انتظار حمایت از دولت مبتنی بر اصول حکمرانی علوی در وضعیت تعارض منافع است
کد خبر: 4056191
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
حجت‌الاسلام و المسلمین تویسرکانی:

انتظار حمایت از دولت مبتنی بر اصول حکمرانی علوی در وضعیت تعارض منافع است

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به حمایت از همه دولت‌ها به ویژه در مواقع حساس به منزله سیره ثابت مدیریتی رهبر انقلاب گفت: در وضعیت فعلی نیز که دولت در صدد یک جراحی اقتصادی است، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی اگر از تقوای سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند به سمت انتخاب سیره علوی تقدم دادن منافع ملی بر منافع و گروهی در وضعیت تعارض منافع حرکت کرده و از دولت حمایت می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات‌شان در دیدار کارگران با اشاره به اقدامات اخیر دولت در حوزه اقتصادی فرمودند: «امروز کارهایی که دولت در زمینه اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمّی است و احتیاج به کمک همه دارد؛ یعنی همه‌ دستگاه‌ها، قوای مختلف، آحاد مردم، مجموعه‌ها، همه ان‌شاءالله باید به دولت کمک کنند که بتواند به این نتایج دست پیدا کند.»

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا درباره رویکرد و سیره مدیریتی رهبر معظم انقلاب در حمایت از همه دولت‌ها به ویژه در هنگام اجرای تصمیمات حساس و تحول‌گرایانه گفت: در نگاه دینی و اسلامی زمانی که تعارض منافع به وجود می‌آید، انسان توصیه فدا کردن و کار گذاشتن منافع شخصی و سلیقه‌های فردی و انتخاب منافع و مصالح عمومی و اجتماعی شده است. براساس همین نگاه دینی می‌توان رفتار و عملکرد مسئولان، شخصیت‌‌ها، جریان‌ها و جناح‌های سیاسی را ارزیابی کرد که در هنگام پیش آمدن تعارض منافع، مصلحت عامه را در نظر می‌گیرند یا بر نظرات شخصی و منافع فردی و گروهی خود پافشاری می‌کنند.

شاخصه مهم حکمرانی علوی 

وی افزود: مقام معظم رهبری به تبعیت از امام علی(ع) به عنوان الگو و مقتدای ما شیعیان، همواره در این مسیر حرکت کرده و تلاش داشتند در زمانی که این تعارض منافع پیش می‌آید، مصلحت عمومی و منافع جمعی را محور گفتمان و توصیه‌ها و تأکیدات خود قرار دهند و لذا می‌بینیم ایشان در دوران همه دولت‌ها، فارغ از اینکه این دولت و رئیس‌جمهور آن منتسب به چه جناحی است، از آن دولت حمایت می‌کنند و سیره مدیریتی و رهبری ایشان در این دوران براساس همین توجه و اولویت دادن مصلحت عامه و اصل قراردادن حمایت از دولت‌ها تا زمانی است که انحراف یا خطای مشهودی صورت نگرفته باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج یادآور شد: البته ایشان هیچگاه باب نقد دلسوزانه را از دولت‌ها نبسته‌اند و دولت‌ها را نیز توصیه به شنیدن انتقادات کرده‌اند. به همین دلیل است که ایشان به تبعیت از امام خمینی (ره) همواره در کشور منادی وحدت، همدلی، کنار گذاشتن اختلاف سلیقه‌ها و حرکت در راستای تحقق منافع ملی بوده‌اند.

موفقیت دولت در جراحی اقتصادی، موفقیتی ملی

وی افزود:‌ امروز هم دولت حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی وارد یک مرحله بسیار حساس تاریخی به ویژه در عرصه اقتصادی شده و اگر این دولت در این جراحی اقتصادی موفق شود در حقیقت کشور تا سال‌های سال در مقابل بسیاری از مفاسد و ناکارآمدی‌ها بیمه و مصون می‌شود. به همین دلیل معظم له در این برهه به جناح‌ها و گروه‌های سیاسی و منتقدان و مخالفان دولت فعلی توصیه می‌کنند به این حکم عقل و فطرت جامه عمل بپوشانند و به دولت براساس نگاه ترجیح منافع ملی و عمومی بر منافع جناحی، شخصی، قبیله‌ای و حزبی کمک کنند.

