شروط مطالبه‌گری صحیح چیست؟
کد خبر: 4056298
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

شروط مطالبه‌گری صحیح چیست؟

حجت‌الاسلام دهقان در این نشست گفت: در متون ما چون قرآن و نهج البلاغه مطالبه‌گری به عنوان یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر معرفی گردیده است.

به گزارش ایکنا، در آغاز این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌زاده، دبیر کل بنیاد قرآن ضمن تاکید مجدد بر تاثیر نفس علما و نگاه به چهره علما اظهار کرد: جلسه آینده در قم در کنار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و در حضور حضرات آیات برگزار خواهد گردید.

در ادامه حجت‌الاسلام حسینی در خصوص آیه «خلقت آدم» و ادعای ملائک در خصوص فساد و خونریزی در روی زمین و ارتباط آن با تعلیم اسماء نکاتی را بیان کردند.

در ادامه حجت الاسلام دهقان، در خصوص وظایف مردم در قبال حاکمان مطالبی را بیان و گفت: بحث امروز ما در ذیل حکمرانی قرآنی به اصطلاحی تحت عنوان مطالبه‌گری برمی‌گردد. مطالبه‌گری چیست؟ روش اصولی وصحیح آن به چه صورت است؟ و در متون دینی ما با چه ویژگی‌هایی مطرح وارایه شده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین دهقان در ادامه افزود: این واژه بیشتر توسط گروه‌های سیاسی، تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی مطرح می‌شود. همچنین شما شاهد هستید که بسیاری از افراد جامعه به سادگی در مورد مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اظهار نظر می‌کنند یا به راحتی در فضای مجازی مطالبی را که به دستشآن می‌رسد بدون دلیل و روشن شدن صحت و سقم، آن را برای دیگرآن ارسال می‌کنند و اگر به ایشان بگوییم چرا چنین می‌گویید یا مطالب را در فضای مجازی منتشر می‌کنید پاسخی برای آن ندارند.

وی ادامه داد: اما در متون ما چون قرآن و نهج البلاغه مطالبه‌گری به عنوان یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر معرفی گردیده است همچنین رسالت عموم مردم در راستای انجام وظایف و خصوصا مقابله با فساد واعمال نظارت عمومی، استقرار عدالت حداکثری و تحقق جامعه اسلامی نمونه طرح شده است. مطالبه‌گری بر مبنای مفاهیم دینی استوار است که در آن علاوه بر شناخت و بیان مشکل به ارائه راه حل وراهکار و تلاش برای رفع مشکل نیز پرداخته است. اگر در جامعه‌ای روح مطالبه‌گریی نباشد، امید در آن جامعه نابود خواهد شد و می توآنیم بگوییم جامعه مرده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید دقت کنیم که مطالبه‌گری بر اساس شیوه و روشی درست و صحیح در جامعه اسلامی مطرح شود. مطالبه‌گری شرایطی دارد که در صورت رعایت نکردن آنها مطالبه به بیراهه می‌رود.

الف- ابتدا باید بیاندیشیم که ایا مطالبات ما اساسا ارزش پیگیری دارد.

ب- نکته دوم این است که آیا مطالبات ما در راستای ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه اسلامی است و مغایرتی با قوانین وعرف حاکم بر جامعه اسلامی ندارد.

ج- نکته سوم این است که آیا مطالبات ما با موازین اخلاقی هماهنگ است و خدای نکرده آبروی دیگران را برای مطالبه‌گری زیر پا نگذاریم.

وی در ادامه افزود: فرضا می‌خواهیم نسبت به یک مسئول مطالبه‌گری کنیم باید دقت کنیم که هر کاری را مسئولین انجام می‌دهند یک سلسله ملاحظات در ورای آن لحاظ شده است آیا ما از تمام این مطالب آگاهی داریم گاهی ممکن است ما از آن مطلع نباشیم و خدای ناکرده از مسیر حق منحرف شویم البته این به این معنا نیست که مطالبه و انتقادی نکنیم بلکه منظور این است که تمام ابعاد مساله را سنجیده و سپس مطالبه‌گری نماییم. بدیهی است بهترین مطالبات هم اگر به شیوه‌ای نادرست مطرح گردد به بیراهه خواهد رفت.

حجت‌الاسلام دهقان تصریح کرد: یکی از مهمترین شرایط مطالبه‌گری این است که در کنار طرح مطالبه، راه حل آن نیز ارایه گردد.

حجت‌الاسلام دهقان در پایان تاکید کرد: نکته دیگری که در مطالبه‌گری به آن باید توجه نمود این است که مطالبه‌گری باید با هدف خیر خواهانه و به قصد اصلاح امور باشد در غیر این صورت هر گونه تلاش برای تخریب طرف مقابل مطالبه‌گری را به انحراف خواهد کشید. مطالبه‌گری معقول و منطقی سبب می‌شود که تمامی افراد جامعه احساس مشارکت پذیری نموده و خود را جزیی از بازوی نظارتی جامعه بدانند. اگر امر مطالبه‌گری در جامعه به شکل صحیح به بار نشیند جامعه به سمت رشد و پیشرفت گام خواهد برداشت بسیاری از ناهنجاری‌ها از بین خواهد رفت.

انتهای پیام
captcha