نامه آیات عظام مکارم و سبحانی به مدیر حوزه‌های علمیه پیش از دیدار با پاپ
کد خبر: 4060885
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴

نامه آیات عظام مکارم و سبحانی به مدیر حوزه‌های علمیه پیش از دیدار با پاپ

آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی در پی سفر آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه به واتیکان و پیش از دیدار پاپ، نامه‌هایی خطاب به او صادر و توصیه‌هایی بیان کردند.

آیات عظام مکارم و سبحانی

به گزارش ایکنا، آیات عظام ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در پی سفر آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه به واتیکان و دیدار با پاپ نامه‌هایی خطاب به او صادر و توصیه‌هایی بیان کردند.

متن نامه آیت‌الله مکارم شیرازی به این شرح است:

جناب مستطاب آیت الله اعرافی (دامت تاییداته)

با اهداء سلام و تحیت؛

مطلع شدم عازم سفر به واتیکان و دیدار جناب پاپ هستید. لازم دیدم نکاتی را در این زمینه بیان کنم:

اولا: شما را شایسته برای چنین سفر و ملاقاتی می‌دانم و امیدوارم مسئولین واتیکان و خصوصا جناب پاپ همان طور که به این دیدارها و گفت‌وگوها روی موافق نشان داده‌اند، به آن نیز اهمیت بدهند.

ثانیا؛ سزاوار است متذکر شوید اختلاف میان ادیان موجب تضعیف و خسارت برای همه خواهد شد و کارهایی مثل توهین به مقدسات که احساسات دینی را تحریک می‌کند، از جمله این امور زیان‌بار است که منشأ کینه و کدورت میان انسان‌ها و بندگان خدا می‌شود.

ثالثا: ضمن تأکید، تکیه و توجه بر مشترکات، زمینه توافق بر همکاری را خاطرنشان کنید که این باعث عظمت ادیان، و عمق نفوذ آن‌ها خواهد شد؛ هرچند که این مسئله بر خلاف میل سیاستمداران شرق و غرب و صاحبان قدرت می‌باشد، چرا که منافع آن‌ها در اختلاف میان ادیان است نه در وحدت آن‌ها.

رابعا: پیشنهاد کنید هیئتی متشکل از نمایندگان ادیان معروف و معتبر گرد هم بنشینند تا درباره طرق همکاری بیشتر، بیندیشند و به صورت سالانه جلساتی را برای بررسی این موضوع برگزار کنند تا به نتایج عینی و اجرایی منتهی شود؛ نتایجی مانند وضع قوانین بین‌المللی و الزام‌آور جهت احترام به مشترکات و مقدسات ادیان و مذاهب و مجازات تفرقه‌افکنان، و یا محکومیت تضعیف آنچه از مسلمات همه ادیان است مانند جایگاه خانواده و مقابله با ایجاد انحراف در آن.

من این سفر را سفر مبارکی می‌دانم و از خداوند متعال توفیق و عزت شما و سربلندی اسلام و مسلمین و عموم مؤمنین را خواستارم.

والسلام علیکم و رحمة الله

قم - ناصر مکارم شیرازی

همچنین در نامه آیت‌الله سبحانی آمده است:

۱. سفر جنابعالی برای واتیکان، اولین رابطه رسمی بین حوزه علمیه قم و مسیحیت کاتولیک است.

۲. شخصیّت پاپ نسبت به سلف خود ممتاز است و در سفر خود به عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی مطالبی را بیان کرد که می‌توانست نگوید؛ این حاکی از آن است که شخصیت محافظه‌کاری نبوده بلکه به واقعیات تا حدودی علاقه‌مند است.

۳. همکاری علمی و آکادمیک و تبادل استاد و دانشجو تا حدّی مناسب است.

۴. بهترین پیشنهاد، تألیف دایرةالمعارف با حجم کم در حوزه مسائل مشترک کلامی است. البته کارهای علمی مشترک مانند حقوق کودک و خانواده و محیط زیست بسیار مناسب برای گفتگو است.

۵. دعوت هیئت‌های علمی از آنان و بازدید از مراکز حوزه علمیه مناسب است.
این مطالبی است که تقدیم می‌شود، طبعاً خود جنابعالی مطالب دیگری نیز مصلحت دیدید مطرح می‌فرمایید.

ان‌شاء‌الله موفق و مؤید باشید

با تقدیم احترام

جعفر سبحانی

انتهای پیام
captcha