جذب ۳۴ هزار و ۸۰۰ نیرو در آموزش و پرورش
کد خبر: 4056483
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
یوسف نوری خبر داد؛

جذب ۳۴ هزار و ۸۰۰ نیرو در آموزش و پرورش

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه باید توازن نیروی انسانی را بر اساس استاندارد‌های نسبت معلم به دانش‌آموز برقرار کنیم، گفت: امسال ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از طریق آزمون استخدامی جذب خواهند شد؛ آزمون استخدامی برای پذیرش این تعداد نیروی جدید در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت جاری برگزار شد.

یوسف نوری

به گزارش خبرنگار ایکنا، یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش با حضور در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان در روز گذشته اظهار کرد: فرمایشات رهبری، راهبردی و کلان است که ما از آن‌ها به‌ خوبی استفاده می‌کنیم.

نوری افزود: مقام معظم رهبری روز گذشته راهبرد‌های اساسی را ترسیم فرمودند. نخست تبیین مفهوم معلمی از دو بعد صورت گرفت و دوم اینکه ایشان معلمان را پیشران تمدن نوین اسلامی دانسته و مصادیق را ذکر فرمودند و تربیت نسل آینده را منوط به کار معلمی دانستند.

وی همچنین درباره کیفی‌سازی مدارس دولتی در مناطق مختلف گفت: مدارس ما از نبود سرانه برای کیفی‌سازی رنج می‌بردند. خوشبختانه بودجه آموزش‌ و پرورش در سال جاری نسبت به بودجه عمومی کشور در مقایسه با سال گذشته، رشد خوبی داشته نشان می‌دهد دولت در سوق دادن مدارس دولتی به سمت کیفیت‌بخشی عزم خوبی دارد. برنامه‌ها و سیاست‌هایی در زمینه سرانه‌ها و تأمین نیروی انسانی در مدارس دولتی دنبال می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین از تأکید رهبری به اجرایی شدن سند تحول بنیادین سخن به میان آورد و گفت: با توجه به گذشت بیش از ۱۰ سال از تصویب سند تحول، رهبری از روند اجرای سند تحول ناخرسند بودند. شاخص‌های دقیق و کمی تبدیل نشده و باید آن را ارزیابی کنیم که ببینیم به چه نقطه‌ای در شاخص‌ها رسیدیم.

وی درباره میزان پیشرفت اجرای سند تحول بنیادین نیز گفت: سند تحول ۱۳۱ راهکار ذیل ۲۳ هدف عملیاتی دارد. ما باید برای این راهکار‌ها شاخص‌های کمی احصا کنیم. اکنون قرارگاهی برای این موضوع در وزارتخانه تشکیل‌شده است. باید نمود اجرای سند را در مدرسه ببینیم. اسناد آماده‌ شده‌اند، اما هنوز به مدرسه نرسیده است. بخشی از شاخص‌ها کمی شده و اقداماتی در این زمینه در حال انجام است.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: مبحث بعدی که رهبری به آن تأکید داشتند تربیت‌ معلم بود و ایشان درباره دانشگاه‌های تربیت‌معلم دوگانه ما و تأمین نیروی انسانی که هم باید کفایت کمی داشته و هم از حیث کیفی مدنظر باشد نیز تأکیداتی داشتند. رهبری از معلمان برای ایام کرونا تشکر مضاعف داشتند. معلمان در این دوران خوش درخشیدند.

منشأ کمبود نیروی انسانی به ۱۰ سال قبل بازمی‌گردد

نوری درباره وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: مقام معظم رهبری به یک مصداق اشاره داشتند مبنی بر آنکه ۷۰ هزار بازنشسته داشته‌ایم در حالی‌ که نیمی از این تعداد به‌عنوان نیروی جدید جذب و جایگزین شده‌اند. باید توازن نیروی انسانی را بر اساس استاندارد‌های نسبت معلم به دانش‌آموز برقرار کنیم. امسال ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از طریق آزمون استخدامی جذب خواهند شد؛ آزمون استخدامی برای پذیرش این تعداد نیروی جدید در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت جاری برگزار شد.

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه منشأ این کمبود نیروی انسانی به ۱۰ سال قبل بازمی‌گردد گفت: ۱۰ سال قبل تقریباً دانشگاه فرهنگیان را تعطیل کردند و دانشگاه فرهنگیان با ۶۴ پردیس و ۳۰ واحد اقماری فقط ۳۴۰۰ دانشجو می‌گرفته است. ما برای سال فعلی این رقم را به ۵۰ هزار نفر رسانده‌ایم، اما فاصله بسیار زیاد است.

نوری ادامه داد: رهبری بر ارتقای کیفیت نیروی انسانی نیز تأکید کردند. قرار است نسبت استاد به دانشجو را به حد قابل قبولی برسانیم. اکنون این نسبت اسفبار است. این در حالی است که بیش از ۳۰۰۰ دکتر معلم داریم که آماده هستند برای تدریس به دانشگاه فرهنگیان بروند. رهبری درباره رسیدگی به مسائل معیشتی فرهنگیان نیز تأکیداتی داشتند.

وی درباره چگونگی توسعه و استفاده از زیرساخت‌هایی که در دوره کرونا و برای آموزش مجازی مهیا شده بود اظهار کرد: جلسات مختلفی برگزار و تحقیقات جهانی احصاء شده‌اند. متأسفانه از ابتدا که آمدم می‌گفتم چرا مدارس تا این اندازه طولانی تعطیل‌ شده‌اند؟ مبنای ما مبنای منطقی و علمی بود، ولی خب بالاخره نظام آموزشی را وادار به تعطیلی کردند و خسارات بدی به سیستم آموزشی وارد شد. ستاد کرونا مبلغ خوبی تصویب کرده است تا امسال کلاس‌های جبرانی تابستان برای جبران عقب‌ماندگی ناشی از تعطیلی آموزش حضوری مدارس داشته باشیم.

بهره‌مندی از رتبه‌های برتر کنکور در آموزش‌ و پرورش

نوری در خصوص بهره‌مندی از رتبه‌های برتر کنکور در آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: علاقه‌مند هستیم تا رتبه‌های برتر کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و برای ترغیب ورود نخبگان به آموزش‌ و پرورش مقرر شده تا این افراد به‌جای پنج سال، اولین رتبه خود را ظرف سه سال بگیرند. از این اختیارات استفاده می‌کنیم و بسیار هم خوب است و این افراد نخبه باید پای‌کار بیایند و تا جامعه و آموزش‌ و پرورش را به سمت یک جامعه دانش‌بنیان سوق دهند.

وزیر آموزش‌ و پرورش در پاسخ به پرسشی پیرامون حذف بخش‌هایی از برنامه درسی که مفید نیستند و مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت گفت: کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده چاپ شده است، اما قول می‌دهیم مواردی که نیاز به حذف دارد، شناسایی و موارد کاربردی مانند مهارت‌آموزی، تقویت هویت ملی، قانون و نظم‌پذیری در برنامه درسی لحاظ شود.

انتهای پیام
captcha