نشان ویژه رویداد ملی فهما سهم قم شد
کد خبر: 4060711
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳

نشان ویژه رویداد ملی فهما سهم قم شد

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم گفت: در مرحله پایانی داوری و انتخاب برگزیدگان رویداد ملی فهما، 12 کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور به‌عنوان کانون‌های برتر انتخاب شدند که سهم قم در این میان چهار کانون بود و به‌دلیل برتری و امتیاز بالای استان قم نشان ویژه رویداد ملی فهما به این استان اختصاص داده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روحانی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روحانی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم در نشستی با اصحاب رسانه که امروز، 9 خردادماه برگزار شد، اظهار کرد: در رویداد ملی فهما تمامی مساجد به هم مرتبط شده‌اند تا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور هم‌افزایی و رقابت داشته باشند؛ از سال 98 تاکنون سه رویداد کشوری فهما برگزار شده که قم در سال 98 و 99 پس از سنجش در هشت محور رتبه برتری را کسب کرد و به‌عنوان پایتخت فهما انتخاب شد.
 
وی با اشاره به اینکه در سال سوم یعنی 1400 سنجش براساس 13محور بود که در 12محور قم رتبه اول را با بالاترین امتیاز کسب کرد و نشان ویژه فهما با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم قم شد، ادامه داد: ساختار فعالیت‌های کانون‌های مساجد در سه محور شبستان فرهنگ، شبستان هنر و شبستان نوآوری برنامه‌ریزی شد که رواق نور، رواق دانش، رواق کتاب، رواق همدلی، رواق رسانه زیر مجموعه شبستان فرهنگ بود.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم افزود: طرح تلاوت نور، رویداد قرآنی مدهامتان، دوره آموزشی حفظ موضوعی، جلسات سنتی قرآن و صحیفه‌خوانی و نهج‌البلاغه، دوره آموزشی کوثر رسالت و فعالیت‌های خودجوش از جمله فعالیت‌های مورد نظر در رواق نور بود.
 
وی طرح ملی پیوند مسجد و مدرسه، طرح ملی سحاب، ثبت کلاس‌های آموزشی، دوره آموزشی طرح‌نویسی، دوره آموزشی ترنم فهما، فعالیت‌های خودجوش را فعالیت‌های رواق دانش معرفی کرد و گفت: در رواق کتاب با فعالیت‌های مسابقات کتابخوانی فهما، طرح صدای کتاب، فهرست‌نویسی کتاب، طرح شنبه‌های کتاب، دوره آموزش کتابداران و فعالیت‌های خودجوش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سنجیده می‌شدند.
 
روحانی با بیان اینکه ثبت اخبار، دوره آموزش سواد رسانه، تولید و انتشار محصولات چند‌رسانه‌ای، عضویت در کانال گپ و فعالیت‌های خودجوش از موارد سنجیدن کانون‌ها در رواق رسانه رویداد ملی فهما بود، اضافه کرد: در رواق همدلی نیز مواردی مانند ثبت خدمات کانونی، طرح سه‌شنبه‌های تکریم، دوره آموزش یاری‌گران زندگی، دوره آموزش سفیران اجتماعی و فعالیت‌های خودجوش نیز در رویداد فهما مورد توجه قرار گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه رواق سرود، رواق نمایش، رواق ترنج و رواق قلم، رواق‌های شبستان هنر بود، اضافه کرد: در رواق سرود ثبت اثر تولید و تقلیدی سرود مورد سنجش بود.
 
روحانی با اشاره به اینکه در رواق فیلم ثبت اثر تولیدی، نقد و بررسی فیلم و فعالیت خود‌جوش موارد سنجش کانون‌ها بود، بیان کرد: در رواق نمایش ثبت اثر تولیدی، نقد و بررسی نمایش و فعالیت خودجوش مورد بررسی قرار گرفت.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم اضافه کرد: ثبت آثار تولیدی هنرهای تجسمی، برگزاری نمایشگاه آثار، دوره آموزشی هنرهای تجسمی و فعالیت‌های خودجوش از موارد سنجش در رواق ترنج بود. همچنین در رواق قلم ثبت آثار تولیدی ادبی، برگزاری محفل ادبی دوره آموزشی داستان‌نویسی و فعالیت‌های خودجوش از موارد سنجش رویداد فهما بود.
 
وی رواق کارآفرینی و نوآوری را زیر مجموعه شبستان نوآوری معرفی کرد و گفت: تولید محصولات فناوری اطلاعات، دوره آموزشی فناوری اطلاعات، فعالیت‌های خودجوش، ایجاد کسب و کار فرهنگ و هنر، دوره آموزشی کارآفرینی خلاق و فعالیت‌های خودجوش از جمله موارد فعالیت در  دو رواق کارآفرینی و فناوری بود.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم با بیان اینکه محور سیزدهم در رویداد ملی فهما ساماندهی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بود، بیان کرد: در این بخش دریافت و تمدید مجوز، ثبت کادر و ارکان، تابلو کانون، افزایش عضو جدید، فعالیت‌ در شبکه‌های تعاملی، شبکه کانون‌های رابط و فعالیت‌های خودجوش مورد بررسی و سنجش قرار می‌گرفت.
 
وی اضافه کرد: 26 هزار کانون در کشور داریم که 429 کانون فرهنگی در قم حضور دارد که در کشور سه هزار و 500 کانون برتر انتخاب شد که تا این مرحله از داوری سهم استان قم 295 کانون بود؛ پس از چندین مرحله داوری به 350 کانون در کشور و سهم قم 50 کانون شد .
 
روحانی با اشاره به اینکه در مرحله بعدی داوری و گزینش 70 کانون در کشور انتخاب شدند که  14 کانون سهم استان قم بود و در مرحله پایانی داوری و انتخاب برگزیدگان 12 کانون در کشور به‌عنوان کانون‌های برتر انتخاب شدند که سهم قم در این میان چهار کانون بود؛ کانون امام رضا(ع) در رواق دانش، کانون شهید صالحی در رواق رسانه، کانون تبیان در رواق کارآفرینی و کانون الرضا(ع) در رواق فناوری رتبه برتر را در رویداد ملی فهما کسب کردند.
 
وی با اشاره به اینکه با وجود ظرفیت بین‌المللی قم نباید از سهم خود استان قم و ظرفیت مساجد و کانون‌های فرهنگی استان غافل شد، بیان کرد: تلاش کانون‌های فرهنگی هنری مسجد نباید نادیده گرفته شود و ما انتظار داریم که متولیان استان با این کانون‌ها در مواردی مانند بودجه پشتیبانی و همراهی کنند.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم گفت: ما باید در سطح استان ظرفیت بی‌شمار مساجد را معرفی کنیم، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بازوی فرهنگی امام جماعت است، پس باید ائمه جماعت به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توجه جدی داشته باشند.
 
روحانی در بخش دیگری از سخنانش توانمندسازی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با ایجاد تشکیلات منظم را از جمله برنامه‌های جدی ستاد هماهنگی مساجد معرفی کرد و ادامه داد: در همین راستا دوره آموزشی «آفاق اندیشه» برای هفتمین بار در مشهد مقدس برگزار می‌شود که شعار آن «مسجد کانون تربیت و تبیین» است.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم بیان کرد: این دوره از 12 تا 15 خردادماه برای 200 نفر از فعالان مساجد قم و از هر مسجد یک نفر در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
 
روحانی گفت: فنون ارتباطات و تعاملات فرهنگی، جوان و نوجوان و آسیب‌های فردی و اجتماعی پیش‌رو، مهارت‌های مدیریت فرهنگی، آشنایی با ابزارهای فرهنگی و هنری تربیت، آموزش سواد رسانه و فضای مجازی، روش‌های جذب و  تثبیت جوان و نوجوانان به مسجد، جریان‌شناسی فرهنگی و فکری مهاجم، کادرسازی در تشکیلات فرهنگی، مبانی دوگانه‌های سرنوشت‌ساز و نگاه امیدوارانه در مقابل نگاه مأیوسانه و بررسی نقش فراغت مجازی بر هویت دینی جوانان و نوجوانان، مطالبی است که در دوره آموزشی آفاق اندیشه با حضور اساتید برتر کشوری تدریس می‌شود.
انتهای پیام
captcha