تویسرکانی تأکید کرد: موفقیت دولت در این جراحی اقتصادی تنها موفقیت یک دولت نیست بلکه اقدامی به نفع عموم مردم و حتی به نفع خود جریان‌های سیاسی مختلف است که ممکن است روزی دولت را به دست بگیرند اما متأسفانه همیشه شاهد بودیم برخی جریان‌ها و جناح‌های سیاسی شجاعت، شهامت و توانمندی به کارگیری چنین نگاه و رفتاری را در مواجهه با مسائل مهم و حیاتی پیش روی کشور نداشته‌اند و این یکی از آسیب‌ها و نواقص در عرصه سیاسی کشور محسوب می‌شود که احزاب به جای سلیقه و نگاه‌های خاص خود، مردم و منافع جامعه را در نظر بگیرند.

وی ابراز کرد: در حقیقت امروز چون یک سری نگاه‌ها و تفکرات خاص قدرت اجرایی ندارند، نباید این عدم حضور در قدرت منجر به مانع‌تراشی، فضاسازی و جوسازی و ترساندن مردم از آینده شود. در همین موضوع حذف ارز ترجیحی شاهد هستیم جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی مخالف دولت اصلا منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند و به یک معنا دنبال انتقام‌گیری و اثبات عدم صلاحیت دولت و اشتباه مردم در رأی دادن به آن هستند اما واقعا این کار تنها به قیمت تضعیف دولت منتخب مردم، ناامید ساختن مردم، ضربه زدن به اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی نظام انجام می‌شود و امیدواریم خداوند به این افراد و جریان‌ها قدرت و شهامت انتخاب سیره علوی عنایت کند.

ضعف تقوای سیاسی؛ مشکل اصلی جریان‌های سیاسی

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره نقش انتقادپذیری دولت در جلب حمایت عمومی مردم و نخبگان و جریان‌های سیاسی به ویژه منتقدان و مخالفان در این اقدام مهم گفت: مهمترین عنصر در انتخاب رویکرد و سیره علوی در موقعیت تعارض منافع، توجه به خدا، معنویت و اخلاص است؛ فارغ از اینکه دولت انتقادپذیر است یا نیست، زمینه نقد را فراهم می‌کند یا نه و گروه‌های سیاسی دیگر در گذشته چه عملکردی داشتند یا نداشتند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج تصریح کرد: در واقع اتخاذ تقوای فردی، اجتماعی و سیاسی مهمترین مؤلفه در این مسیر است و مشکل ما همین بی‌تقوایی یا کم‌تقوایی‌های سیاسی و اجتماعی در میان شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی است. به عبارتی مشکل امروز این نیست که دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور و وزرای دولت باب انتقاد را باز کرده‌اند یا باز نکرده‌اند بلکه اگر شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی ما اگر از تقوای سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند به سمت انتخاب سیره علوی تقدم دادن منافع ملی و جمعی بر منافع فردی و گروهی حرکت می‌کنند و وقتی این اتفاق افتاد، قطعا دولت هم با درک صداقت و اخلاص این شخصیت‌ها و جریان‌ها، حرف منتقدان را بهتر و با آغوش بازتر می‌شنود و از نظرات و توصیه‌های‌ آنها بهره می‌گیرد تا نواقص و عیوب احتمالی خود را در اجرای این طرح یا هر تصمیم دیگری برطرف کند و چنین تعاملی بشارت امیدبخشی را در فضای جامعه ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: از طرفی اگر این تقوای سیاسی و اجتماعی وجود نداشته باشد، بهانه‌های مختلف فراوانی وجود خواهد داشت که در وضعیت تعارض منافع سیره علوی را انتخاب نکنیم و به سمت تثبیت منافع شخصی و سلایق گروهی برویم. در واقع جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی در قالب سیره علوی، فارغ از رویکرد و تفکر دولت و بدون در نظر گرفتن مسائلی مانند انتقادپذیری یا انتقادناپذیری دولت، وظیفه و تکلیف دینی خود را در حمایت و تقویت دولت و امیدآفرینی در مردم انجام دهند و اگر انتقاد و پیشنهادی هم دارند بدون تخریب‌گری و ترسیم یک فضای سیاه و آلوده، آن را مطرح کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha