برگزاری آیین تکریم و معارفه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد
کد خبر: 4060825
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

برگزاری آیین تکریم و معارفه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

آیین تکریم و معارفه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور(فهما)، امروز، 9 خرداد برگزار شد.

تودیع و معارفه به گزارش ایکنا، آیین تکریم و معارفه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور(فهما)، امروز، 9 خرداد با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حجت‌السلام والمسلمین حبیب ارزانی، رئیس پیشین و حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده، رئیس جدید ستاد هماهنگی فهما و جمعی از معاونان و مدیران این ستاد برگزار شد.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین طی سخنانی، گفت: ستاد کانون‌های مساجد کشور امروز یک شجره طیبه است که «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ»؛ درختی تناور، تنومند و پاک که مصداق بارز این آیه قرآن است. در تمام این سال‌ها کانون‌های مساجد در یک دامنه رشد حرکت کرده و این بسیار مهم است که ما این مسیر، این سیر و این حرکت رو به جلو را ببینیم و بدانیم که در چه کانون مهمی از جریان فرهنگی دینی کشور قرار داریم.

 وی افزود: امروز یک سوال مهم وجود دارد که آیا مسجد تنها برای برپایی نماز است؟ البته که این اصلی‌ترین کار مسجد است اما مفهوم مسجد بسیار فراتر از این معناست و این را با توجه به آیات قرآن در رابطه با مسجد و همچنین احادیث رسیده از ائمه معصومین(ع) می‌توان دریافت.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) درباره مسجد گفت: تعبیر استراتژیک و راهبردی حضرت امام(ره) که فرمودند: «مسجد سنگر است» همواره باید نصب العین ما باشد. این تعبیر، تمام مسیر را به ما نشان می‌دهد. مسجد در لسان حضرت امام رحمة‌الله علیه و همچنین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) کار ویژه‌هایی دارد که برای تحقق آنها ما باید فهرستی از ویژگی های یک «مسجدِ محور» داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به مطلبی که از طرف وزیر ارشاد تحت عنوان «نهضت بازگشت به مساجد» مطرح شده است ما باید در برابر «کارکردزدایی» از مسجد رویه‌ای را در پیش بگیریم که بتوانیم به سوی «کارکردهای مسجدِ محور» با هدف تمدن‌سازی مسجد محور حرکت کنیم. امروز باید مسائل مردم در مسجد حل و فصل و نسبت مردم با مسجد بازتعریف شود. این شجره طیبه باید به سمتی حرکت کند که پاسخگوی مسائل مردم، مسائل کشور، مسائل نظام و انقلاب و ... باشد. مدیریت درست در فضای مجازی، مسئله اصلاح اقتصادی و ... همه از جمله اموری است که امروز در جامعه با آن سر و کار داریم کانون های فرهنگی هنری مساجد باید نسبت خود را با اینگونه مسائل تعریف کرده و مسئولیت های خود را در این زمینه مشخص کنند. همچنین با توجه به اقتضائات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می بایست جایگاه و نقش کانون‌ها بازتعریف شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بار انقلاب بر چهار ضلع «مسجد، هیئت، بسیج و گروه های مردمی» قرار دارد تصریح کرد: با این رویکرد و نگاه می‌توان گفت کانون‌های مساجد یکی از ارکان اصلی در این حرکت است.

وی در ادامه به بخشی از اقدامات انجام شده توسط حجت‌الاسلام ارزانی در دوران ریاست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور یادآور شد: یکی از کارهای مهم حجت‌الاسلام ارزانی این بود که این مجموعه را از نگاه‌ها و حرکت‌های سیاست‌زده که می‌تواند مجموعه‌های فرهنگی را دچار آسیب کند، دور نگاه داشت و در نتیجه کانون های مساجد به حاشیه نرفت.

معاف، همچنین با اشاره به حضور حجت‌الاسلام خداداده به عنوان رئیس جدید ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: محور هر مسجد امام جماعت آن است و حجت‌الاسلام خداداده یک روحانی مسجدی است که اصرار به حضور در مسجد دارد و این شیوه و مشی ایشان می‌تواند در ارتقای نقش و جایگاه کانون های فرهنگی هنری در مساجد مؤثر باشد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ارتباط حسنه میان کانون‌های مساجد با سایر معاونت‌های این وزارتخانه، به ویژه معاونت قرآن و عترت و تقویت بیش از پیش آن تأکید کرد و افزود: این ارتباط از این پس تنگاتنگ و کارآمد تر از قبل میان این دو نهاد شکل می‌گیرد.

