حمایت‌های کمیته امداد تا پایداری اقتصادی خانواده ادامه دارد
کد خبر: 4056221
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
سیدابوالفضل پرپنچی:

حمایت‌های کمیته امداد تا پایداری اقتصادی خانواده ادامه دارد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران با اشاره به اینکه فعالیت‌های امداد بر اساس ۱۲۰ نوع خدمت است تصریح کرد: در استان تهران ۷۸ هزار و 748 خانواده حمایت می‌شوند و حمایت‌ها تا پایداری اقتصادی خانواده ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سیدابوالفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران امروز، ۲۱ اردیبهشت‌ماه در محل اداره کل کمیته امداد استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، پرپنچی طی سخنانی به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های کمیته امداد استان تهران پرداخت و اظهار کرد: فعالیت‌های امداد بر اساس ۱۲۰ نوع خدمتی که انجام می‌شود، بسته‌های متفاوتی دارد. در استان تهران ۷۸۷۴۸ خانواده حمایت می‌شوند و تعداد افرادی که حمایت می‌شوند بیش از ۱۴۰ هزار نفر است.

وی افزود: حمایت‌های موردی کمیته امداد نیز از کسانی می‌شود که مواردی همچون وام و ... را دریافت می‌کنند، اما مورد حمایت دائمی ما نیستند. البته امروز امداد هوشمند نیز از طرف سامانه‌ها و سایت مربوطه انجام می‌شود و افرادی که صحت‌سنجی از ایشان می‌شود مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

پرپنچی ادامه داد: الکترونیکی شدن خدمات هم سرعت را بالا برده و‌ هم هزینه ها را کاهش داده است. مسئله افزایش سرعت، رضایتمندی مردم را نیز بیشتر خواهد کرد که این مسئله از اهداف اساسی کمیته امداد است. طی برنامه های انجام شده افراد زیادی شناسایی شده اند تا بتوانیم ایشان را تحت پوشش قرار دهیم.

وی در رابطه با طرح اطعام مهدوی نیز بیان کرد: امسال ۲۳۴ آشپزخانه برای این امر در نظر گرفته شد که در این راستا مبلغ ۲۷۹ میلیارد تومان غذای گرم پخت شد و دو میلیون و ۸۵۰ هزار پرس غذا در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تعداد ۹۱۵ مرکز نیکوکاری در این زمینه کمیته امداد را یاری کردند، گفت: امسال در بحث طرح اطعام مهدوی ۲۵ درصد از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته و خدمت‌رسانی بیشتری به نیازمندان انجام شد. همچنین، یک میلیون و ۳۲۵ هزار افطاری ساده تهیه و در میان محرومان توزیع شد. در این راستا تعداد ۲۲۰ هزار بسته حمایتی نیز به نیازمندان اعطا شد.

پرپنچی با بیان اینکه امسال میزان مستمری کمیته امداد ۲۲ درصد افزایش داشت، گفت: امروز بالغ بر ۸۴ هزار حامی طرح اکرام و ایتام با کمیته امداد همکاری می کنند که این افراد از پنج هزار و ۴۱۰ یتیم در قالب طرح اکرام و ۱۶ هزار و ۶۸ نفر در قالب طرح محسنین حمایت می کنند.

وی ادامه داد: در طرح اطعام مهدوی در ماه رمضان نیز تعداد ۴۵۰۰ حامی به تعداد حامیان افزوده شد که ۱۴ هزار یتیم‌ را در ماه رمضان تحت پوشش خود قرار دادند که با احتساب این تعداد، تعداد کل حامیان به ۹۰ هزار نفر رسید.

پرپنچی بیان کرد: امسال دریافتی یتیمان و طرح محسنین به ۷۵۰ هزار تومان رسید. در مورد زکات فطریه نیز تا کنون طبق آن‌چیزی که ثبت شده است، حدود ۱۰‌ میلیارد تومان جمع آوری شده است و پیش بینی می‌شود تا مبلغی بیش ۲۲ یا ۲۳ میلیارد تومان زکات فطریه جمع‌آوری شود.

وی تصریح کرد: اولویت در توزیع زکات فطریه، بیماران صعب العلاج، معیشت، پوشاک، اجاره معوقه مسکن و جهیزیه بود و این مبالغ به سرعت به حساب خانواده‌های تحت پوشش واریز شد. در مورد مستمری نیز مبلغی که اعلام شد پرداخت می شود که‌ این‌ مبلغ در کنار حمایت‌های طرح‌های اکرام و بسته‌های حمایتی انجام می شود.

پرپنچی اظهار کرد: امسال بنا بر اشتغال‌زایی چندبرابر در استان تهران داریم. سال گذشته ۱۵۴۰۳ خانواده در این زمینه حمایت شده و ۲۲۳۳ مورد وام اشتغال به نیازمندان اعطا شد. همچنین، تسهیلات بانکی نیز ۲۷۲۷ مورد انجام شد و تعداد کل وام اشتغال نیز ۴۹۶۲ مورد بود که حدود ۲۰۴ میلیارد تومان پرداخت شد. در زمینه کاریابی نیز تعداد ۲۳۸۳ مورد انجام شد و در رابطه با مسئله آموزش نیز تعداد ۷۰۷۷ مورد آموزش به افراد واجد شرایط داده شد. همچنین، در مورد راهبران شغلی نیز امسال ۱۴۰۹ مورد از تسهیلات استفاده کردند. در زمینه خودکفا شدن نیز تعداد ۲۳۹۱ مورد از نیازمندان به این مرحله رسیدند.

وی افزود: در بخش مسکن‌ نیز تعداد مستاجران تحت پوشش بالغ بر ۲۰‌ هزار خانواده هستند. بزرگترین مشکل در کلان شهرها سرپناه و اجاره ودیعه مسکن‌ است. البته تمهیداتی در این زمینه انجام شده و به جز ۳۵۲ واحدی که در پیشوا احداث و تحویل خانواده‌های محروم شد، ۵۵ مورد مسکن نیز تهیه و به نیازمندان تحویل داده شد. همچنین، تعداد ۳۷ ‌مورد نیز حمایت از سوی کمیته امداد استان تهران برای احداث مسکن انجام شده است. ۱۵۱۱ مورد نیز تعمیر مسکن انجام دادیم و امسال نیز بنا بر افزایش میزان تهیه مسکن برای محرومان داریم. ظرفیت ما برای تهیه مسکن ۱۲۰۰‌ مورد است که‌ چنانچه شهرداری ها و فرمانداری ها بتوانند زمین در اختیار ما قرار دهند، این وظیفه را نیز انجام می دهیم.

پرپنچی ادامه داد: از خیران و حامیان تقاضا داریم تا در زمینه مسکن کمک کنند که بتوانیم محرومان را یاری کنیم. در رابطه با مراجعان جدید به کمیته امداد نیز تعداد مراجعان ما نسبت به سال ۹۹ و اوایل سال ۴۰۰ افزایش داشته ولی با توجه به ظرفیت پذیرش حدود سه هزار خانواده طی این یک‌سال تحت پوشش قرار گرفتند. البته تمامی خانواده ها و افرادی که به کمیته امداد استان مراجعه کردند حداقل به صورت موردی از طریق وام و ... حمایت شدند.

وی گفت: در مورد معتادان متجاهر نیز معتادانی که خانواده‌های گرفتار دارند حمایت می شوند. امروز تعداد نزدیک به ۳۰۰‌ خانوار در این زمینه حمایت می شوند. بیشترین همت ما در بحث توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و این‌برنامه را برای خانواده‌های تحت پوشش انجام می‌دهیم.

پرپنچی بیان‌کرد: حمایت‌های ما تا زمان تثبیت مشاغل و پایداری اقتصادی خانواده ها در این زمینه انجام می شود. در رابطه با صدقات نیز طی سال گذشته در طرح های ایتام و محسنین ۲۱۷ میلیارد تومان جمع‌آوری شد. در حوزه صندوق صدقات نیز ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، در زمینه زکات و کفارات ۶۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و در رابطه با کمک‌های مبتنی بر نیاز و خدمات نیز ۲۵۴ میلیارد تومان جمع‌آوری شده است. در مجموع آنچه برای طرح‌های اکرام و درآمدهای مبتنی بر نیاز جمع‌آوری شد، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود. همچنین، درآمد مراکز نیکوکاری، موسسات خیره، میزان زکات و ... ۱۶۸۰ میلیارد تومان بود که در مجموع ۲۲۶۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از کمک‌های مردمی در سال ۱۴۰۰ انجام شد.

وی با بیان اینکه مراحل ثبت نام مددجویان در سامانه کمیته امداد دو هفته به طول می انجامد، گفت: در زمینه اعطای وام براساس نشست‌هایی که با استاندار تهران و بانک ها برگزار شد، حرکت بسیار خوبی انجام شد و با حمایت‌های انجام شده، ۷۵ درصد وام‌ها در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ پرداخت شد. برای زنان سرپرست خانوار نیز ظرفیتی ایجاد کردیم و خانواده‌هایی که واقعاً نیازمند بودند، از طریق صندوق ضمانت کمیته امداد حمایت شدند.

 

انتهای پیام
captcha