رشد 8 درصدی نظام‌های بانکداری اسلامی جنوب شرق آسیا
کد خبر: 4056273
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷

رشد 8 درصدی نظام‌های بانکداری اسلامی جنوب شرق آسیا

نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که رشد 8 درصدی در انتظار نظام بانکداری اسلامی در جنوب شرق آسیا است.

به گزارش ایکنا  به نقل از The Edge Markets، براساس گزارشی که S&P Global Ratings با عنوان «باور رو به رشد در بازار بانکداری اسلامی 290 میلیارد دلاری آسیای جنوب شرقی» امروز منتشر شد، بازار بانکداری اسلامی 290 میلیارد دلار آمریکا (حدود 1.27 تریلیون رینگیت مالزی) آسیای جنوب شرقی با نرخ رشد مرکب سالانه حدود 8 درصد در سه سال آینده رشد خواهد کرد. این رشد عمدتاً توسط مالزی و اندونزی رهبری می‌شود.

S&P Global Ratings در این گزارش اعلام کرد: آسیای جنوب شرقی سومین بازار بزرگ بانکداری اسلامی در جهان است که 17 درصد از 1.7 تریلیون دلار دارایی‌های بانکداری اسلامی در جهان را تشکیل می‌دهد.

نیکیتا آناند، تحلیلگر S&P Global، گفت که در بازارهای عمده مالزی و اندونزی، بانک‌های اسلامی سریع‌تر از بانک‌های معمولی رشد خواهند کرد و به دلیل تقاضای قوی پیشتاز خواهند بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که در مالزی، بانک‌های اسلامی داخلی می‌توانند حدود 45 درصد از کل دفتر وام بانکی تجاری را تا پایان سال 2026 به خود اختصاص دهند.

در اندونزی، سهم بازار این بخش می‌تواند تا پایان سال 2026 به حدود 10 درصد افزایش یابد.

این آژانس گفت که در برونئی، مؤسسات مالی اسلامی حدود نیمی از کل دارایی‌های سیستم مالی را تشکیل می‌دهند. در فیلیپین، این بخش (بانکداری اسلامی) کوچک است، اما یک بازار بکر وجود دارد و تنظیم‌کننده‌‌های مقررات بانکداری در این کشور در تلاش برای افزایش شفافیت برای تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هستند.

با این همه گزارش S&P Global حاکی از موانع اجتناب‌ناپذیر بر سر راه توسعه بانکداری اسلامی در جنوب شرق آسیا است.

در این گزارش به نابرابری بهبود منطقه ناشی از کووید-19 اشاره شده و در همین حال، امواج شوک ژئوپلیتیکی، قیمت انرژی و کالاها را افزایش داده است که می‌تواند بر تقاضای داخلی تأثیر بگذارد.

انتهای پیام
captcha