چهارمحال‌وبختیاری در جایگاه ششم اهدای عضو
کد خبر: 4058413
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۵

چهارمحال‌وبختیاری در جایگاه ششم اهدای عضو

مسئول تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال‌و‌بختیاری با اشاره به آغاز فعالیت این تیم از سال ۱۳۸۳ در استان، گفت: طی این مدت از حدود ۲۶۷ خانواده بیمار مرگ مغزی رضایت اهدای عضو اخذ شده است که بر این اساس، چهارمحال‌وبختیاری در جایگاه ششم اهدای عضو در کشور قرار دارد.

اهدای عضو

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، پانته‌آ رمضان‌نژاد، مسئول تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ۴۰ درصد از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی برای اهدای اعضای عزیزانشان رضایت می‌دهند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت این تیم از سال ۱۳۸۳ در استان، افزود: طی این مدت از حدود ۲۶۷ خانواده بیمار مرگ مغزی رضایت اهدای عضو اخذ شده است که بر این اساس، چهارمحال‌وبختیاری در جایگاه ششم اهدای عضو در کشور قرار دارد.

رمضان‌نژاد با بیان اینکه بیماری‌های مزمن کبدی، کلیوی و ریوی که منجر به از کار افتادن عضو بیمار می‌شوند در صورت عدم جایگزینی روش‌های درمانی با استفاده از تجهیزات پزشکی تنها از طریق پیوند عضو قابل درمان هستند، افزود: هم‌اکنون حدود ۳۰ بیماران نیازمند پیوند در لیست انتظار دریافت کلیه قرار گرفته‌اند و لیست انتظار بیماران نیازمند پیوند کبد نیز در حال آماده شدن است.

مسئول تیم فراهم‌‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان در خصوص فرایند اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی، تصریح کرد: پس از بروز علایم مرگ مغزی، تیم پیوند متشکل از پنج نفر از مجرب‌ترین متخصصان مغز و اعصاب، جراحی، پزشکی قانونی، داخلی و کلیه مرگ مغزی دعوت و پس از اعلام رضایت خانواده و طی مراحل قانونی سایر مراحل اهدای عضو صورت می‌گیرد.

رمضان‌نژاد در خصوص نحوه دریافت کارت اهدای عضو، بیان کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت ایران اهدا به صورت غیرحضوی کارت دریافت کنند، ضمن اینکه تیم پیوند در بیمارستان‌ها نیز برای صدور کارت برای داوطلبانه همکاری لازم را به‌عمل می‌آورند.

وی در ادامه از برپایی غرفه ثبت‌نام و صدور کارت اهدای عضو به مناسبت فرا رسیدن ۳۱ اردیبهشت ماه، روز اهدای عضو خبر داد و افزود: با توجه به گرامیداشت روز اهدای عضو در روز جمعه مورخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ واحد فرآهم‌آوری اعضای پیوندی و اهدا عضو این دانشگاه با هدف فرهنگ‌سازی مقوله اهدای عضو و افزایش آشنایی و آگاهی مردم از این امر مهم، اقدام به برپایی غرفه صدور آنی کارت اهدای عضو در محل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد همزمان با اقامه نماز عبادی و سیاسی جمعه کردند.

رمضان‌نژاد گفت: همچنین مشابه این برنامه، امروز، ۳۱ اردیبهشت در محل محوطه مرکز آموزشی درمانی آیت‌الله کاشانی شهرکرد برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha