ارائه نظریه «سلامت معنوی اسلامی قلب سلیم»
کد خبر: 4058721
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

ارائه نظریه «سلامت معنوی اسلامی قلب سلیم»

نظریه «سلامت معنوی اسلامی قلب سلیم» توسط مینو اسدزندی، نظریه‌پرداز این نظریه ارائه می‌شود.

ارائه نظریه «سلامت معنوی اسلامی قلب سلیم»

به گزارش ایکنا، کمیته دستگاهی شورای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره علمی در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) 18 خردادماه جاری، پیش اجلاسیه نظریه «سلامت معنوی اسلامی قلب سلیم» را از ساعت 8 تا 11 با حضور داوران، ناقدان و ناظرانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌کند.

مینو اسدزندی، نظریه‌پرداز «سلامت معنوی اسلامی قلب سلیم» با بیان اینکه این نظریه بر مبنای شواهد دینی اسلام طراحی و اعتبارسنجی شده است، گفت: در طول 20 سال، 80 مقاله معتبر، 27 طرح و پایان‌نامه تحقیقاتی و 24 کتاب مرتبط در این زمینه منتشر شده است که بیانگر بنیه قوی علمی نظریه سلامت معنوی اسلامی است.

وی اظهار امیدواری کرد: این نظریه به عنوان نظریه بومی برای ارائه خدمات سلامت معنوی در کل کشور ارائه شود و گفت: مدل مراقبتی معنوی «قلب سلیم»، خدمات خودمراقبتی را در ابتدا برای ارائه‌کنندگان خدمات سلامت معنوی اجرا می‌کند تا آنها شایستگی کامل را در این زمینه کسب کنند.

دبیر کمیته دستگاهی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه بقیه‌الله(عج) ادامه داد: پس از کسب شایستگی ارائه‌کنندگان خدمات معنوی و سنجش آن، مشاوره معنوی به مددجویان سالم اعم از جوانان مایل به ازدواج، مادران باردار و شیرده، خانواده‌هایی که کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی دارند، نوجوانان، جوانان و آحاد جامعه ارائه خواهد شد.

اسدزندی درباره اینکه هدف نهایی نظریه تعمیق معنویت در سطح جامعه و توانمندسازی خودمراقبتی در افراد است، گفت: لازمه ایجاد خودمراقبتی در افراد، برخورداری از دانش، نگرش صحیح و انگیزه است. اگر این سه خصوصیت ایجاد شود افراد می‌توانند مهارت‌های خودمراقبتی را که مراحل آن در مدل قلب سلیم تبیین شده است، اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه مدل «قلب سلیم» برای مراقبت از بیماران در سطوح مختلف پیشگیری تدوین شده است، اظهار کرد: سطوح 2، 3 و 4 پیشگیری شامل پیشگیری مقدماتی، اولیه، ثانویه و ثالثیه است که مدل «قلب سلیم» روش مراقبت معنوی را متناسب با توان خودمراقبتی بیمار و خانواده آموزش می‌دهد. این مدل تلاش می‌کند تا تمام مددجویان روش‌های دستیابی به قلب سلیم و سلامت معنوی را یاد بگیرند و انگیزه لازم برای دستیابی به تزکیه و محاسبه نفس روزانه را نیز به‌دست آورند.

مسئول کارگروه سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) با بیان اینکه نظریه «سلامت معنوی اسلامی قلب سلیم» بر مبنای شواهد دینی اسلام طراحی شده است و با نظریه‌های علوم روز دنیا نیز هماهنگی دارد، ابراز امیدواری کرد: اجرای این نظریه در ایجاد وحدت و وفاق ملی برای ساماندهی نحوه ارائه خدمات سلامت معنوی مفید باشد.

در جلسه ارائه نظریه «سلامت معنوی اسلامی قلب سلیم» حجت‌الاسلام خسروپناه، طرقی، افروز، ادیب‌زاده و خدابخش احمدی به عنوان داور، حجت‌الاسلام پیروزمند، آشیان، نورمحمدی رضا غلامی و محمدحسین شریفی به عنوان نقاد و مسگر و خانم حسین‌جانی از هیئت حمایت به عنوان ناظر حضور خواهند داشت.

همچنین ریاست این جلسه برعهده حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) است. کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت و سردار نواب اصفهانی، معاون آموزش و پژوهش سپاه پاسداران نیز علاوه بر اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در جلسه ارائه نظریه «سلامت معنوی اسلامی قلب سلیم» حاضر خواهند شد.

انتهای پیام
captcha