دانشگاه‌‌ کانون تفکر قرآنی شود
کد خبر: 4057236
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
حمید محمدی:

دانشگاه‌‌ کانون تفکر قرآنی شود

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تسهیل‌گری دسترسی به قرآن در محیط‌های دانشگاهی و قرار دادن کانون تفکر قرآنی در دانشگاه‌ها تأکید کرد.

حمید محمدیبه گزارش ایکنا، بخش دوم مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره قرآنی هد هد ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور برگزیدگان این رویداد و جمعی از مسئولان، ۲۵ اردیبهشت‌ماه در سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جمع‌های پزشکی در اکثر نقاط کشور حاضر بوده‌ام و حس مثبتی به این جمع‌ها دارم زیرا در این حوزه، افراد توانمندی در عرصه قرآن دیده‌ام.

دانش پزشکی از مصادیق بارز علم نافع است

وی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی، در مقابل علم، جهل نیست بلکه در مقابل علم، عقل است، چه بسا خیلی‌ها عالمند ولی مصداق جاهلند، علمی داریم که این علم جهل است، چه بسا عالمی که علمش او را می‌کشد.، علم بر دو قسم نافع و غیر نافع است، علم غیرنافع مساوی با جهل است. آیا پزشکی با رشته‌های مختلفی که دارد، مصداق علم نافع است یا غیر نافع؟ جالب است در نگاه دینی ما طراز علم، علم نافع است و دانش پزشکی از مصادیق بارز علم نافع. حکما معتقدند پزشکی از جمله علوم قدسی است، نگاهی که دین به جسم دارد، اصلاً نگاه مادی نیست، هر جای جسم، چون روح الله هست حیات دارد، لذا موحدان واقعی در عالم پزشکان هستند. محال است پزشکی با تجربه و مطالعه در اندام یک انسان به درجات عالیه توحید نرسد، علمی که بازگشتش به توحید است، مصداق علم نافع است.

حجت‌الاسلام محمدی عنوان کرد: ما به معنایی سه نوع قرآن داریم، قرآن نازل که بر قلب پیامبر(ص) نازل شد، قرآن دوم، قرآن ناطق است که در مقام تببین در اختیار بشر قرار گرفت، نماد قرآن ناطق نهج‌البلاغه است، این کلام بی‌نظیر است، قرآن ناطق آمده که دست بشر در دست خدا قرار بگیرد، قرآن دیگر قرآن صاعد است، صحیفه سجادیه مقام تسریع الی الله را رقم می‌زند، صحیفه همان قرآن نازل و قرآن ناطق در قالب فوق زیبای گفت‌وگو با حضرت حق است.

وی ادامه داد: صحیفه کتاب آینده بشریت است و هیچ گزاره‌ای در آن نیست که از خواسته‌های انسانی و حس معنوی او جدا باشد، امام سجاد(ع) در صحیفه فرموده است: خدایا شکر من را نسبت به چیزهایی که به من ندادی بیشتر قرار بده نسبت به چیزهایی که به من دادی، ساعت‌ها نیاز است که ابعاد این موضوع را باز کنیم: «وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ؛ و بسا چيزى را خوش نمى‌داريد و آن براى شما خوب است و بسا چيزى را دوست مى‌داريد و آن براى شما بد است»، (بقره/216) خداوند در نظام تقدیراتش چیزهایی را برای شما نشان کرده، همیشه از خدا بخواهیم که خلاف مصلحتمان چیزی به ما ندهد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همیشه برایم سؤال بود که چرا مقام معظم رهبری اینقدر اصرار دارد که با کتاب صحیفه سجادیه آشنا شویم، گفت: از ایشان این سؤال را پرسیدم که گفتند آشنایی با این سه کتاب (قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه) سعادت دنیا و آخرت فرد و جامعه را محقق می‌کند، همین سه کتاب را تلاوت کنیم، تلاوت یعنی خواندن با تدبر به قصد عمل کردن، بیایید بنا بگذارید ختم این سه کتاب را سالانه داشته باشید.

وی با ذکر این مطلب که قرآن دو رسالت حیات‌بخشی و شفابخشی دارد، به آیه 24 سوره انفال «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چون خدا و پيامبر شما را به چيزى فرا خواندند كه به شما حيات مى ‏بخشد آنان را اجابت كنيد و بدانيد كه خدا ميان آدمى و دلش حايل مى‏ گردد و هم در نزد او محشور خواهيد شد» اشاره و اظهار کرد: خطاب به اهل ایمان است که رسول را استجابت کنید برای اینکه می‌خواهد شما را احیا کند، حیات داریم اما حیات قرآنی نیست، این حیات احیای جدیدی برای شماست، اگر کسی در عملیات احیای قرآنی واقع شود، به حیات حقیقی می‌رسد و حی عند رب می‌شود، دیگر به او میت گفته نمی‌شود لذا کسانی که از حیات قرآنی بهره‌مند می‌شوند، حیات مطلق جاودانه به دست می‌آورند.

وی با طرح این سؤال که شفا چیست؟ عنوان کرد: شفا یک لغت عربی به معنای رفع بیماری است، بیماری چندگونه است؛ روحانی، عقلانی و جسمانی، قرآن هر سه نوع شفا را در حق ما اعمال می‌کند، هر سه قرآن این خاصیت را دارند چون دارای حقیقت واحد هستند، یکی از صفات مهم پیامبر(ص) نیز طبیب دوار بود که در یک چرخش دوار شفابخشی می‌کرد.

لزوم تسهیل‌گری دسترسی به قرآن در محیط‌های دانشگاهی

حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: ما باید دو کار را انجام دهیم؛ یکی تسهیل‌گری دسترسی به قرآن را در محیط‌های دانشگاهی فراهم کنیم، دیگر هم اینکه کانون تفکر قرآنی را در دانشگاه قرار دهیم زیرا مرکز تدبر در آیات الهی، دانشگاه است.

وی در ادامه بیان کرد: از کارهای تکراری بپرهیزید، کار جذاب کنید، جوانانمان هزاران انتخاب دارند اگر می‌خواهید با اینستاگرام و چیزهای دیگر رقابت کنید و جزو انتخاب‌های جوان این کشور باشید، باید کار جذاب کنید؛ هر چه برای خدا باشد ارزش دارد و هر چه برای غیر خدا باشد پوچ است، «وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ؛ و آنچه پيش خداست پايدار است»، (نحل/96) هر چه عندالله می‌شود، رنگ بقا می‌گیرد، بایستی با عمل مخلصانه خود را کاملاً الهی کنیم. وجود اگر خدایی شد، رنگ بقا می‌گیرد، خیلی‌ها مدعی کار خیر هستند اما باقی نیستند چون نیت الهی ندارند.

گفتنی است، اجرای گروه تواشیح و تجلیل از گروهی دیگر از برگزیدگان بخش بعدی این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha