«بچه‌های مسجد» ابزاری برای رشد تئاتر دینی است + فیلم
کد خبر: 4055761
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
کوروش زارعی در نشست خبری:

«بچه‌های مسجد» ابزاری برای رشد تئاتر دینی است + فیلم

کوروش زارعی گفت: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد ابزاری موثر برای رشد تئاتر دینی خواهد بود.

به گزارش ایکنا، نشست خبری نخستین سلسله رویداد آموزشی تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» (محرابیان) ویژه مربیان مساجد امروز ۱۹ اردیبهشت در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای جلسه کوروش زارعی اظهار کرد: در مرکز هنرهای نمایشی حوزه درصددیم تا فرصت برای دیده شدن استعدادهای جدید فراهم کنیم در این راستا جشنواره بچه‌های مسجد یکی از اتفاقات مورد نظر است. نزدیک به پنج سال است که این رویداد کارش را آغاز کرده و اتفاقات خوبی را هم رقم زده است هر چند اگر حمایت‌ها از آن جدی‌تر شود معتقدم دستاوردش بیشتر هم خواهد بود.

وی شعار تئاتر برای همه را الگوی این رویداد نمایشی توصیف کرد و گفت: از زبان مسئولان و هنرمندان بسیار شعار تئاتر برای همه را می‌شنویم اما در عمل مصداق آن را شاهد نیستیم ولی جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد نشان داده می‌تواند به بهترین نحو این خواسته را محقق کند. متاسفانه در کشور ما تئاتر مختص قشری خاص شده است زیرا هزینه‌های خرید بلیط گران است و برخی از آثار به لحاظ مفهومی مناسب خانواده‌ها نیستند ولی بچه‌های مسجد نشان داد می‌توان با هزینه کم کارهای ارزشمند مناسب خانواده روانه صحنه کرد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: جشنواره بچه‌‌های مسجد از سال گذشته اتفاق جدیدی را رقم زد آن هم پرداخت به تئاتر روستایی بود. ما با بردن تئاتر به روستاهای دور افتاده سیستان نشان دادیم از این بخش‌ها تا چه اندازه می‌توان استعدادهای ناب به دست آورد. همچنین در روستاهای مورد نظر کارگاه‌های تئاتر برگزار کردیم تا علاقمندان به هنر نمایش بتوانند قدم‌های ابتدایی را برای ورود به این حوزه به درستی بردارند. با این توضیح بیراه نیست که اگر ادعا کنم تئاتر بچه‌های مسجد آینده تئاتر کشور خواهد بود.

زارعی با بیان اینکه تربیت نیرو یکی دیگر از اولویت‌های جشنواره بچه‌های مسجد است گفت: اینکه بتوانیم نیرو متخصص و تکنیکی تربیت کنیم یکی از اولویت‌های اصلی برای این رویداد است ولی در کنار آن تلاش داریم هنرمند متعهد نیز پرورش دهیم. درضمن به دنبال تربیت مدیران فرهنگی هستیم تا در سال‌های آتی قدم‌های بهتری در عرصه هنر برداشته شود.

بازیگر فیلم سینمای «رستاخیز» چشم‌انداز جشنواره را 9 ساله توصیف کرد و گفت: از این رویداد نباید انتظار داشت در یکی یا دو سال جواب دهد بلکه چشم اندازی 9 ساله بر آن در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم در سه دوره سه ساله به آنچه مد نظرمان است، برسیم.

وی تاکید کرد: تئاتر از دین و مذهب جدا نیست زیرا تئاتر برای انسان است. در ضمن تئاتر مذهبی به جغرافیای خاصی هم خلاصه نمی‌‌شود بلکه تمام دنیا را در بر می‌گیرد. برای نمونه به آثار شکسپیر اشاره می‌کنم. در آثار این نمایشنامه‌نویس بزرگ به زیبای می‌توان آموزه‌های دینی را مشاهده کرد.

این کارگردان تئاتر موضوعات مد نظر جشنواره را آزاد توصیف کرد و توضیح داد: برای جشنواره محدودیت خاصی در نظر نگرفته‌ایم بلکه علاقمندان قادرند در هر زمینه‌ای آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند حتی کارهای انتقادی و سیاسی نیز مورد پذیرش این رویداد است ولی یک شرط ویژه هم در نظر داریم آن هم اینکه حرمت نام مسجد در این آثار حفظ شود.

در ادامه این مراسم ناظری تاکید ویژه جشنواره را موضوعات اخلاقی و معنوی توصیف کرد و گفت: این رویداد تلاش دارد نشان دهد همه موضوعاتی که پیرامون ما رخ می‌دهد را می‌توان از دریچه آموزه‌های دینی و اخلاقی مد نظر قرار داد. فقط کافی است برای آن چهارچوب‌ و اساسنامه مشخص شود. کاربرد اساسنامه در تمام جریانات هنری علاوه بر اینکه بقا و ماندگاری آن را تضمین می‌کند در تاثیرگذاری آن موثر خواهد بود.

وی افزود: تئاتر بچه‌های مسجد دو دهه پیش کار خود را آغاز کرد اما به دلیل نبود اساسنامه مدت‌ها متوقف بود تا اینکه به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه مجدد این رویداد ادامه به کار داد. با این توضیح متوجه خواهیم شد تا چه حد اساسنامه برای ماندگاری هر حرکت هنری نیاز است. نکته بعد به مطالبات بچه‌های مسجد از این جشنواره مربوط می‌شود. تمام کودکان و نوجوانانی که با مسجد در ارتباط هستند علاقمند کارهای هنری هستند و یکی از مطالبات آنها تئاتر است. این جشنواره قدمی برای پاسخ دادن به خواسته این نیروهای دغدغه‌مند است.

«بچه‌های مسجد» آینده تئاتر کشور است

ناظری با اشاره به اینکه از سخنان مقام معظم رهبری در بخش‌های از سند و اساسنامه جشنواره استفاده شده، تاکید کرد: در دیدارهای رهبری با اهالی هنر متوجه راهکارهای ویژه ایشان نسبت به هنر شدیم برای همین در بخش‌های از اساسنامه به سخنان رهبر معظم انقلاب پرداخته‌ایم. موضوع دیگری که در اساسنامه مورد نظر است حمایت و شناسایی آثار دینی است در قدم بعدی به تربیت نیروهای متعهد در عرصه هنر توجه شده و در نهایت به ترویج هنر مسجدی نظر کرده‌ایم. در خاتمه سخنانم تاکید می‌کنم جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد ابزاری موثر برای رشد تئاتر دینی خواهد بود.

در بخش انتهای این نشست موتورچی با تاکید بر اینکه برگزاری کارگاه یکی از اولویت‌های ویژه این جشنواره است، تصریح کرد: یکی از تاکیدات ویژه جشنواره به برگزاری کارگاه‌ها اختصاص پیدا کرده است. همچنین پیاده‌روی اربعین و برگزاری تئاتر بچه‌های مراسم در این اتفاق تاریخ‌ساز از دیگر بخش‌های مهم جشنواره بچه‌های مسجد است. لازم به ذکر است اتفاقات این رویداد هنری در هشت منطقه کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha