برگزاری آزمون به معنای تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی، توصیفی نیست
کد خبر: 4057253
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

برگزاری آزمون به معنای تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی، توصیفی نیست

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: برگزاری آزمون به معنای تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی، توصیفی نیست.

رضوان حکیم‌زاده

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش‌آموزان دوره ابتدایی توضیحاتی را ارائه کرد.

معاون وزیر در خصوص تبیین وضعیت ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی گفت: این تصمیم، تصمیم جدیدی نیست و رویکرد ما در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی و توصیفی است. چه در نتایج یادگیری دانش‌آموزان، چه در سال تحصیلی و چه در پایان نوبت اول و نوبت دوم به‌صورت گویه‌های توصیفی، عملکرد را از خیلی خوب تا نیازمند به تلاش را توصیف می‌کند و در حال حاضر هم این رویکرد هیچ تغییری نکرده است.

حکیم‌زاده ضمن با اشاره به اینکه آزمون‌ها ابزار ارزشیابی هستند و در آیین‌نامه ارزشیابی کیفی توصیفی هم پیش‌بینی‌شده که از روش‌های متنوع برای آزمون‌ها (آزمون‌های عملکردی، مداد کاغذی، شفاهی، پوشه کار) استفاده شود، تصریح کرد: دو سال گذشته دانش‌آموزان در فضای مجازی حضور داشتند. ازاین‌رو برای اینکه بتوانیم برای برنامه‌های جبرانی تابستان به شکل دقیق‌تری برنامه‌ریزی کنیم، مقرر شد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برای دروس و پایه‌ها به همان نحو که در بخشنامه به اطلاع مدارس رسیده است، به شکل آزمون کتبی صورت پذیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر تصریح کرد: معلمان در کنار روش‌های دیگر از ابزار آزمون کتبی هم استفاده کنند تا امکان بهتری برای دانش‌آموزان و سطح یادگیری آن‌ها فراهم شود. برخی از برداشت‌های اشتباه باعث شده که افراد گمان ببرند ما طرحمان را تغییر دادیم، درحالی‌که برگزاری آزمون به معنای تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی، توصیفی نیست؛ بنابراین نتایج همان توصیفی خواهد بود و مدارس و معلمان نباید به‌هیچ‌وجه از سیستم نمره‌گذاری استفاده کنند. این آزمون، ابزاری است در کنار سایر ابزار‌ها که برای ارزیابی در سال جدید استفاده می‌شود.

حکیم‌زاده در پایان اظهار کرد: تاکنون در روش توصیفی اگر دانش‌آموزان به هر دلیلی نتوانستند به مهارت‌های یادگیری دست پیدا کنند، معمولاً به‌صورت نیازمند به تلاش، گزارش می‌شده است و دانش‌آموزانی که پایان سال تحصیلی و پایان شهریورماه موفق نمی‌شدند گویه نیازمند به تلاش را بهبود ببخشند، مشمول تکرار پایه می‌شدند و اکنون نیز همین سیاست هیچ تغییر خاصی نکرده و تأکید می‌کنم به‌هیچ‌وجه نمره دادن و سیستم نمره‌دهی مدنظر نیست و قابل‌قبول نیست.

یادآور می‌شود، در پایه‌های اول، دوم و سوم یعنی دوره اول ابتدایی، دروس فارسی و ریاضی و در پایه‌های چهارم و پنجم دروس فارسی، ریاضی و علوم و در پایه ششم بر اساس مصوبه آموزش و پرورش که در رابطه با ارزشیابی پایه ششم وجود داشت، دانش‌آموزان برای همه دروس آزمون خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha