«مستوره» محکی برای همنشینی موسیقی دستگاهی با اشعار عروضی کردی است + صوت
کد خبر: 4055038
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
میرزایی:

«مستوره» محکی برای همنشینی موسیقی دستگاهی با اشعار عروضی کردی است + صوت

محمد میرزایی در برنامه مجله موسیقی «ایل بانگ» بیان کرد: انتخاب اشعار مستوره کردستانی در آلبوم «مستوره» برای محک قابلیت همنشینی موسیقی دستگاهی با اشعار کردی بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که در روز جمعه 16 اردیبهشت از رادیو فرهنگ پخش شد به آلبوم تازه منتشر شده «مستوره» پرداخته شد.

در این برنامه صادق چراغی، کارشناس موسیقی و مجری برنامه به همراه محمد میرزایی نوازنده نی و عضو هیئت علمی دانشگاه موسیقی کردستان پیرامون این آلبوم گفت‌وگو شد.

میرزایی در رابطه با قالب کلی آلبوم «مستوره» تصریح کرد: این اثر در چهارچوب موسیقی دستگاهی ایرانی است و یک غزل آواز در میانه قرار دارد و مدها در دستگاه ماهور است و ضربی‌ها، تصانیف ساز و آواز در این دستگاه اجرا می‌شوند. فرم کلی آلبوم بر اساس فرم کلاسیک موسیقی دستگاهی و اشعار این آلبوم به زبان کردی است.

وی ادامه داد: مستوره کردستانی نام شاعر کردی است که اشعار عروضی سروده و انتخاب این اشعار برای این بوده است تا قابلیت همنشینی موسیقی دستگاهی با اشعار کردی به محک گذاشته شود. البته سابقه همنشینی شعر عروضی کردی با موسیقی دستگاهی پیشتر با آثار هنرمندانی چون سید علی‌اصغر کردستانی و دیگر خوانندگان انجام شده است.

میرزایی اضافه کرد: موسیقی کردستان تنوع ملودیک بسیار زیادی دارد و گونه‌ای به نام «گورانی» که معادل آن در موسیقی دستگاهی همان تصنیف است در این موسیقی بسیار متنوع و غنی است. در این آلبوم دو گورانی یا تصنیف انتخاب شده که با روند اجرای موسیقی دستگاهی ارائه می‌شود هماهنگی دارد.

میرزایی در رابطه با دانشگاه موسیقی کردستان بیان کرد: این گروه در سال 1395 تاسیس شد و هدف از تشکیل این گروه آموزش و تقویت نیروی متخصص در زمینه موسیقی هنری در ایران و حمایت از پژوهش‌های مربوط به این گونه از موسیقی است. گروه موسیقی در بخش آموزش به ارائه دوره کارشناسی نوازندگی موسیقی ایرانی می‌پردازد و در حال حاضر نزدیک به صد دانشجو را پوشش می‌دهد.

کد

وی در رابطه با گروه همنوازان دانشگاه کردستان گفت: این گروه آنسامبل سازهای ایرانی دانشگاه کردستان است که در زمینه تولید و انتشار آثار هنری فعالیت می‌کند. این گروه در سال 1397 با دعوت از دانشجویان علاقه‌مند تاسیس شد و برنامه‌ها و رپرتوار آن توسط اعضای هیئت علمی بر اساس شاخصه‌های موسیقی هنری ایران تنظیم می‌شود. از دیگر برنامه‌های این گروه عرضه نتایج پژوهشی در رابطه با موسیقی کردستان است که در قالب قطعات موسیقی، آلبوم و کنسرت به نمایش در خواهد آمد.

این هنرمند افزود: اعضای این گروه زیر نظر استادان گروه موسیقی از بین دانشجویان ورودی هرسال به دانشگاه انتخاب می‌شوند و با دعوت از خوانندگان مدعو به اجرای کنسرت می‌پردازند. از فعالیت‌های این آنسامبل می‌توان به انتشار همین آلبوم «مستوره» که اولین اثر منتشره است اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha