جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار می‌شود
کد خبر: 4055208
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸

جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار می‌شود

جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی فردا به منظور بررسی سه دستور برگزار می‌شود.

جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا، جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی فردا، یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه به منظور بررسی سه دستور برگزار می‌شود.

تبادل نظر در خصوص نحوه تولید محصولات قرآن دانش‌بنیان و کارآفرین برای مشارکت جامعه قرآنی در تحقق شعار سال، نخستین دستور این جلسه است که با توجه به مطالبات ابتدای سال مقام معظم رهبری در برنامه قرار گرفته است.

دومین دستور این جلسه بررسی سه موضوع از موضوعات ارجاع داده شده از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. با توجه به اینکه یکی از شئون مجمع مشورتی، طبق آیین‌نامه تسریع در تصمیم‌سازی شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، این سه مورد برای بررسی نظرات نهایی احتمالی به جلسه قبل و این جلسه ارائه شده که به شرح زیر است.

اولین پیش‌نویس به موضوع «شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی» اختصاص دارد، کلیات این موضوع تابستان 1400 در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب و مقرر شده بود با اخذ نظر نهادهای مرتبط جزئیات آن تکمیل شود.

پیش‌نویس دوم «نحوه تقسیم مأموریت‌های ملی و حاکمیتی دستگاه‌ها» است. این موضوع یکی از خروجی‌های کمیته تحول نظام و ساختار امور قرآنی بعد از بیانیه تحول است که با مشارکت همه دستگاه‌ها تهیه شده است. در این پیش‌نویس تفکیک وظایف دستگاه‌های حاکمیتی به شرح ذیل تنظیم شده است:

1 - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: هماهنگی، هدایت، استانداردسازی و نظارت بر تولید و عرضه محصولات (کالاها و خدمات) فرهنگی، هنری و رسانه‌ای قرآنی؛ آموزش‌های آزاد تربیت سرمایه انسانی تبلیغی ترویجی قرآنی؛ صدور مجوز، نظارت و حمایت از مؤسسات مردمی هنری و رسانه‌ای قرآنی

2 - سازمان تبليغات اسلامی: هماهنگی، هدایت، استانداردسازی و نظارت بر دوره‌های آزاد آموزش عمومی قرآن و تربیت مربی، معلم و مدرس آن؛ ارزیابی عمومی و تخصصی حفظ قرآن؛ صدور مجوز، نظارت و حمایت از مؤسسات مردمی آموزشی قرآنی؛ صدور مجوز چاپ و نشر مصحف

3 - سازمان اوقاف و امور خيريه: راهبری اجرای اسناد ملی توسعه وقف قرآنی، توسعه مسابقات قرآنی کشور و طرح ملی حفظ قرآن کریم؛ فرهنگ‌سازی قرآنی در بقاع متبرکه

4- نهادهای قرآنی دفتر مقام معظم رهبری: سیاستگذاری علمی، استانداردسازی و نظارت عالی بر تولید و عرضه آثار و خدمات مربوط به هنرهای تلاوت و کتابت قرآن مجید و آموزش‌های تخصصی آن؛ ارزیابی تخصصی قرائت قرآن (با تجمیع تشکیلات فعلی در قالب مرکز ملی توسعه تلاوت و کتابت قرآن)

در تبصره ذیل این پیشنهاد آمده است: «فرایندهای اجرایی صدور مجوز و حمایت از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردمی از طریق اتحادیه کشوری مردم‌نهاد قرآنی صورت می‌گیرد. صدور مجوز مؤسسات مشترک آموزشی و هنری حسب مورد با تصمیم هیئت هماهنگی صدور مجوز توسط یکی از دو دستگاه یا هر دو صورت می‌گیرد.»

پیشنویس سوم «ماده واحده تشکیل کمیته هماهنگی سامانه‌ها» است. متعاقب گردآوری کتاب سال عملکرد قرآنی دستگاه‌ها در سال‌های 98 و 99 سامانه‌ای برای دریافت سیستمی گزارش از دستگاه‌ها در دبیرخانه طراحی شد. هنگام رونمایی از این سامانه در جلسه 53 شورای توسعه فرهنگ قرآنی که آذرماه سال قبل برگزار شد، سرپرست وقت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد (اصغر امیرنیا)، تذکری ارائه داد. لذا مقرر شد به منظور جلوگیری از همپوشانی و ساماندهی سامانه‌های قرآنی کمیته‌ای تشکیل شود.

پس از برگزاری دو جلسه کمیته و تحلیل وضعیت فعلی سامانه‌های امور قرآنی، ضرورت تشکیل کمیته دائمی برای هماهنگی، نظارت و حمایت از سامانه‌ها مورد تأکید قرار گرفت و پیشنهاد شد به منظور رصد و پایش، هماهنگی و نظارت، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و رفع همپوشانی عملکرد سامانه‌های ملی دستگاه‌ها و نهادها، افزایش بهره‌وری خدمات الکترونیکی و جریان‌ برخط ‌داده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی امور قرآنی کشور و تسهیل دسترسی اشخاص حقیقی و حقوقی به خدمات فراگیر قرآنی در ابعاد زیرساختی، فرایندی و مخاطبان «کمیته هماهنگی سامانه‌های ملی خدمات امور قرآنی» با حضور مسئولان فنی و محتوایی سازمان دارالقرآن الکریم، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، دو نفر متخصص فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل ‌شود.

بر اساس گزارش ایکنا دستور سوم این جلسه به بررسی پیشنویس بندهای قرآنی برنامه هفتم توسعه کشور اختصاص پیدا خواهد کرد. این پیشنهاد بر اساس اولویت‌ها و راهکارهای تحولی مندرج در بیانیه تحول تهیه و ارائه خواهد شد. این جلسه ساعت 10 صبح روز 18 اردیبهشت‌ماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار می‌شود.

یادآوری می‌شود جلسه گذشته این مجمع روز شنبه 28 فروردین ‌ماه برگزار و طی آن نحوه تحقق مطالبات اخیر قرآنی رمضانیه مقام معظم رهبری بررسی شد.

الهام وقاری

انتهای پیام
captcha