روحانیت از نفوذ جریانات سیاسی به میدان نبرد جلوگیری می‌کرد
کد خبر: 4057388
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
حجت‌الاسلام ادیانی:

روحانیت از نفوذ جریانات سیاسی به میدان نبرد جلوگیری می‌کرد

رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی نیروی انتظامی در نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان و بررسی نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس گفت:‌ روحانیت از نفوذ جریانات سیاسی پشت جبهه‌ها به میدان نبرد جلوگیری می‌کرد.

ادیانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام سیدعلیرضا ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی نیروی انتظامی با موضوع تشریح برنامه‌های سازمان و نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس امروز، ۲۶ اردیبهشت‌ماه در محل سازمان عقیدتی - سیاسی ناجا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و‌ پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، حجت‌الاسلام ادیانی طی سخنانی اظهار کرد: دوران دفاع مقدس و پیش از آن یعنی دوره مبارزه ملت ایران نمونه معنی این آیه کریمه است که خداپرستان کثیری در راه خدا مبارزه کردند که در این مبارزه آنچه از رنج و سختی مشاهده کردند دچار سستی نشدند. جرم ایشان نیز این بود که سر به آسمان داشتند و می خواستند دین خدا را حاکم کنند و یگانه سخن ایشان نیز آمرزش الهی و تثبیت قدومشان در راه این مبارزه بود.

وی افزود: در جنگ هشت ساله با رهبری پیامبرگونه امام(ره) برای اولین بار با همه دنیا جنگیدیم و اثبات کردیم که متجاوز، صدام نگون بخت بود و ما یه وجب از خاک خود را از دست ندادیم. امام(ره) در پیام خود به روحانیون که به منشور روحانیت معروف شده است، این گونه می‌فرمایند که سلام بر حماسه‌سازان همیشه جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشتند و بر منبر هدایت مردم از شمع حیاتشان گوهر شب چراغ ساختند. آفرین بر شهدای روحانیت که در هنگام نبرد رشته درس و بحث را بریدند و سبک بالانه به میهمانی عرشیان رفتند و در جمع ملکوتیان شعر حضور سرودند و حقاً از روحانیت اسلام و تشیع جز این انتظار نمی‌رود که در راه حق، خود اولین قربانی‌ها را بدهند.

حجت‌الاسلام ادیانی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در این زمینه فرمودند که کار روحانی دعوت الی الخیر است و شهدای روحانیت و همه شهدا که امامزادگان عشق هستند مردم را با عمل خود به خیر دعوت کردند. بیانات روشنگر امام(ره) و مقام معظم رهبری نشان دهنده نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس است.

وی بیان کرد: روحانیت در تمامی عرصه‌های دفاع مقدس از فرمانده در جنگ گرفته مانند شهید مصطفی ردانی‌پور تا تمامی رده‌های مختلف سربازی در جبهه‌ها حضور داشتند. نقش فرمانده عالی نیروهای مسلح با امام(ره) بود. زمانی که بخشی از کشور اشغال شد، فرماندهان نظامی سراسیمه خدمت امام(ره) رسیدند و امام(ره) با روحیه والا ایشان را دلداری دادند.

حجت‌الاسلام ادیانی گفت: امام(ره) تمام کشور را برای حضور در جبهه‌ها بسیج کردند. بنابراین، روحانیت از بالاترین نقش در دفاع مقدس یعنی فرماندهی کل قوا تا نقش میدانی در جبهه‌ها حضور داشتند. همچنین، روحانیون به عنوان مشاوران امین به فرماندهان نظامی در جنگ کمک می کردند.

وی تصریح کرد: روحانیت از نفوذ جریانات سیاسی پشت جبهه‌ها به میدان نبرد جلوگیری می‌کرد. شهید میثمی، روحانی‌ای بود که اکثر فرماندهان لشکرها به نقش تأثیرگذار او در میدان نبرد و مشاوره ایشان با مسئولان معترف هستند. روحانیون پشتیبانان معنوی فرماندهان جنگ بودند. مقام معظم رهبری نیز در آن دوران همواره در جبهه‌ها حضور داشتند.

حجت‌الاسلام ادیانی ادامه داد: نقش هدایتگری و تقویت بنیه و انگیزه معنوی رزمندگان از مهمترین تأثیرات روحانیون در دوران دفاع مقدس بود. روحانیون همچنین، نقش محرک گردان‌های رزمی در برابر آتش سنگین دشمن را داشتتند. تیپ امام صادق(ع)، تبلیغی رزمی بود که در این تیپ روحانیون به عنوان رزمنده تبلیغی رزمی حضور داشتند که از آرپیجی زن تا سربازان اسلحه به دست و نفرات توپخانه در آن حضور داشتند.

وی بیان کرد: کمتر کسی وجود دارد که از حضور خود در جنگ پشیمان باشد بلکه اغلب حسرت دوری از آن دوران را دارند. یکی از نقش‌های دیگر روحانیت بسیج مردم برای حضور در جبهه‌ها بود. در دوران دفاع مقدس روحانیون از تریبون‌های نماز جمعه برای تحریک و تهییج مردم به منظور حضور در جبهه‌ها استفاده کردند.

حجت‌الاسلام ادیانی افزود: نقش دیگر روحانیون، پشتیبانی از جبهه‌ها بود. شرایط جنگی بسیار سخت بود و ما در تحریم قرار داشتیم اما روحانیون با پشتیبانی معنوی، مردم برای تحمل این شرایط آماده می‌کردند. یکی از کارکردهای مهم روحانیت توجه ویژه به خانواده شهدای رزمنده و حمایت از ایشان بود. روحانیت شهادت را در میان مردم ارزشی کرد.

وی اظهار کرد: نقش مهم دیگر روحانیت در دفاع مقدس ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان بود. بخش اعظمی از سرمایه گرانقدر باقی مانده از خاطرات دوران جنگ تحمیلی کار روحانیت بود. نقش دیگر مهم روحانیت که شاید مغفول مانده باشد، نقش ایشان در میان اردوگاه‌ها و در میان اسرا بود. هیچ اسیر و آزاده‌ای نیست که از نقش مشفقانه، پدرانه و دلسوزانه شهید آزاده مرحوم ابوترابی یاد نکند.

حجت‌الاسلام ادیانی با بیان اینکه روحانیت اجازه ندادند که اسرا و آزادگان در دوران اسارت دچار یأس و ناامیدی شوند، تصریح کرد: در دوران کرونا و پس از فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با همدلی و مواسات، نیروی انتظامی با جان و دل در میدان حاضر بود و هشت مرحله رزمایش مؤمنانه همراه با توزیع ۲۵۰ هزار بسته معیشتی را برگزار کرد. نیروی انتظامی همواره در کنار مردم بوده و به ویژه در مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله در صحنه حضور داشته است.

وی اظهار کرد: عقیدتی - سیاسی در ستاد بازسازی عتبات خوزستان به عنوان بهترین موکب شناخته شد و روزانه تعداد چهار تا پنج هزار غذای گرم برای آسیب دیدگان تهیه کرده و در بین ایشان توزیع کرد.

وی با‌ بیان اینکه چهار هزار شهید روحانی در دوران دفاع مقدس تقدیم به اسلام و انقلاب شدند، گفت: از مجموعه سازمان عقیدتی - سیاسی تیز تعداد ۷۰۰ نفر روحانی رزمنده در جبهه‌ها حضور داشتند که تعداد ۱۸ نفر از ایشان به فیض شهادت رسیده و ۳۱ روحانی نیز جزو جانبازان سرافراز دفاع مقدس شدند.

یادآور می شود، در پایان این‌ نشست نیز با حضور حجت‌الاسلام‌ ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از تعداد ۱۴ اثر این سازمان شامل ۱۰ اثر مستند و چهار عنوان کتاب که حاصل تلاش سازمان عقیدتی - سیاسی نیروی انتظامی است، رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha