داروهای بیماران صعب‌العلاج به خانه‌هایشان ارسال شود
کد خبر: 4055768
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
علی نیکزاد پیشنهاد داد:‌

داروهای بیماران صعب‌العلاج به خانه‌هایشان ارسال شود

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته سلامت پیشنهاد کرد: داروهای بیماران صعب‌العلاج توسط داروخانه‌ها به خانه‌های آنها ارسال شود.

داروهای بیماران صعب‌العلاج به خانه‌هایشان ارسال شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین گرامیداشت هفته سلامت امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این مراسم شرکت کردند.

محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ابتدای این مراسم، با اشاره به شعار امسال هفته سلامت که «سلامت ما، سلامت سیاره ما» اعلام شده است، گفت: شعار امسال را سازمان جهانی بهداشت انتخاب کرده و شعار بامسمایی است. برای رسیدن به سلامت واقعی همه ارگان‌‌ها باید کار کنند. در گذشته تفکراتی مثل اومانیسم و ... انسان‌ها را از هم جدا کند اما اکنون انسان به جایی رسیده که احساس می‌کند ناگزیر از هم است و بشر نیاز دارد برای رسیدن به اهداف متعالی خود که خدا در فطرت انسان گذاشته و سلامتی و سلامت‌خواهی نیز در فطرت بشر است، در کنار هم باشد.

برای سلامتی باید همه با هم کار کنیم

وی ادامه داد: امسال بهانه‌ای است که در اقصی نقاط جهان و ایران به همه کسانی که یک کشور سالم از نظر روح، جسم، انرژی پاک و ... می‌خواهند ندا دهیم که باید همه با هم کار کنیم. این هفته را برجسته می‌کنیم تا هر کس بداند حوزه خود را چگونه به سمت تعالی سوق دهد. به همین دلیل در نام‌گذاری‌های هفته سلامت امسال مردم، مسئولان و سمن‌ها را به عنوان مسئول اقدامات مطرح کرده‌ایم. باید ببینیم نقاط تاریکی که موجب می‌شود سلامت به خطر بیفتد چه چیزهایی هستند؛ آلودگی، دخانیات، غذاهای صنعتی شده، دغدغه‌هایی که در سنت‌‌ها داشتیم اما اکنون به آنها بی‌توجه شده‌ایم.

وی تصریح کرد: فقط وزارت بهداشت و محیط زیست متولی سلامت نیست. اگر در مورد فلان خودرو صحبت می‌کنیم که باید کیفیت آن بالا برود، برای مراقبت قبل از حادثه و درمان است و این هفته باید بهانه‌ای باشد تا مرزهای پیشگیری را جلو ببریم. هر جا که افکار بزرگ، عمیق و دقیق کنار هم ایستادند و طوفان فکری راه انداختند و بدون محدودیت راهکار ارائه دادند ما موفق بوده‌ایم. نورتابی یکی از مسائل مهم است. خوب است که رسانه‌ها نقاط تاریک را معرفی کنند و اول به مسئولان امر بگویند تا مسائل حل شود و اگر حل نشد آن را رسانه‌ای کنند.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت دومین سخنران این مراسم بود که با اشاره به شعار هفته سلامت که با عنوان «سلامت ما سلامت سیاره ما»، گفت: شعار وزارت بهداشت در دوره جدید «عدالت و تعالی نظام سلامت» است. عدالت یعنی هر چیز در جای خودش باشد و ما باید تلاش کنیم به این مهم دست پیدا کنیم.

وضعیت صعودی کرونا در بیش از 40 کشور

وی اظهار کرد: شرایط کشور از نظر کنترل کرونا در شرایط خوبی است و نباید ساده از این مهم گذشت که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است؛ هفته گذشته وضعیت کرونا در بیش از 40 کشور صعودی بوده و در 14 کشور دو برابر شده‌ است. کشورهای کره، آلمان، فرانسه و آمریکا که خودشان را جهان اولی می‌دانند رقم افزایشی در کرونا داشته‌اند.

کریمی با تأکید بر اینکه ما آرزو می‌کنیم همه بشریت از ویروس رهایی پیدا کند، اما زحمات کادر درمان را نباید نادیده گرفت، گفت: واکسیناسیون، مداخلات دولت و همراهی خوب مردم شرایط خوب کنونی را ایجاد کرده است ما حتی اتباع خارجی غیر قانونی را هم واکسن زدیم در حالی که خیلی از کشورها واکسن ندارند و این عدالتی است که به دنبال آن هستیم.

وی افزود: بحث نسخه‌نویسی الکترونیک به تدریج دارد به بلوغ می‌رسد، تجهیز 45 بیمارستان و 55 مرکز درمانی در دست انجام است، پوشش همگانی بیمه محقق شده و اقدامات خوبی برای پوشش کامل بیماریی‌های خاص و صعب‌العلاج صورت گرفته است. در زمینه ناباروری نیز سه سطح برای آن تعیین شده و برای هر سطح اقدامات لازم در حال انجام است.

اقدامات خوب برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

معاون درمان وزارت بهداشت از انجام اقدامات خوب برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم خبر داد و گفت: برای بحث دندانپزشکی نیز کلینیک‌های مراکز درمانی را مجهز می‌کنیم تا خدمات ارزان قیمت دندانپزشکی به مردم ارائه شود.

در ادامه این مراسم، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهمترین وظیفه وزارت بهداشت را پیشگیری دانست و گفت: درمان معلولی از یک علت است و باید به علت‌ها فکر کرد. سلامت موضوعی بین رشته‌ای و بین سازمانی است. اگر هوا آلوده باشد موجب اختلال سلامت می‌شود اما وزارت بهداشت نقش زیادی در آلودگی هوا ندارد؛ اینجاست که نقش مهم شورای عالی سلامت مطرح می‌شود که رئیس جمهور هم بر تشکیل آن تأکید دارند.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از مجلس بابت اختصاص بودجه خوب به این وزارتخانه، گفت: مسئله‌ای که امروزه مطرح شده سلامت معنوی است. معنویات در پیشگیری و درمان نقش دارد. ما مراسم‌های معنوی مختلفی داریم که می‌تواند سلامت معنوی را تأمین کند و می‌توانیم بر روی این مبحث کار کنیم.  

وی خواستار تعیین مقررات سخت پیشگیرانه برای بهداشت شغلی شد و گفت: موفقیت‌ها و برنامه اصلی وزارت بهداشت در بیمه است. مسئله بیمه همگانی که از اول انقلاب مطرح شده و در طول این سال‌ها نوسان داشته، امسال با تصویب بیمه همگانی توسط مجلس و بیمه سه دهک پایین محقق شده است.

علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی آخرین سخنران این مراسم بود. وی ضمن گرامیداشت ایثارگری‌های شهدای سلامت، گفت: فرق شهدای مدافع سلامت با دیگران این است که آنها خطر، مشکلات و آنچه گریبانگیر افراد می‌شود را دیده‌ و آگاهانه به استقبال درمان بیماران رفتند. خداوند می‌فرماید اگر کسی یک نفر را نجات دهد گویی بشریت را نجات داده است. من باور دارم خداوند، همکاران شما که آگاهانه جان انسان‌ها را نجات دادند و خودشان شهید شدند را در روزی که همه نیازمند نجات هستند، نجات خواهد داد.

نیکزاد تأکید کرد: دنیا بداند که در تاریخ پزشکی جمهوری اسلامی ایران، شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم ماندگار خواهند شد و قطعاً جایگاهشان در بهشت است.

وی زحمات کادر درمان را گرامی داشت و گفت: کار بزرگی که انجام شده و گفته نمی‌شود، در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا و واکسیناسیون است. اگر در دولت حجت‌الاسلام رئیسی پنج اقدام اساسی را بخواهیم منعکس کنیم یکی از آنها مقابله با همه‌گیری کرونا و واکسیناسیون است. اگر این اتفاق در جمهوری اسلامی رخ نمی‌داد، اکنون بسیاری از فعالیت‌ها امکان انجام نداشت.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عملکرد موفق وزارت بهداشت موجب شده انتظارات از این وزارتخانه بیشتر شود، گفت: نکته اول عدالت، دسترسی به خدمات بهداشت و درمان است. دسترسی به پزشک متخصص در نقاط محروم ضروری است. تأمین ظرفیت پزشکی و تأمین سرانه پزشکی ضروری است. عدالت پرداخت به پزشکان، پرستاران، ماماها، بهورزان و ... ضروری است.

وی تصریح کرد: ما بیمه قدرتمندی نداریم. دفترچه بیمه تأمین اجتماعی و ... در هر بیمارستان کارکرد جداگانه‌ای دارد. زمانی که وزیر بودم در موضوع مسکن همه اعضای هیئت دولت با من وفاق داشتند و کمک می‌کردند، چون مسکن فرابخشی است. بیمه نیز متعلق به آحاد مردم است؛ اگر وزیر بهداشت در دولت وفاقی را ایجاد کند و دولت دنبال یک بیمه قدرتمند پایدار باشد یکی از یادگارهای دوران وزارت وزیر بهداشت خواهد بود.

دیگر هیچ ایرانی فاقد بیمه نخواهیم داشت

نیکزاد مسئله بعدی را عدالت در ارائه خدمات دانست و گفت: کار بیمه هشت میلیون نفر که فاقد بیمه درمان هستند آغاز شده و دیگر هیچ ایرانی فاقد بیمه نخواهیم داشت.

وی پیشنهاد کرد به مناسبت هفته سلامت طرحی اجرا شود و کسانی که بیماری خاص و صعب‌العلاج دارند به جای اینکه به داروخانه‌ها بروند، داروخانه‌ها براساس کد ملی آنها، داروهایشان را به منزلشان بفرستند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی با دلار هفت هزار تومانی و با لابی در استان‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی اتفاق افتاد؛ اگر بخواهید فقط پروژه‌های قبلی را اجرا کنید و پروژه جدید انجام ندهید استان‌های محروم، محروم‌تر خواهند شد؛ پس نیاز به انجام پروژ‌ه‌های جدید است.

وی تصریح کرد: اولویت بهداشت بیش از درمان است اما تا زمانی که پزشک خانواده را راه‌‌اندازی نکنیم و افراد مشخص تابع پزشک مشخصی نباشند و بیمه آنها مشخص نباشد، بهداشت محقق نمی‌شود.

در پایان این مراسم نیز از کتاب طرح عدالت و تعالی نظام سلامت رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha