جابجایی قدرت در غرب آسیا به شکلی نه چندان آرام در حال رخ دادن است
کد خبر: 4055908
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
کیومرث اشتریان:

جابجایی قدرت در غرب آسیا به شکلی نه چندان آرام در حال رخ دادن است

رئیس انجمن علوم سیاسی ایران در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی «نظم منطقه‌ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه: از نظریه تا عمل» گفت: در حال حاضر تغییر و تحولات بسیار اساسی در غرب آسیا در حال اتفاق است و جابجایی قدرت به شکل نه چندان آرام در حال انجام است.

کیومرث اشتریان، رئیس انجمن علوم سیاسی ایران

به گزارش ایکنا، اولین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی «نظم منطقه‌ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه: از نظریه تا عمل» به همت انجمن علوم سیاسی ایران و با همکاری دانشگاه‌های تربیت مدرس، علامه طباطبایی و خوارزمی، خانه اندیشمندان علوم انسانی، انجمن ژئوپلیتیک ایران، انجمن مطالعات صلح و خبرگزاری ایکنا، امروز، سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، به صورت مجازی از ساعت 9:45 با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

کیومرث اشتریان، رئیس انجمن علوم سیاسی ایران، در مراسم افتتاحیه این کنفرانس با تشکر از برگزارکنندگان این همایش گفت: واقعیت این است که این همایش بسیار مهمی است با توجه به اینکه در حال حاضر شاهد تحولات بسیار اساسی در غرب آسیا هستیم.

وی افزود: در حال حاضر تغییر و تحولات بسیار اساسی در این منطقه در حال اتفاق است و جابجایی قدرت به شکل نه چندان آرام در حال انجام است و لذا با توجه به این فضای حاکم بر منطقه، از برگزارکنندگان این همایش مهم تشکر می‌کنم و برای آنان آرزوی موفقیت دارم.  

در ادامه مسعود موسوی شفایی، دبیر علمی کنفرانس، با عرض خیر مقدم به حاضران در این نشست گفت: در این دو سه دهه اخیر به لحاظ نظری و عملی و سیاستی با یک نوع تغیر در رویارویی با مسائل خاورمیانه مواجه هستیم به نحوی که چالش‌ها و بحران‌هایی که به صورت انباشتی بر مشکلات سنتی خاورمیانه اضافه می‌شود، هم برای دولت‌ها بغرنج شده و هم به طور مستقیم حیات تک‌تک شهروندان این منطقه را مورد تهدید قرار داده است به نوعی که به رغم همه تلاش‌ها در جامعه علمی و دانشگاهی هم به لحاظ نظری و تحلیلی و هم سیاستی و سیاستگذاری مشکلاتی در مواجهه با این مسائل داریم.

وی افزود: به همین دلیل ایده برگزاری این کنفرانس با توجه به سه نگرش اصلی و تقویت آنها مطرح شد. اول اینکه بتوانیم به نگرش‌های کل‌گرایانه توجه کنیم به نحوی که یک فرهنگ و ادبیات جدیدی به وجود بیاید که بتوان مسائل منطقه و پیچیدگی‌های آن را به نحو جامع‌نگر و کل‌گرایانه حل کرد.

موسوی شفایی اظهار کرد: دوم، تقویت نگرش‌هایی است که توNمان علاوه بر تأکید بر روی مسائل نظری بر روی مسائل عملی و سیاستی هم توجه می‌کنند تا از این طریق ارتباط معنادار خود را با جهان واقع و سیاست‌ منطقه از دست ندهیم. سومین مسئله تقویت نگرش‌های میان‌رشته‌ای بود تا به نحو تعاملی به مسائل پیچیده منطقه توجه کرد.

دبیر علمی کنفرانس بیان کرد: انگیزه ما این بود که این قالب را در یک بستر مستمر در ساختار انجمن علوم سیاسی ایران جا انداخت که خوشبختانه مورد حمایت قرار گرفت و منتهی به برگزاری این کنفرانس شد و با نظر کمیته علمی در بخش محتوایی، 6 محور اصلی مد نظر قرا گرفت؛ مسائل نظری، رابطه دولت و شهروند، هویت فراملی اسلامی، بازیگران منطقه و نقش‌آفرینی آنها در غرب آسیا، بازیگران فرامنطقه‌ای و نقش آنها در منطقه غرب آسیا و اقتصاد سیاسی خاورمیانه.

وی در پایان درباره چشم‌انداز مدنظر از برگزاری این کنفرانس گفت: امیدواریم در قدم اول بتوانیم این را به یک برنامه و رویداد علمی در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل کنیم. دوم اینکه علاقه‌مندیم با کمک انجمن علوم سیاسی شبکه‌ای از متخصصان منطقه خاورمیانه ایجاد کنیم تا پس از برگزاری این کنفرانس این ارتباطات حفظ شود و این ظرفیت‌ها پراکنده نشوند. همچنین امیدواریم بستری برای ارتباطات مستمر پژوهشی با انجمن‌های هم‌پای خودمان در کشورهای همسایه ایجاد شود.  

پس از آن، مهدی زیبایی، دبیر اجرایی کنفرانس، درباره روند برگزاری همایش و دریافت مقالات گفت: نزدیک به 290 چکیده مقاله برای دبیرخانه کنفرانس ارسال شد و مورد داوری قرار گرفت که در نهایت 94 چکیده مورد تأیید قرار گرفت که در کتابچه مقالات چاپ شده است.

وی افزود: در مرحله دوم 49 مقاله کامل ارسال شد که به صورت متقاطع و داوری‌های دوگانه داوری شدند و 22 مقاله کامل تأیید نهایی شدند که در پنل‌های نشست امروز ارائه می‌شوند.

زیبایی در خصوص ملاک داوری‌ها گفت: ملاک ما دو مسئله بود؛ نوآوری مقالات و تعهد نویسندگان مقالات به چارچوب نظری انتخاب شده. لذا ما اصلا به دنبال این نبودیم که کیفیت را فدای کمیت کنیم.

انتهای پیام
captcha