تحقق توسعه فرهنگ قرآنی از مسیر مساجد + صوت
کد خبر: 4055249
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
حجت‌الاسلام حمید محمدی بیان کرد:

تحقق توسعه فرهنگ قرآنی از مسیر مساجد + صوت

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: از کارکردهای مختلف اجتماعی که می‌توانیم برای مسجد قائل شویم نسبت مرجعیت مسجد با پیرامون خود است؛ ما بایستی هویت خودمان را از قرآن تأمین کنیم و قرآن نیز می‌تواند نسبت به مسجد هویت‌بخشی داشته باشد، بر همین اساس بخش جدی توسعه فرهنگ قرآنی از طریق مسجد و تسری قرآن در مسجد صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، 17 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به منظور بررسی ابعاد مختلف بیانات مقام معظم رهبری در جمع قرآنیان در طلیعه ماه مبارک رمضان، به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به سوال مجری برنامه و بیان علت غیبت ایشان در این جلسه، گفت: متأسفانه با وجود پیگیری‌های متعددی که از سوی دفتر رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عمل آمد اما اعلام کردند در این مراسم هیچ نوع مدیر امور قرآنی دعوت نیست و فقط قاریان دعوت هستند اما به هنگام پخش زنده، مشاهده شد بالغ بر 20 نفر از مدیران حضور داشتند. به هر حال اتفاقی بوده که رخ داده و ما بیشتر زیر سوال بودیم که چرا نرفته‌ایم. کوتاهی مطلقاً از طرف ما نبوده و برگزارکننده جلسه باید پاسخگو باشد.

وی در ادامه با اشاره به متفاوت بودن جلسه امسال با سال‌های قبل،‌ گفت: با توجه به اینکه طی دو سال اخیر این جلسه به صورت حضوری برگزار نشده بود، عطش ویژه‌ای برای این دیدار وجود داشت و طبیعی بود با یک ورود معنادارتر و مفصل‌تر این جلسه برگزار شود. مقام معظم رهبری در این جلسه بیانات خودشان را در چهار محور اصلی بیان فرمودند که بخش اول به ماه مبارک رمضان اختصاص یافت،‌ در ادامه به موضوع انس با قرآن، توسعه تلاوت قرآن کریم و توسعه فعالیت‌های قرآنی اشاره داشتند که من در این گفت‌وگو به این موضوع اخیر خواهم پرداخت.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه بحث توسعه فعالیت‌های قرآنی نیز دارای چهار محور است، افزود: اول بحث توسعه انس و تلاوت مستمر است، حضرت آقا تأکید کردند که باید بحث انس و ارتباط با قرآن از طریق تلاوت پی در پی افزایش پیدا کند. معظم‌له بر برگزاری جلسات و محافل هم بسیار حساس هستند و هر سال تذکر می‌دهند و دیدیم امسال نیز مورد تأکید معظم‌له قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه برگزاری جلسات قرآن کریم را یکی از راه‌های انس با قرآن کریم برشمرد و گفت: نفس برگزاری جلسات قرآن به خصوص جلسات خانگی قرآن کریم که نهضت آن در حال شکل گیری است، برای رسیدن به این هدف بسیار مهم است لذا اگر بتوانیم در یک برنامه مدون و گام‌به‌گام به پنج میلیون جلسه خانگی قرآن کریم برسیم، می‌توانیم دین و آینده ملت را بیمه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه موضوع دیگر صحبت‌های مقام معظم رهبری توسعه تدبر، تأمل و تفقه در قرآن کریم بوده است، گفت: قرآن برای کشف گزاره‌های مختلف و هادی زندگی است. یکی از موضوعات بر زمین مانده در همین راستا شناسایی نظامات اجتماعی، سیاسی،‌ اقتصادی و ... قرآنی است. می‌توان با تدبر، تأمل و تفقه به بطون قرآن کریم دسترسی پیدا کنیم و به سوالات مهم حوزه فردی و اجتماعی، از این طریق پاسخ دهیم. این کار برخی شروط دارد که شرط اول آن تطهیر قلب است، اگر مطهر شویم، هم می‌توانیم این آموزه‌ها را به دست بیاوریم، هم عمق قرآن را دریابیم و هم نظام سیاسی، اجتماعی و تربیتی قرآن را احصاء کنیم.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه جامعه قاریان، مخاطب اصلی مقام معظم رهبری بود، ارتقاء سطح قرائت قرآن یکی دیگر از موارد مطرح شده در بیانات مقام معظم رهبری در طلیعه ماه مبارک رمضان بود. ایشان به تلاش قاریان برای ارتقاء سطح و قانع نشدن به وضع فعلی را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند با وجود رشد خوبی که بعد از انقلاب در این حوزه داشته‌ایم اما جا برای رشد هنوز باقی است. ایشان فرمودند قاریان وقتی تلاوت می‌کنند، دارند دعوت الی الله می‌کنند، این صرفاً یک هنر مقدس نیست. کیفیت القاء، تجسم واقعه، ایجاد تأثر در مستمع و محدود کردن خواندن اختلاف قرائات بخش دیگری از صحبت‌های حضرت آقا در این دیدار بود.

وی افزود: محور چهارم فرمایشات مقام معظم رهبری، توسعه فعالیت‌های قرآنی به ویژه در مساجد و با رویکرد حفظ قرآن کریم بود. حضرت آقا در این زمینه فرمودند برای توسعه فعالیت‌های قرآنی کارهای خوبی انجام شده و یکی از پیشنهادات ایشان تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی به منظور تشویق نوجوانان و جوانان به قرآن خوانی و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن بوده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم که سال 1390 آن را مطرح کردند، اشاره و اظهار کرد: هنوز هم بعد از 11 سال از طرح این مطالبه، در جلسات متعدد آن را پیگیری می‌کنند. مراد از این حفظ قرآن هم تسلط نسبی بر مجموع آیات قرآن همراه با درک ابتدایی معنای آیات است که به آن حفظ اجمالی یا حفظ عمومی قرآن کریم است.

وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کار خود در موضوع حفظ قرآن کریم را به صورت جدی انجام داده است، گفت: در سند توسعه آموزش عمومی قرآن کریم به موضوع حفظ قرآن کریم به صورت ویژه نگاه شده است. علاوه بر آن سند مستقل برای حفظ نوشته شده است و غیر از آن هم ستاد راهبری برای حفظ قرآن کریم راه‌اندازی کرده‌ایم، یعنی تمام نیازهای قانونی و حقوقی مورد نیاز برای حفظ و ایجاد پشتوانه‌ها و زمینه‌ها را انجام داده‌ایم. حتی بودجه کلانی را برای توسعه زیرساخت‌های حفظ در نظر گرفته‌ایم. ده‌ها عنوان برنامه با بودجه‌های توسعه فرهنگ قرآنی که محدود هم بود را برای حفظ گذاشته‌ایم، به طوری که در چند سال اخیر 50 درصد بودجه توسعه فرهنگ قرآنی را به موضوع حفظ قرآن اختصاص داده‌ایم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دستگاه‌ها در زمینه اجرای تربیت حافظان قرآن کریم موفق عمل نکرده‌اند، گفت: لازم است رسانه‌ها از دستگاه‌ها مطالبه کنند تا ببینیم چرا دستگاه‌ها و نهادها در این زمینه کارکرد قابل قبولی نداشته‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث در مورد نقش مسجد در تحقق این مطالبه پرداخت و گفت: برای بررسی نقش مسجد در این موضوع ابتدا باید ببینیم مسجد به عنوان پایگاهی که برای این کار تعریف شده است، چه میزان با بحث حفظ قابل جمع است و باید چه کار انجام داد.

وی افزود: مسجد کانون عبودیت و بهترین نقطه بر روی زمین و در یک کلمه «بیت‌الله» است. پیامبر اکرم(ص) دو مشخصه برای مسجد بیان می‌کنند که یکی از آنها مظهر بیت‌الله بودن و دیگری مظهر ذکرالله بودن است. مسجد تطهیرگاه مومن از گناه است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه نسبت مسجد با شهر و جامعه هم روشن است، گفت: از کارکردهای مختلف اجتماعی و هنری که می‌توانیم برای مسجد قائل شویم، نسبت مرجعیت مسجد با پیرامون خود است. مسجد محل ذکرالله است، یکی از ذکرهای الهی هم آیات قرآن است. بنابراین بایستی هویت خودمان را از قرآن تأمین کنیم و قرآن نیز می‌تواند نسبت به مسجد هویت بخشی داشته باشد، بنابراین بخش جدی توسعه فرهنگ قرآنی از طریق مسجد و تسری قرآن در مسجد صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد راه‌اندازی پایگاه قرآنی در مساجد، بیان کرد: در اولین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال جدید تمام وقتمان را به این موضوع اختصاص دادیم و طی آن تصمیم گرفته شد کارگروهی تشکیل شود تا مدل مطلوب فعالیت‌های قرآنی در مساجد طراحی شود. بنابراین ما در نزدیک‌ترین فرصت از طرح مطالبات مقام معظم رهبری جلسه‌ای را تشکیل دادیم و این راهبرد بسیار حساس حضرت آقا را در دستور کار دو دستگاه دولتی و یک نهاد مردمی قرار دادیم.

سمیه عیادی

 
انتهای پیام
captcha