محمود شالویی، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین تکریم و معارفه رئیس جدید ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام خمین (ره) گفت: ما هرچه داریم از حضرت امام راحل است، کسی که ما را دوباره به مسجد بازگرداند و ناآشنایان را با آن آشنا کرد.

وی افزود: مهم‌ترین رکنی که در طول تاریخ مساجد را سرپا نگاه داشته است ساختمان و بنای آن نبوده است بلکه آقا و امام مسجد بوده است. در زمان آقای بروجردی مردم از ساعت‌ها قبل می‌آمدند و در مسجد می‌نشستند.

شالویی تصریح کرد: امروز باید توجه کنیم که مهمترین مسئله در مسجد و مرکز ثقل مسجد، «امام جماعت» آن است است که می‌تواند جاذبه داشته باشد. امروز مساجد ما به سوی پیری می‌روند و این یک حقیقت است. بنابراین باید از طریق برنامه‌ریزی‌های مختلف برای جذب جوانان چاره‌ای اندیشید و خوشبختانه حجت‌الاسلام خداداده (رئیس جدید ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور) با توجه به سابقه فعالیت و ارتباطات گسترده‌ای که با جوانان داشته‌اند می‌توانند در این عرصه گام های مؤثری بردارند.

وی تصریح کرد: حوزه هنری، تئاتر انقلاب و بسیاری از هنرهای دیگر همگی از مسجد شکل گرفتند و پایه‌گذاری شدند امروز نیز جریان هنری کشور باید از مساجد شکل بگیرد. امروز موضوع هنر تاثیرگذارترین موضوع در ارتباطات است. بنابراین لازم است در مسجد بین متدینین و هنر و همچنین بین جوانان و هنر متعالی پیوند ایجاد کرد و مسیر ایجاد این ارتباط و پیوند نیز از مسجد و کانون های مساجد می گذرد.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع کرسی‌های اندیشه‌ورز گفت: ما هنوز این خواسته رهبری را محقق نکرده‌ایم و امیدواریم در این زمینه نیز گامی برداریم و در مساجد اندیشه و دیدگاه‌های حضرت امام و رهبری را دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در این مراسم ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: افتخار می‌کنم که خداوند متعال خدمت در عرصه مساجد را روزی من کرده است.

وی با اشاره به اینکه اگر خداوند برای اداره جامعه بشر طرحی به غیر از مسجد داشت حتماً در نظام توحیدی آن را ارائه می کرد، گفت: بنابراین ما امروز چاره ای نداریم جز اینکه کار را از مساجد به بهترین شکل ممکن آغاز و اجرا کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، به شعار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه مسجد اشاره کرد و افزود: شعاری که دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «نهضت بازگشت به مساجد» مطرح می کنند تنها در قالب یک شعار نیست بلکه موضوعی است که امروز باید برای شکل‌گیری حکمرانی اسلامی در جامعه از این مسیر حرکت کرد.

وی با بیان برنامه‌های خود برای تعالی و پیشرفت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ادامه داد: احیا و تثبیت جایگاه ستاد هماهنگی کانون‌های فهما در مسئله حکمرانی اسلامی، به روز رسانی و عملیاتی سازی سند تحول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و تقویت شبکه فعال و اثرگذار آن همراه با کارآمدسازی کانون ها از جمله اموری است که باید دنبال شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده، تصریح کرد: ما تنها نقش تعیین کننده در مساجد نیستیم. ما بخشی از سیستم اداره مسجد هستیم و باید نقش خودمان را در این ابر شبکه تشکیلاتی مسجد پیدا و پررنگ کنیم.

وی بیان کرد: کانون‌های مساجد با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واقع رابطه اخوت و برادری دارد و این رابطه باید با سایر معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ایجاد و بسط و گسترش داده شود.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سابق ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور(فهما) در آیین تکریم و معارفه، گفت: من بیش از ۱6۰۰ روز در سنگر مسجد و در خدمت مسجد بودم و معتقدم در فضای مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کارهای بسیاری انجام شده اما کارهای بسیار زیادی نیز وجود دارد که هنوز انجام نشده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۶ که من وارد ستاد شدم تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کشور 22 هزار باب کانون بود که با توجه به سیاست افزودن هر سال یک هزار کانون، امروز نزدیک به 27 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور فعالیت می کنند.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به اینکه فضای کانون های مساجد عرصه بسیار شایسته و مناسبی برای خدمت است، افزود: با توجه به ارتباط میان بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که امری مهم و با ارزش است حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیانگر ارتباط وثیق و هم افزایی و همدلی هرچه بیشتر دو نهاد کانون‌های مساجد و معاونت قرآن خواهد بود.

وی در ادامه از تمامی همکاران، معاونت های مختلف ستاد، اعضای شورای سیاستگذاری و مشاوران ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تشکر کرد و با اشاره به تبدیل شدن ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به نهاد عمومی بر اساس مصوبه هیئت دولت، این رویداد را اتفاقی خیر و مبارک برای کانون‌های مساجد دانست و ابراز امیدواری کرد که این موضوع زمینه‌ساز ارائه خدمات شایسته‌ و رشد و پیشرفت در حوزه مسجد شود.

در ادامه این مراسم جلال ریزانه، معاون پشتیبانی و توسعه منابع ستاد فهما با اشاره به اقدامات و دستاوردهای دوره ریاست حجت‌الاسلام ارزانی در این ستاد گفت: نخستین دستاورد بزرگ ستاد فهما در طول چهار سال گذشته تغییر تکنولوژی سازمانی و خلق برند «فهما» به عنوان نشان اختصاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ایران بوده است. ثبت هویت و موجودیت کانون‌ها، مشخصات اعضای هر کانون و همچنین ثبت تمامی فعالیت‌هایی که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور انجام می‌شود در سامانه زیست بوم بچه‌های مسجد و ایجاد حوزه مدیریت سیستمی، در کنار توان اعلام آمار و گزارشات به روز درباره کانون‌ها را می‌توان ره آورد این تغییر دانست.

وی افزود: برای ایجاد این تکنولوژی نیاز به نظام بخشی ساختاری کانون‌ها بر مبنای قوانین موجود در نظام کار کشور، وجود داشت که این مسئله شکل گرفته و در ذیل آن آموزش‌ها و تخصص‌های مختلفی برای کارکنان ستاد در سطح مختلف برگزار شده است. این دو موضوع دو دستاورد مهم در طول چهار سال گذشته بوده است.

ریزانه تصریح کرد: تغییر تکنولوژی سازمانی و ایجاد ساختار سیستمی که در دوره مدیریت حجت‌الاسلام ارزانی اتفاق افتاد برای ادامه مسیر و رسیدن به کمال مطلوب نیازمند مدیریتی جهادی و مدبرانه از نوع مدیریت حجت‌الاسلام خداداده ریاست جدید این ستاد است و امیدواریم اهدافی که در برنامه تحول ستاد پیش بینی شده محقق شود.

در بخش دیگری از این مراسم سعید سعادتی، معاون راهبردی قرارگاه قرب و مشاور راهبردی استاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور اظهار کرد: امروز ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یکی ازجوان ترین، پرانگیزه ترین و کم توقع ترین مجموعه‌های فرهنگی کشور است که درعین حال فراگیرترین شبکه فرهنگ و هنرِ متصل به مسجد را دارد.

سعادتی تصریح کرد: کانون‌ها یک ظرفیت نهفته و خفته نظام هستند که راه‌های بسیاری را رفته‌اند اما راه‌های نرفته نیز بسیار دارند. نگاه دولت گذشته به مسجد نگاه راهبردی نبود و به همین دلیل در گذشته یک ضعف میدانی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مشاهده می‌شد و این معضل با توجه به فراگیری ویروس و بیماری کرونا شدت یافت. در دوران ریاست جدید کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ارتباطات وثیقی با دولت ایجاد شده و از این طریق این کمبود میدانی مرتفع شود.

در این مراسم حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین کمال الدین خداداده به عنوان ریاست جدید ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سعید سعادتی، معاون راهبردی قرارگاه قرب و جمعی از معاونان و مدیران ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به ایشان اعطا شد.

همچنین از زحمات چهار ساله حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، رییس پیشین ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تقدیر و تشکر به عم آمده و حکم انتخاب ایشان از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مشاور وزیر به وی تقدیم شد.

انتهای پیام
captcha