روایت رسانه‌های جهان از تشییع خبرنگار فلسطینی
کد خبر: 4057140
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

روایت رسانه‌های جهان از تشییع خبرنگار فلسطینی

حمله پلیس رژیم صهیونیستی به شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار فلسطینی توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد و آنها در گزارش‌هایی به تحلیل این حادثه پرداختند.

روایت رسانه‌های جهان از  تشییع خبرنگار فلسطینی

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21،رسانه‌های غربی درباره حمله رژیم صهیونیستی به مراسم تشییع جنازه شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره در مراسم تشییع وی در قدس اشغالی گزارش‌هایی منتشر کردند.

در حمله پلیس رژیم صهیونیستی به حاضران در تشییع جنازه شیرین ابوعاقله به سوی قبرستان جبل صهیون، ده‌ها فلسطینی زخمی شدند. قبل از آن، پلیس اشغالگر، بیمارستان فرانسوی را که مراسم تشییع از آنجا برگزار می‌شد، محاصره کرد و به محض حرکت، با باتوم به تشییع‌کنندگان حمله و از حرکت آنها جلوگیری کرد.

در این زمینه، خبرگزار‌ی‌ها و روزنامه‌های بین‌المللی از پذیرش روایت اسرائیلی از خشونتی که در این مراسم رخ داد خودداری و اعلام کردند پلیس اسرائیل با فلسطینی‌هایی که این روزنامه‌نگار را به سوی آرامگاه ابدی او مشایعت می‌کردند، درگیر شد.

خبرگزاری رویترز پس از آنکه اعلام کرد پلیس اسرائیل با شرکت‌کنندگان مراسم تشییع جنازه درگیر شد، با اعتراضاتی روبرو و مجبور شد تیتر خود را اینگونه اصلاح کند: پلیس اشغالگر به حاضران در مراسم تشییع یک خبرنگار فلسطینی کشته شده حمله کرد.

این خبرگزاری بین‌المللی از طریق حساب رسمی خود در توئیتر اعلام کرد که یک کلیپ ویدئویی را که حاوی توصیف نادرست از مراسم تشییع جنازه شیرین ابوعاقله است، حذف کرده است.

روزنامه فرانسوی لوموند نیز اعلام کرد که مراسم تشییع جنازه شیرین ابوعاقله به دلیل خشونت پلیس اسرائیل مختل تا جایی که تابوت وی واژگون شد.

این روزنامه افزود: پلیس اشغالگر به حیاط بیمارستان سنت جوزف در قدس اشغالی که قرار بود جسد ابوعاقله به آنجا برسد، یورش بردند، در حالی که هزاران فلسطینی در انتظار عزاداری بودند.

لوموند در ادامه نوشت که نیروهای اشغالگر به حاملان تابوت یورش برده و به یکی از آنها حمله کردند و حداقل ده ضربه با باتوم به دنده‌ها و شانه و لگد او زدند قبل از اینکه به زمین بیفتد، در حالی که تابوت کج شد اما سقوط نکرد.

این روزنامه در ادامه نوشت: این مراسم یادآور یک واقعیت است. اسرائیل ممکن است قدس را پایتخت منحصر به فرد و تمام و کمال خود بداند، اما از زمان اشغال بخش شرقی آن در سال 1967، جمعیت فلسطین به طور پیوسته افزایش یافته است. 40 درصد از جمعیت این شهر مقدس اکنون عرب است  در سال 1967، 25 درصد بوده است) و شهر قدیم 90 درصد از آن عرب هستند. همیشه حدس و گمان در مورد آنچه ممکن است این شهر را به حرکت درآورد و آنچه ممکن است غیر از دفاع از اماکن مقدس اسلامی در الاقصی مردم را گرد هم آورد، دشوار است. اما یک زن مسیحی 51 ساله که هیچ نقش سیاسی و نظامی ایفا نکرده بود و به مدت دو دهه، مصیبت‌های کوچک و بزرگ اشغال سرزمین ها را شرح می‌داد و در میان مردم زندگی می‌کرد باعث برانگیختن مردم این شهر شد.

روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» هم نوشت که پلیس اشغالگر اسرائیل به افرادی که در مراسم تشییع جنازه شیرین ابوعاقله  خبرنگار شبکه الجزیره در حال برافراشتن پرچم فلسطین بودند، با خشونت حمله کرد.

این روزنامه در واکنش به این حمله با بیان اینکه گاهی اوقات جنگ حتی پس از مرگ نیز ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: کل حیاط بیمارستان فرانسوی با پرچم‌های فلسطین پوشانده شده بود و به اندازه‌ای بود که نیروهای امنیتی اسرائیل را که قبلا پرچم فلسطین را حذف کرده بودند عصبانی کند. آنها اقدام به برداشتن پرچم فلسطین از دیوارهای منزل ابوعاقله کرده بودند.

لیبراسیون ادامه داد: در شهر قدس، پلیس اسرائیل بر اساس دستور دادستان کل این رژیم که مدعی شده اهتزاز پرچم‌ فلسطین می‌تواند به اخلال جدی در نظم عمومی منجر شود، مایل است تمام پرچم‌های فلسطین را پایین بیاورد. 

این روزنامه افزود که وقتی تابوت کاملاً پوشیده از سیاه، سفید، سبز و قرمز (رنگ پرچم فلسطین) ظاهر شد، مقامات اشغالگر آمدند تا این نشان را بردارند، در حالی که فلسطینی‌ها تسلیم نشدند، زیرا شیرین ابوعاقله بیش از بیست سال صدای آنها بود.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» هم نوشت: پلیس رژیم صهیونیستی به افرادی که تابوت شیرین ابوعاقله را حمل می‌کردند در هنگام تشییع جنازه وی حمله کرد. این روزنامه معتقد است که اشغالگران، ابوعاقله را که نیویورک تایمز از او به عنوان یکی از مهم‌ترین مورخان جنگ اسرائیل و فلسطین یاد می‌کند، به یکی از برجسته‌ترین قربانیان درگیری‌های اخیر تبدیل کردند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که گردانی از پلیس ضد شورش اسرائیل به گروهی از عزادارانی که تابوت حاوی جسد ابوعاقله را حمل می‌کردند، حمله کردند و نزدیک بود باعث سقوط آن بر روی زمین شوند.

نیویورک تایمز ادامه داد: مداخله پلیس باعث شوک و محکومیت هم در اسرائیل و هم در خارج از این رژیم شد و این یک اقدام وحشتناک تلقی شد.

نیویورک تایمز این حادثه را «آخرین و شاید شگفت‌انگیزترین حادثه در خشونت‌آمیزترین دوره در سرزمین‌های اشغالی، خارج از محدوده جنگ همه‌جانبه، طی چندین سال» توصیف کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز نوشت: نیروهای اسرائیلی به مراسم تشییع جنازه یک خبرنگار آمریکایی فلسطینی که این هفته به ضرب گلوله کشته شد، حمله‌ور شدند و با باتوم به مردم حمله کردند و باعث شدند که تابوت او تعادل خود را از دست بدهد و نزدیک بود به زمین بیفتد.

گاردین ادامه داد: پرچم‌های فلسطین که در قدس به ندرت دیده می‌شود توسط هزاران نفر در ملاء عام برافراشته شد که از موانع در قدس اشغالی عبور کرده بودند تا به مراسم تشییع جنازه شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره بپیوندند. عزاداران سرود ملی فلسطین را خواندند.

این روزنامه افزود که رژیم اشغالگر اسرائیل از برافراشتن پرچم فلسطین در اماکن عمومی جلوگیری و از تجمعات و تظاهرات در قدس اشغالی جلوگیری می‌کند.

این روزنامه به نقل از ریما بقله، جامعه‌شناس فلسطینی از بیت‌المقدس که در مراسم تشییع جنازه شرکت کرده بود، نوشت: حمله به تابوت او و بی‌احترامی به مراسم تشییع جنازه غیرقابل قبول است. شیرین از جوانی حوادث فلسطین را پوشش می‌داد و همیشه خواستار آزادی قدس بود. من معتقدم شیرین امروز توانست قدس را آزاد کند زیرا پرچم فلسطین در دستان هزاران نفر در مسیر تشییع جنازه او به اهتزار درآمد.

انتهای پیام
captcha