

زمینه‌های داخلی القای به بن بست رسیدن کشور

جمالی نوبندگانی اظهار کرد: نظام و انقلاب در این 43 سال دستاوردهای بسیار بزرگ علمی، فناوری، عمرانی، اقتصادی و نظامی داشته که زمینه عزت مردم، استقلال کشور و الگو شدن برای ملت‌های مستضعف جهان را فراهم کرده که اتفاقاً این دستاوردها در سخت‌ترین شرایط تحریمی به دست آمده  است؛ تحریمی که به تعبیر ترامپ همه‌جانبه، وسیع و هوشمند با پیوست جنگ روانی بر ایران تحمیل شد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در کنار این دشمنان از ابتدای انقلاب اسلامی جنگ 8 ساله، اقدامات تجزیه‌طلبانه با حمایت از گروه‌هایی مانند منافقین و اقدامات تروریستی علیه مسئولان عالی کشور را علیه کشور و نظام نوپای جمهوری اسلامی راه انداختند. الان هم یکی از دلایلی که دشمنان تا حدی موفق شدند این ناامیدی را در جامعه ایجاد کنند، مشغول شدن نیروهای انقلاب به رقابت‌های سیاسی مخرب و موضع‌گیری علیه هم و غافل شدن از تبیین دستاوردهای نظام و انقلاب به واسطه این درگیری‌ها و بازی‌های سیاسی است.

وی یادآور شد: این در حالی است که دشمن در ابعاد امنیتی، رسانه‌ای، تبلیغاتی با برنامه و اهداف کاملاً مشخص در حال طراحی و برنامه‌ریزی است. در آمریکا، اتحادیه اروپا، عربستان و رژیم صهیونیستی هر سال بودجه زیادی به اسم حمایت از دموکراسی، مبارزه با تروریسم، آزادی‌های فرهنگی و ... در ایران تخصیص می‌دهد و اتاق‌های فکر متعددی در این راستا ایجاد کرده‌اند و بیشتر برنامه‌های ماهواره‌ای علیه ایران لجن‌پراکنی می‌کند و فروپاشی بنیان خانواده و اخلاقیات را در جامعه ایرانی هدف گرفته‌اند.

نفوذ در ارکان تصمیم‌گیری برای پیشبرد بن‌بست‌نمایی

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه مسئله نفوذ را نیز در کنار این مسائل نباید از نظر دور داشت، گفت: امروز دیگر نفوذ در قالب جاسوسی امنیتی نیست بلکه مهمتر از آن نفوذ در ارکان تصمیم‌گیری است که ممکن است یک تصمیم ظاهر خوبی داشته باشد اما در پشت صحنه ابعاد و آثار مخربی در جامعه داشته باشد که مسئولان در ابتدا متوجه آن نشوند. در این میان برخی سوءمدیریت‌ها نیز به پیشبرد طرح‌های دشمن برای القای ذهنیت به بن‌بست رسیدن کشور و نظام کمک می‌کند.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: نباید فراموش کرد که نظام و انقلاب از پشتوانه اسلام به منزله یک مکتب رهایی‌بخش و دارای برنامه بهره می‌برد که اگر به درستی در مسیر این مکتب حرکت کنیم هیچ بن‌بستی وجود نخواهد داشت و لازم است به اصل انقلاب و شعارهای بنیادین انقلاب به صورت واقعی برگردیم و خدمت به مردم را در هر پشت و مقامی سرلوحه کار خود قرار دهیم تا مردم از این امواج منفی و ناامید‌کننده مصون بمانند.

وی بیان کرد: مشکلات امروز اقتصادی کشور، کم یا زیاد در سایر کشورها نیز به ویژه در دوران فعلی وجود دارد اما دشمنان تمرکز ویژه‌ای بر روی ایران دارند و با بزرگ‌نمایی و سیاه‌نمایی از طریق بمباران تبلیغاتی به دنبال تضعیف پشتوانه مردمی نظام هستند که لازم است مسئولان در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود، هم از توان مردم استفاده کنند و هم ابعاد منفی و مثبت تصمیمات خود را بر مردم در نظر بگیرند تا مردم بیش از این تحت فشار و تنگنای معیشتی قرار نگیرند.

ضرورت جدی اصلاح نظام‌ اطلاع‌رسانی در کشور

جمالی نوبندگانی درباره تأثیر عنصر صداقت و عدم تناقض‌گویی در میان مسئولان در خنثی کردن برنامه دشمنان برای القای به بن‌بست رسیدن کشور در جامعه گفت: مردم ما به خوبی از مشکلات اقتصادی کشور و تحریم‌ها و فشارهای دشمن آگاه هستند اما به نظر می‌رسد کشور از یک چندگانگی و پراکندگی در اطلاع‌رسانی تصمیمات دولت رنج می‌برد و یک هماهنگ‌کننده یا متولی واحد در این امر وجود ندارد و اگر هم وجود دارد باز سایر مسئولان درباره تصمیمات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و بین‌المللی ارائه نظر می‌کنند که این تناقض گویی‌ها به اعتماد مردم آسیب جدی می‌زند و کسی هم با این تناقض‌گویی‌ها برخورد نمی‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: نمونه آن در فروریختن ساختمان متروپل و نحوه اطلاع‌رسانی‌های متناقض در خصوص وضعیت مالک این ساختمان و مقصران این حادثه بود که دشمن هم در رسانه‌های وابسته‌اش خیلی بر روی این تناقضات مانور داد و این ما هستیم که با هزینه فراوان باید دوباره اعتماد و اطمینان افکار عمومی را جلب کنیم اما چه برخوردی با کسانی که این اخبار دروغ را منتشر کردند، انجام گرفت؟ متأسفانه هیچ برخوردی نشد و همین عدم برخورد، این ذهنیت را در مردم که حتماً این خبر درست بوده، تقویت می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر برخورد صحیح و به موقع انجام شود، دیگر احتمال انتشار این اطلاعات و اخبار دروغ به شدت کاهش پیدا می‌کند و زمینه اعتماد مردم به مسئولان و باور به سیستماتیک نبودن تخلفات را تقویت می‌کند.

انتهای پیام
captcha