مشروعیت‌بخشی و روحیه‌بخشی؛ نقش روحانیت در دفاع مقدس
کد خبر: 4058239
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
آیت‌الله عابدی تشریح کرد:

مشروعیت‌بخشی و روحیه‌بخشی؛ نقش روحانیت در دفاع مقدس

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: بالاترین نقش روحانیت مشروعیت‌بخشی به دفاع مقدس و روحیه‌بخشی به رزمندگان بود.

احمد عابدی به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، آیت‌الله احمد عابدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در همایش وعاظ عرصه دفاع مقدس که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد، گفت: شاید زمانی که برای اولین بار دستگاه چاپ وارد ایران شد، اولین کتابی چاپی در کشور ما رساله جهادیه نوشته فرزند آقاسیدعلی طباطبایی صاحب ریاض المسائل بوده است.

وی افزود: در رساله جهادیه نقش علما و روحانیون در مورد جنگ‌های ایران و روس آمده و بسیار جذاب و آموزنده است.

عابدی یادآوری کرد: در زمان جنگ صلیبی دوم که حمله صلاح‌الدین برای بازپس‌گیری مسجدالاقصی بود گفت امید من به یک نفری که در حال نماز خواندن است بیشتر از سایر افراد لشکر است؛ روحانیت، وعاظ و طلاب و اهل عبادت در عرصه دفاع مقدس نقش بسیار مهمی داشته‌اند.

وی نقش مراجع معظم تقلید را مهمترین و اثرگذارترین نقش‌آفرینی در دفاع مقدس دانست و گفت: یکی از مراجع در زمان دفاع مقدس به مسجد جمکران می‌رفتند و برای رزمندگان دعا می‌کردند؛ حتی مراجعی که در عراق بودند هم چنین نقشی در دفاع مقدس داشتند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: شهید میثمی روحانی است که مقام معظم رهبری درباره او فرمودند «زندگی فرشته گونه داشت» و این طلبه در مواجهه مستقیم با دشمن و در خط مقدم جبهه به شهادت رسید.

وی با تأکید بر ایمان و اعتقاد عمیق شهید میثمی افزود: او کسی بود که در زندان ساواک از خوردن غذاهای آن سازمان خودداری داشت.

آیت الله عابدی بیان کرد: حضرت آیت الله شیخ حسن تهرانی با اینکه در خانه مشکلاتی داشت اما بیشتر از سایر آقایان در جبهه‌های دفاع مقدس حضور پیدا می‌کرد و این نشان از ایمان این استاد فرزانه حوزه بود.

وی گفت: بالاترین نقش روحانیت مشروعیت‌بخشی به دفاع مقدس و روحیه‌بخشی به رزمندگان بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: ابن مسکویه عالمی است که دارای ۲۳ جلد کتاب بوده و در ۹۲ سالگی، در ۱۰۰۰ سال پیش به جنگ می‌رود و فرماندهی آن نیز بر عهده او قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد؛ نقش علما در تاریخ دفاع و جهاد بسیار درخشان است و برای ما قابل استفاده است.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت جود به نفس بیان کرد: هیچ ایثاری بالاتر از ایثار به نفس نیست؛ روحانیت قشری بوده که همواره آماده بوده تا آبرو و جان خود را در طبق اخلاص قرار داده و در راه خدا فدا کند.

تجلیل از آیت‌الله علوی گرگانی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، گفت: محافل و جلسات مرتبط با یاد شهدا همواره معطر و دل‌انگیز بوده‌اند؛ ارتباط با شهید و شهادت این روحیه را به انسان می‌دهد که هیچ خوفی در دل نداشته باشد.

وی افزود: ایستادگی، حزن نداشتن و عدم تبدل از ویژگی‌های شهدا و کسانی است که با شهیدان همراه بوده‌اند. چه رفیقان خوبی‌اند شهیدان که بیش از یک میلیارد نفر همه روزه از خداوند طلب می دارند با آنان محشور شوند.

وی نقش مرحوم آیت‌الله العظمی علوی گرگانی را در عرصه دفاع مقدس درخشان دانست و گفت: با بررسی حیات پاک این مرجع فقید دیده می‌شود که ایشان چه فعالیت‌های مهمی در دوران دفاع مقدس را ارائه کرده‌اند.

در پایان این مراسم از خانواده‌های شهیدان قنوتی و صالحی خوانساری، بیت مرحوم آیت‌الله العظمی علوی گرگانی و ۷ نفر از رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد.

رونمایی از کتاب اخلاق و معنویت در مکتب شهید سلیمانی

رونمایی از کتاب «اخلاق و معنویت در مکتب شهید سلیمانی» که به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است، پایان بخش این همایش بود.

کتاب «اخلاق و معنویت در مکتب شهید سلیمانی» کوشیده است اخلاق و معنویت را در مکتب شهید سلیمانی بر اساس آموزه‌های دینی و بیان خاطراتی از زندگی آن شهید بزرگوار تبیین کند تا ضمن ارائه مطالب ارزشمند اخلاقی و معنوی، بر جنبه کاربردی و عملی بودن آن نیز تأکید مضاعف شود.

این اثر در ۱۰ گفتار تنظیم شده است که عناوین این گفتارها عبارتند از: «تزکیه و تهذیب نفس»، «اخلاص»، «توکل»، «عبادت و عشق به خدا»، «دلدادگی به ساحت مقدس اهل بیت(ع)»، «ساده زیستی»، «تواضع و فروتنی»، «ایثار و فداکاری»، «احسان و خدمت به مردم» و «عدالت اجتماعی».

انتهای پیام
captcha