موفقیت 2 قاری ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی قرآن
کد خبر: 4054860
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

موفقیت 2 قاری ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی قرآن

اعلام نتایج دو رویداد بین‌المللی قرآن، نقد بر نحوه انتخاب خادمان قرآن در بیست و هفتمین دوره این رویداد و ادامه یافتن تمهیدات دستگاه‌ها و اظهارات فعالان قرآنی در مورد بیانات مقام معظم رهبری در جمع فعالان قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی دومین هفته اردیبهشت‌ماه بوده است.

موفقیت 2 قاری ایرانی در رویدادهای بین‌المللی قرآن

به گزارش ایکنا، دومین هفته اردیبهشت ماه در حالی آغاز شد که در این هفته با توجه به فرارسیدن عید سعید فطر و تعطیلات مربوط به آن، شاهد رویدادهای قرآنی چندانی نبودیم. با این وجود باید از انتشار خبر نتایج دو رویداد بین‌المللی قرآن و موفقیت قاریان ایرانی در این دو رویداد، انتقاد از نحوه انتخاب خادمان قرآن، ادامه یافتن تمهیدات دستگاه‌ها و اظهارات فعالان قرآنی در مورد بیانات مقام معظم رهبری در جمع فعالان قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان و پایان جشنواره رادیویی «صد» در رادیو قرآن به عنوان مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته یاد کرد. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته انداخته شده است.

نقدی بر معرفی خادمان قرآن

پس از معرفی خادمان قرآن کریم و تجلیل از آنها در بیست و هفتمین آیین تجلیل از خادمان قران در اواخر هفته گذشته، در اولین روزهای هفته جاری شاهد برخی انتقادات از سوی فعالان قرآنی نسبت به افراد انتخاب شده بودیم. بخش قابل توجهی از این انتقادات از سوی بانوان فعال در عرصه قرآن صورت گرفت. این افراد بیشتر منتقد تعداد اندک بانوان در بین خادمان معرفی شده بودند. از جمله «زهرا صریحی‌نژاد»، حافظ کل و داور مسابقات قرآن بود که طی یادداشتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

ادامه یافتن واکنش‌ها به بیانات مقام معظم رهبری در جمع قرآنیان

با وجود گذشت یک ماه از بیانات مقام معظم رهبری در طلیعه ماه مبارک رمضان که در بین فعالان قرآنی ایراد شد، همچنان شاهد اظهارات فعالان قرآنی و اقدامات دستگاه ها در مورد تحقق این بیانات بودیم. در همین راستا مهدی قره شیخلو، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان نکاتی پرداخت. وی در این زمینه با تأکید بر اینکه بیانات مقام معظم رهبری راه جدیدی بر روی تلاوت قرآن خواهد گشود، گفت: ایشان فرمودند که باید تلاوت قرآن حالت ذکر برای شنونده داشته باشد و باعث افزایش ایمان مستمع شود. به نظرم این سخن می‌تواند مسیر جدیدی را به روی جریان قرائت باز کند.

بازدید مدیر دارالقرآن آستان حسینی از ایکنا

این بازدید ۱۱ اردیبهشت‌ماه انجام شد و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، میزبان شیخ خیرالدین علی الهادی بود.

مدیر دارالقرآن آستان حسینی با حضور در تحریریه ایکنا با فعالیت سرویس‌های مختلف خبری این رسانه و نیز تحریریه بین‌الملل، زبان‌های مختلف این خبرگزاری و نحوه فعالیت مترجمان ۲۰ زبان ایکنا آشنا شد. در ادامه شیخ خیرالدین علی الهادی از استودیو تولیدات چندرسانه‌ای مبین بازدید کرد و با دبیر سرویس عربی ایکنا پیرامون برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دارالقرآن آستان مقدس حسینی به گفت‌وگو نشست. وی گفت: آستان مقدس حسینی با مراکز متعدد تحت اشراف خود همچون مرکز طبع و نشر، دارالقرآن واحد برادران و و خواهران، موزه نسخ خطی و مرکز بین‌المللی تبلیغ و ترویج خدمات متنوعی را به مخاطبان ارائه می‌دهد و پروژه‌های قرآنی، علمی، جهادی و اجتماعی متنوعی نیز در دست دارد.

اقدامات ارتش برای تحقق منویات قرآنی مقام معظم رهبری

همچنین در این هفته رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش درباره فرمایش اخیر رهبر انقلاب مبنی بر «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» گفت: در بیش از ۵۰۰ مسجد ارتش، در کنار ائمه جماعات، یک کارشناس قرآنی نیز حضور خواهد داشت. همچنین در زمینه تعامل با مساجد، در گام نخست تعامل مساجد نیروهای ارتش دیده شده است و در گام دوم تعامل با مساجد نیروهای مسلح (سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع) و در مرحله سوم تعامل با مساجد محلات دیده شده است.

پایان فصل اول جشنواره «صد» در رادیو قرآن

فصل اول جشنواره قرآنی صد كه با محوریت قرآن‌خوانی ساده و آسان و با هدف گسترش فرهنگ ساده‌خوانی جهت افزایش هرچه بیشتر انس با قرآن آغاز به كار كرده بود، روز، ۱۲ اردیبهشت‌ماه به كار خود پایان ‌داد. این جشنواره قرآنی از شنبه تا پنج‌شنبه هر هفته در قالب برنامه رادیویی از ساعت ۱۵:۳۰ در دو بخش كودك و خردسال (به مدت ۳۰ دقیقه) و بخش بزرگسال (به مدت ۹۰ دقیقه) به روی آنتن رفته است. این به تهیه‌كنندگی حسن رحمانی، اجرای غلامرضا احمدی و كارشناسی بهروز یاریگل با بخش‌های مختلفِ ارزیابی آثار ارسالی توسط كارشناس برنامه، گزارش میدانی و گفت‌وگو با مخاطبان و دریافت نظرات، گفت‌وگو با اساتید و قاریان قرآن، گفت‌وگو با شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین حضور چهره‌های شناخته شده هنری، فرهنگی و ورزشی در برنامه‌ها پخش شده است.

اجرای طرح «حفظ 5 عبارت در 5 دقیقه» در برج میلاد

طرح «حفظ پنج عبارت قرآنی در پنج دقیقه» از سوی کانون قرآن خدمت رضوی منطقه ۴ تهران در محوطه مرکز همایش‌های برج میلاد اجرا شد. دفتر خدمت رضوی در منطقه ۴ دارای ۲۰ کانون است که از این تعداد، ۱۹ کانون در عرصه تخصصی چون قرآن، ایثار و شهادت، حقوق، مددکاری و مشاوره، هنری، جهادی، اشتغال، ورزشی، سلامت، فضای مجازی و خبر و یک کانون در عرصه عمومی فعالیت می‌کنند.

تجلیل از نام‌آوران قرآنی شهر اراک

طی مراسمی از سوی شورای اسلامی شهر اراک برگزار شد از مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن شهرستان اراک تجلیل به عمل آمد. همچنین طی مراسمی از قرآن‌آموزان مقام‌آور این مرکز در آزمون‌ها و مسابقات کشوری و دارندگان رتبه مسابقات شوق تلاوت و مسابقات قرآن دیگر در محل فرهنگسرای شهر اراک تجلیل شد.

موفقیت قاری ایرانی در مسابقات قرآن سنگال

سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سنگال با عنوان «اجمل الترتیل» طی روزهای گذشته با شرکت ۱۰۰ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در رشته‌های ترتیل حافظان و ترتیل غیر حافظان برگزار شد. در این مسابقات که مرحله مقدماتی آن به صورت ارسال اثر و داوری آفلاین برگزار شد، مجید عنان‌پور، قاری ممتاز کشورمان در رشته ترتیل غیرحافظان حضور یافت و موفق به کسب رتبه نخست این رویداد بین المللی شد.

قاری ایرانی نفر اول جشنواره قرآنی رضوان شد

علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی کشورمان موفق به کسب رتبه برتر اولین دوره جایزه بین‌المللی قرآنی رضوان شد. این جشنواره با هدف کشف استعداد‌های برتر در حوزه معلمان قرآنی، انگیزه بخشی و گشودن افق‌های جدید برای فعالان عرصه قرآنی کار خود را در قلمرو جغرافیایی بین‌المللی از سوی آستان قدس رضوی آغاز کرد. این جشنواره با مشارکت حدود ۳۵۰۰۰ فعال قرآنی و ۲۵۰۰ استاد قرآن از ۵۴ کشور جهان با موضوع معرفی معلمان موفق قرآن برگزار شده است.

گرامیداشت یکصد و بیستمین سال تأسیس یک جلسه قرآنی

مراسم بزرگداشت يکصدوبیستمین سالروز تأسیس جلسه مجمع قاریان قرآن کریم محله سنگلج تهران برگزار شد. در آخرین شب برگزاری جلسه آموزش قرآن «ابراهیم آهور» در رمضان ۱۴۰۱ و به مناسبت يکصدوبیستمین سال تأسیس مجمع قاریان قرآن کریم محله سنگلج، جشنی با حضور سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده، احمد مرادی، محمود متقی‌پناه، علی‌اصغر برومند و دیگر اعضای این مجمع برگزار شد.

گرامیداشت یکی از ستارگان آسمان قرائت مصر

در این هفته به مناسبت سالروز درگذشت محمد عبدالعزیز حصان، قاری مطرح کشور مصر در روز دوم می ۲۰۰۳ میلادی مصادف با 12 اردیبهشت ماه، مطالب متعددی در فضای مجازی منتشر شد، از جمله این مطالب گفت وگوی ایکنا با یکی از قاریان ممتاز کشورمان بود. در این گفت وگو مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که موجب شده استاد حصان از دیگر قاریان شهیر مصری متمایز شود، سبک منحصر به‌فرد و ساختارشکنی وی عنوان شد.

انتهای پیام
captcha