به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، اولین نشست تخصصی هیئتها و تشکلهای دینی برگزیده مهرواره هوای نو صبح امروز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشتماه با حضور حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در هتل لاله تهران برگزار شد.
قمی در این برنامه در پاسخ به سؤال علی شفیعیشاد از هیئت شهدای گمنام قزوین که درباره کارگروه مشترک هیئتهای شاخص با سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین پیگیری فرایند شناسه ملی برای حساب رسمی هیئتها سؤال کرده بود، اظهار کرد: در خصوص همافزایی سرمایههای کشور که در حوزه هیئت فعال هستند، شورای شبکه هیئت راهاندازی شده است و نهادهای مختلف هیئت و حاکمیتی در این حوزه فعال هستند که مشابه آن علاوه بر سطح ملی، در ۱۹ استان هم فعال شده است.
وی ادامه داد: سازمان هیئت و تشکلهای دینی بناست به سازمانی ملی ارتقا یابد که برای تقویت همین شورای هیئت ایجاد شده است.
قمی گفت: برای تصویب شناسه ملی هیئتها نیازمند مصوبه مجلس هستیم که با پیگیریهایی در حال انجام است، البته در حال حاضر اگر مجموعهای از سازمان تبلیغات معرفی شود، در سازمان ثبت تأیید میشود اما برای نهایی شدن این ماجرا نیازمند مصوبه مجلس هستیم که وعده میدهیم تا چهار ماه آینده به نتیجه برسد.
قمی در پاسخ به سؤال مجتبی سرگزیپور از هیئت اصحابالحسین زاهدان در خصوص نقش سازمان تبلیغات در تدوین اطلس فرهنگی کشور، گفت: در این راستا تدوین اتاق وضعیت فرهنگی زیست بومی برعهده ما قرار گرفته است که نسخه اولیه آن تا سهچهارم مسیر را طی کرده است. برای تحقق آن نیازمند تصویر استانی و یک تصویر تجمیعی ملی هستیم که این فرایند در حال انجام است و در آینده نیز دوست داریم تصویری از هر شهرستان هم داشته باشیم. این تصاویر دارای 9 لایه هستند که اطلاعات مختلفی اعم از تعداد شاعران، مداحان و قاریان در هر شهر برنامههای مختلف آن شهر، اتفاقات مهم تاریخی آن و مبلغان شاخص حاضر و یا آسیبشناسی منطقهای دارد و ادعای ما این است که این اتاق وضعیت یک نگاه مشرف از هر منطقه ارائه خواهد کرد که برای تصمیمگیریهای فرهنگی اثرگذار خواهد بود.
وی اضافه کرد: نسخه اولیه این اتاق وضعیت تابستان رونمایی میشود و برای مسئولان فرهنگی و مدیران هیئتها قابل دسترسی خواهد بود.
قمی در پاسخ به سؤال مصطفی میرزایی از هیئت جوانان عاشورایی همدان در خصوص حمایتهای رسانهای سازمان تبلیغات اسلامی از هیئتها گفت: توقع ما این است که این حمایتها در قالب سازمان هیئت و تشکلهای دینی که به همین منظور ایجاد شده است صورت گیرد و دیگر ارکان رسانهای سازمان نیز در همین قالب وارد عمل شود.
وی افزود: در ماه رمضان روزانه بیش از ۱۰ ساعت برنامه زنده تلویزیونی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی پخش شد اما تلاش داریم هیچ اسمی از سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامهها نباشد. به طور مثال موشنگرافی احکام، پویش به امید خدا و برنامه هیوای شبکه ۵ با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی آماده میشود.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سؤال مهدی ترکاشوند از هیئت بینالحرمین لرستان در خصوص مأموریتها و وظایف این سازمان در قبال مساجد کشور، گفت: در حوزه مساجد سه سال است که در سطوح مختلف در حال پیگیری هستیم تا این آشفتگی موجود در حوزه مساجد مرتفع شود. البته به دنبال آن نیستیم که مسئولیت مساجد را برعهده بگیریم، بلکه هدف ما ساماندهی این وضعیت است و تاکنون هم اختیاری در این زمینه به ما سپرده نشده است. قطعا این شقاق موجود میان مساجد و هیئتها در آینده مشکلساز خواهد شد و برای حل آن نیز باید مطالبه مردمی صورت گیرد.
وی در پاسخ به سؤال مجتبی روشنروان از هیئت انصارالشهدای همدان هم که در خصوص پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه هیئت و مداحی مطرح کرد، اظهار کرد: برای تحقق مطالبات رهبری نیازمند نهادسازی بودیم، زیرا هیئت پدیده مردمی و ریشهداری است که کمتر ارتباط و وابستگیای به حاکمیت دارد. بنابراین اگر دچار آسیب و یا انحرافی هم شود، برای حل آن نیازمند ظرایفی است. یکی از این ظرایف ایجاد سازوکارهایی بود مانند دخالت و حساسیت بزرگان عرصه مداحی که برای این امر شورای عالی ستایشگری در سطح ملی و استانی شکل گرفت.
قمی ادامه داد: شورای شبکه هیئت و مهرواره هوای نو نیز از دیگر سازوکارهای همین امر است و در مهرواره هوای نو بنا داریم نشان دهیم که سوگیری و الگوهای ما چگونه هستند.
مجید باباخانی رئیس سازمان هیئت و تشکلهای دینی نیز در پایان این نشست اظهار کرد: مهرواره هوای نو بنا دارد صفهای موجود را بشکند و به جای آنکه اینستاگرام بگوید کدام مداح بهتر است، فرایندی را ایجاد کند تا همچون سال گذشته یک مداح جوان مانند مهدی شوقی بتواند در برابر مقام معظم رهبری مداحی کند که اگر این فرایند تقویت شود، از شهرتمحوری به سمت مبنامحوری خواهیم رفت.
قمی در ادامه در پاسخ به سوای مبنی برای اینکه جهاد تبیین در هیئتها چگونه باید باشد تصریح کرد: نباید جهاد تبیین را بر دوش سخنران هیئت و یا شعر مداح گذاشت که تقلیل این امر است. در تبیین باید تبین و روشنگری صورت گیرد و این نقطه مقابل ماست مالی کردن است و برای این امر باید کار جدی صورت گیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ورق جهاد تبیین با حضور مردم برخواهد گشت تا مردم وارد این عرصه نشوند کار اثرگذار نخواهد بود و تنها نهادهای مردمی همچون هیئت و تشکلهای فرهنگی میتوانند مردم را به میدان بیاورند.
انتهای پیام