آغاز صدمین سال خدمت هلال احمر / اعلام ایستادگی کنار مردم جهان
کد خبر: 4055339
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

آغاز صدمین سال خدمت هلال احمر / اعلام ایستادگی کنار مردم جهان

مراسم صدمین سال تأسیس هلال احمر ایران با حضور جمع کثیری از میهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.

آغاز صدمین سال خدمت هلال احمر/ در کنار مردم جهان هستیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر و صدمین سال تأسیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، امروز یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه با حضور سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور، «رابرت ماردینی»، مدیرکل کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ، فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، «آنتونی زوگبی»، رئیس صلیب سرخ لبنان، «فرقان قیس محمدرضا» و «علی فواد کاظم» از جمعیت هلال‌احمر عراق، سجادی، وزیر ورزش و جوانان و مسئولان جمعیت هلال احمر ایران در سالن اجلاس سران برگزار شد.

یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال احمر، اولین سخنران این مراسم بود که طی سخنانی با اشاره به یک قرن خدمت بی‌منت که شعار صدمین سال فعالیت هلال احمر ایران است، گفت: اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه هلال احمر است. اصول هفتگانه هلال احمر چراغ راه ماست.

وی اضافه کرد: هلال احمر ایران آماده به اشتراک گذاشتن تجارب خود با جامعه بین‌الملل است. هلال احمر با همه ارکان خود در اوج خوشنامی در کشور قرار دارد و امیدواریم شاهد تعالی بیشتر باشیم. امروز گرد هم آمدیم تا به مردم دنیا اعلام کنیم همیشه و همه جا در کنار آنها هستیم.

حجت‌الاسلام معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر نیز در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، گفت: مقام معظم رهبری در حکمی که به اینجانب اعطا کردند فرمودند اهداف هلال احمر مطابق معارف دین مبین اسلام است؛ یعنی آنچه هدف است در هلال احمر با معارف دینی همتایی دارد.

وی ادامه داد: هلال احمر یک نهاد خدمتگزار است؛ نهادی که برای سعادت انسان‌ها و کوشش برای نجات انسان‌های نیازمند و حادثه‌دیده بنا نهاده شده است. داوطلبان هلال احمر برای کاهش رنج بشر و داوطلبانه پای کار آمده‌اند تا جامعه‌ای بر اساس کرامت‌مندی بنا نهند.

حجت‌الاسلام معزی تصریح کرد: نهاد هلال احمر از فطرت انسان‌ها استفاده می‌کند، فطرتی که خدمت به انسان‌ها از آن نشئت گرفته است. خداوند به عدالت و احسان بر پایه فطرت امر می‌کند. خدمت در هلال احمر برای خدا و خلق خداست. خلق خانواده خداوند متعال است و خدمت به خلق، امر الهی است. ما با اخلاص و بدون شائبه مزد و منفعت و فقط برای خدا و خلق خدا که محترم هستند خدمت می‌کنیم.

وی از صلیب سرخ جهانی خواست به فریاد مظلومان فلسطین و یمن و مظلومان عالم برسند.

بنابر گزارش ایکنا، فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، دیگر سخنران این مراسم بود. 

وی هلال‌احمر ایران را از مقتدرترین جمعیت‌های ملی در سراسر دنیا دانست و با اشاره به فعالیت دو میلیون داوطلب هلال احمر در ایران، اظهار کرد: پاندمی موجب شد بسیاری از داوطلبان به کمک بیایند. آینده صلیب سرخ و هلال احمر در دست بیش از 15 میلیون نفر از داوطلبان ماست. آنها کسانی هستند که به مشکلاتی که حتی فکرش را هم نمی‌کنیم پاسخ می‌دهند.

روکا تأکید کرد: آغوش هلال احمر به روی تمام کسانی که می‌خواهند به دیگران کمک کنند صرف نظر از سن، قومیت، ملت و... باز است. خود را به حمایت از هلال احمر ایران متعهد می‌دانیم و تلاش می‌کنیم اثرات تحریم‌ها را کاهش دهیم.

در ادامه مراسم نیز از سوی فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر تقدیرنامه‌ای به پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران اهدا شد. همچنین متن تقدیرنامه روکا از حجت‌الاسلام رئیسی قرائت شد. سجادی، وزیر ورزش و جوانان نیز در این مراسم برای همکاری گسترده با هلال احمر اعلام آمادگی کرد.

در ادامه این مراسم سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز به تغییرات اقلیمی در عرصه داخلی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: کشور ما متأثر از تغییرات اقلیمی است و هلال احمر در کف جامعه در بلایا و حوادث حضور دارد اما باید برای کاهش آلام و صدمات چه باید کرد؟ جمعیت هلال احمر این توانمندی را دارد که در عرصه پیشگیری وارد شود.

رفیعی اظهار کرد: برای پیشگیری ابتدا باید از آنچه رخ داده عبرت بگیریم و در ادامه مردم را آموزش دهیم. وقتی آموزش داده شد، آگاهی بالا می‌رود و در نتیجه مشارکت‌ها افزایش می‌یابد.

