معرفی مدل جهانی روابط عمومی و ارتباطات
کد خبر: 4058033
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸

معرفی مدل جهانی روابط عمومی و ارتباطات

دبیر کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، ضمن معرفی و تشریح «مدل جهانی روابط عمومی و ارتباطات»، گفت: این مدل بیش از آنکه بر دارایی‌های مشهود یا محسوس تکیه داشته باشد، بر پایه توجه جدی به دارایی‌های نامشهود یا نامحسوس استوار است.

ارسالی/ معرفی مدل جهانی روابط عمومی و ارتباطات

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسن بشیر، دبیر کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران در نخستین جشن ملی روابط عمومی که در روز ملی ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد، با ارائه «مدل جهانی روابط عمومی و ارتباطات»، تاکید کرد که مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها بهترین حامیان روابط عمومی هستند.

وی تأکید کرد: بحران کرونا و آینده نگری در مورد مرحله پساکرونا جهان را به سمت طراحی الگوهای جدید در همه زمینه‌ها از جمله ارتباطات و روابط عمومی برده است. در این زمینه مؤسسه Corporate Excellence با انجام یک تحقیق جهانی بر پایه تحلیل بازار و منابع آکادمیک مرتبط و برگزاری نظرسنجی آنلاین در ماه‌های مارس و می 2020 با مشارکت فراگیر1417 کارشناس روابط عمومی از 46 کشور از پنج قاره جهان مدل جهانی روابط عمومی و ارتباطات را ارائه کرده است.

بشیر بیان کرد: این مدل با همکاری اتحادیه‎ بین‌المللی، مرکز تعالی کسب‌وکار و مرکز رهبری اعتبار و بهره برداری از دستورالعمل‌های منشور استکهلم 2010 و دستورکار ملبورن که اتحادیه‎ جهانی در سال 2012 تدوین کرد، تهیه شده است.

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) اعلام کرد: شرایط کنونی جهانی اقتضا می‌کند که روابط عمومی‌های کشور نگاه جامع ملی، منطقه و جهانی را در سیاست‌ها و برنامه‌های خود مورد توجه قرار دهند تا بتوانند همگام و همراه با تحولات جهانی حضور قدرتمند خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش بگذارند.

تکیه بر دارایی‌های نامشهود در مدل جهانی روابط عمومی 

وی ادامه داد: این مدل بیش از آنکه بر دارایی‌های مشهود یا محسوس تکیه داشته باشد، بر پایه توجه جدی به دارایی‌های نامشهود یا نامحسوس استوار است. افزایش ارزش دارایی‌های نامشهود در شرایط کنونی جهانی، راز موفقیت سازمان برای جلب اعتماد، افزایش اعتبار و احترام ذی نفعان است.

رئیس اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی پنج مؤلفه راهبردی برای موفقیت سازمان در توجه به دارائی‌های نامشهود را بیان کرد و گفت: مؤلفه‌ اول، طراحی و به‎‌کارگیری هدف شرکت است که شامل هویت، فلسفه‎ وجودی و وجه تمایز سازمان با سایر سازمان‌هاست. مؤلفه‌ دوم، ایجاد برند و فرهنگ شرکت است که شامل باورها، ارزش‌‎های شرکت و تحول برند سازمان است. مؤلفه‌ سوم، مدیریت اعتبار و ریسک‌های اعتباری است که شامل بهبود مداوم کنش‌ها و رفتارهای سازمان برای برآورده‌سازی انتظارات ذی‌نفعان است. مؤلفه‌ چهارم، بهبود روابط سازمان است که شامل فعال سازی ارتباطات در جهت استراتژی کسب و کار است و مؤلفه پنجم گردآوری اطلاعات و معیارهایی برای ارزیابی دارایی‌های نامشهود است که شامل مسئولیت‌پذیری، اعتبار برند، تعلق خاطر و هدفمندی است.

بشیر، ضمن تأکید بر به کارگیری این مدل جهت ارتقای سطح سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون اعلام داشت که امروزه بهترین حامیان روابط عمومی‌ها مدیران سازمان و شرکت‌ها هستند.

شناخت عمیق مسئولیت‌ها و وظایف روابط عمومی در ایران 

وی اظهار کرد: پس از حدود 20 سال تلاش و فعالیت انجمن‌های گوناگون روابط عمومی، برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های مختلف، برگزاری کارگاه‌های مرتبط، انتشار وسیع کتاب‌های روابط عمومی، انجام پروژه‌های علمی برای ارتقای سطح روابط عمومی، شناخت عمیق و قابل توجهی نسبت به مسئولیت‌ها و وظایف روابط عمومی در خانواده بزرگ روابط عمومی ایجاد شده است که تفاوت اساسی با گذشته نسبتاً دور دارد.

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: علاوه بر همه آنچه که گفته شد، حمایت، شناخت و فهم قابل تقدیر مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون از اهمیت روابط عمومی‌ها و جایگاه راهبردی آن‌ها در پیشبرد اهداف و برند سازمان، تحولات جدی در ساختارها و قدرتمندسازی روابط عمومی‌ها برای پیشرفت کشور را رقم زده است.

بشیر اظهار کرد: روابط عمومی آگاه، فعال، کارآمد و آشنا با امکانات روز در حوزه ارتباطات و روابط عمومی، می‌تواند با ارائه پیشنهادات مؤثر، برنامه‌های سازنده، فعالیت‌های مفید در جهت پیشرفت سازمان، ساختار مدیریت را همراه خود ساخته و در حقیقت، یکپارچگی ساختاری در همه ارکان سازمان ایجاد کنند.

انتهای پیام
captcha