وی خانه‌های هلال را از ابتکارات تحسین‌برانگیز کشور دانست که می‌توانند در مشارکت مردم نقش مهمی داشته باشند و تصریح کرد: تغییرات اقلیمی مرز نمی‌شناسد؛ ممکن است در گوشه‌ای از جهان اقدامی رخ دهد و نتیجه آن در قسمت دیگر زمین مشاهده شود. کشور ما متأثر از همین تبعات است؛ ما همزمان هم سیل و هم خشکسالی داریم و شاهد مهاجرت‌های اقلیمی هستیم. برای مقابله با این آسیب‌ها نیازمند کمک سازمان‌های بین‌المللی هستیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه به دانش‌های بومی ملت‌ها را مورد توجه قرار دهیم که یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی است. توجه به نقش جوانان، مسئله مهم بعدی است. چه قدر توانسته‌ایم ذات نوع دوستی جوانان را برای کاهش تغییرات اقلیمی به کار بگیریم؟ باید در این زمینه اقدام کرد.

وی مصرف‌گرایی را از عوامل آلاینده و گرم شدن زمین دانست و گفت: باید برنامه عمل مشترک برای کاهش مصرف‌گرایی داشته باشیم. ما آماده پیشنهاد برنامه عمل مشترک هستیم و برای اجرای این برنامه نیاز به مشارکت آگاهانه کشورها و ملت‌ها داریم.

در بخش پایانی مراسم روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر و صدمین سال تأسیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور طی سخنانی اظهار کرد: خوشحالم که در جمع شما دوستان و همکاران نوعدوست و بشر دوست هستم که به همت بزرگ مردی انسان‌دوست بنام هانری دونان پایه‌ریزی شده و در طول ۱۵۰ سال فعالیت خود در محدوده مصیبت‌دیدگان ناشی از سوانح و در رابطه با مصدومین ناشی از جنگ و خشونت، خدمات بزرگی به جهان بشریت انجام داده است.

مرتضوی با اشاره به جنگ و خشونت به راه افتاده در گوشه و کنار جهان، ناعدالتی، توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت و ... که زمینه‌های بروز جنگ و مخاصمه را فراهم کرده است گفت: نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر به عنوان یک جنبش بشردوست با شبکه‌ای در ۱۹۲ کشور جهان و در اختیار داشتن میلیون‌ها داوطلب که نیمی از آنان را جوانان عضو نهضت تشکیل می‌دهند و با برخورداری از اصول واحد و علامت‌هایی که مورد احترام همگان است، دارای جایگاه و ویژگی ممتازی است که به شما امکان می‌دهد به بهترین نحو و با مقبول‌ترین شیوه در معادلات صلح جویانه بین اقوام و ملل مختلف در سطح ملی و بین‌المللی به فعالیت بپردازید.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه سخنانش به فعالیت‌های صدساله جمعیت هلال احمر ایران اشاره کرد و گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امدادرسانی در عرصه ملی و بین‌المللی را محدود به مناطق و بحران‌های خاص نکرده و کمک به آسیب‌دیدگان در سایر کشور‌ها را به دست فراموشی نسپرده است.

وی تصریح کرد: اهتمام به شکل‌گیری و تقویت نهادهای مردمی و جوامع محلی در همه سطوح از جمله مسائل مهم امروز و فردای سازمان‌های بشردوستانه است و مشارکت فعال آحاد شهروندان را لازمه پیشبرد هر تحول بزرگی در آن جامعه می‌کند.

ضرورت گریزناپذیر شکل‌گیری نهادهای مدنی

معاون اجرایی رئیس جمهور به ضرورت گریزناپذیر شکل‌گیری نهادهای مدنی اشاره کرد و گفت: باید برای شکل گیری نهادهای مدنی در سطوح اجتماعی به منظور رفع آلام و مشکلات جوامع اولویت خاصی قائل بود.

مرتضوی همچنین از اهمیت آموزش در باب نیازهای اساسی جامعه که امروز زمینه‌ساز رشد توانایی‌های هر جامعه‌ای است، سخن گفت و افزود: برای کاهش مخاطرات فراروی انسان‌ها و جوامع باید تهدیدها را از اذهان عمومی زدود و برای تحقق آن به آموزش بهای لازم را داد.

وی نهادهای بشردوستانه را به زدودن جنگ و خشونت از ذهن و زبان افراد دعوت کرد که به توسعه فرهنگ صلح و کاهش احتمال بروز جنگ و خشونت منجر می‌شود و خطاب به مهمانان بین المللی، گفت: محوریت صلح باید در اندیشه، در گفتار اجتماعی و در رفتار جمعی به کار گرفته شود. شما اعضای نهضت بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ وهلال احمر و دولت‌های حامی فعالیت‌های بشردوستانه نقش تأثیرگذار بر روابط و ارتباطات بین‌المللی دارید.

وی به نقش تک تک افراد جامعه در تلاش‌های صلح‌جویانه و تقویت دوستی اشاره کرد و گفت: باید بیاموزیم و بپذیریم اشتراکات انسان‌ها و اقوام و قبایل نژادی و فرهنگی بیش از اختلافات آنها است. بخشی از اختلافات از تنوع فطرت و خلقت نشئت می‌گیرد و بخشی از آن را هم با روابط سازنده باید به تفاهم رسید.

وی در پایان سخنان خود برای نهادهای بشردوستی آرزوی موفقیت و اظهار کرد: سازمان‌های بشر دوستانه در مسیر نهادینه کردن صلح، الگویی موفق هستند و امید دارم در راه بزرگ انسان‌دوستی، در وظیفه خطیر خدمت به همنوع موفق و سربلند باشید.

انتهای پیام
captcha