بهترین فرصت قدرشناسی از معلم قرآن
کد خبر: 4054355
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

بهترین فرصت قدرشناسی از معلم قرآن

پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه آموزشی موفق است که براساس آموزه‌های قرآن کریم و اهل بیت(ع) یعنی ثقلین و عترت باشد، اظهار کرد: بهترین فرصت قدرشناسی از معلم قرآن کریم، در محافل قرآنی و به‌ویژه جلسات سنتی قرآن کریم است،

بهترین فرصت قدرشناسی از معلم قرآنروحیه شاد و سرشار از آرامش او حکایت از آرامش قلبی برگرفته از ارتباطش با قرآن دارد، کمتر کسی است که لحظاتی با او بنشیند و از نکات شیرین و طنزآلود او منحنی روی چهره‌اش هویدا نشود. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، پیشکسوت قرآن کریم است که سال‌ها خادم و  معلم قرآن است، اگرچه به گفته خودش «بنده خود را قابل نمی‌دانم که تحت عنوان خادم قرآن تلقی شوم»، لذا فرصت را مغتنم شمردیم تا در روز معلم برای عرض تبریک و قدردانی از سال‌ها زحمات و تلاش‌های بی‎وقفه‌اش در این عرصه، لحظاتی با ایشان هم‌صحبت و هم‌نشین باشیم. مشروح این گفت‌وگو در ادامه تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود:

ایکنا- با توجه به اینکه سالروز شهادت علامه مرتضی مطهری را به‌عنوان روز معلم می‌نامند، لطفا بفرمایید به نظر شما چرا شهید مطهری در یادها ماندگار شده است؟

در والا بودن جایگاه علامه مطهری همین بس که سالروز شهادت او را متبرک به نام شغل انبیا نامیدند، حضرت امام(ره) درباره شخصیت شهید مطهری فرمود: «با شهادت او انقلاب تضمین و نهادینه شد و موجب بیداری مسلمانان شد» بنابراین نمونه معلم موفق شهید مطهری است که حضرت امام(ره) فرمود: «تمامی کتب ایشان بدون استثناء مفید و مؤثر است.»

مستحضرید که معلمی شغل انبیاست، پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما،من برانگيخته شدم تا تعلیم بدهم»، در قرآن کریم آمده‌ است: «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ؛ و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند»(سوره جمعه/ آیه 2).

آنچه در زندگی انسان به تعالی جسم و روح او کمک می‌کند، قرآن کریم است که بر امر تعلیم و تزکیه تأکیدات فراوانی دارد؛ تزکیه بیش از تعلیم اهمیت دارد و در واقع تعلیمی موفق است که به تزکیه روح و روان انسان بیانجامد. آموزشی موفق است که براساس آموزه‌های قرآن کریم و اهل بیت(ع) یعنی ثقلین و عترت باشد، برترین معلمان بشریت امامان و پیامبران ما هستند.

ایکنا- فضیلت و جایگاه معلم قرآن از منظر آموزه‌های الهی و کلام معصومین(ع) را تشریح کنید.

معلم قرآن به‌عنوان معلم‌الخیر (معلم خوبی‌ها)، نامیده شده است، امام صادق(ع) فرمود: «إِنَّ أَهْلَ اَلْقُرْآنِ فِي أَعْلَى دَرَجَةٍ مِنَ اَلْآدَمِيِّينَ مَا خَلاَ اَلنَّبِيِّينَ وَ اَلْمُرْسَلِينَ، همانا اهل قرآن در بلندترين درجات آدميان هستند به‌ جز پيامبران و مرسلين»؛ این به آن معناست که معلمان قرآنی پس از پیامبران و امامان در بالاترین درجات هستند. بنابراین آن‌ها دارای ارزش والا و مقام رفیعی هستند.

پیامبر گرامی اسلام درباره فضیلت معلم قرآن می‌فرماید: «مُعَلِّمُ الْقُرْآنِ وَ مُتَعَلِّمُهُ یَسْتَغْفِرُ لَهُ کُلُّ شَیْءٍ حَتَّی الْحُوتُ فِی الْبَحْر؛ همه چيز براى معلم قرآن طلب آمرزش مى‌کنند؛ حتى ماهى در دريا». زمانی که تمامی موجودات برای شخصی طلب آمرزش کنند قطع به یقین او آمرزیده شده است.

پیامبر(ص) همچنین می‌فرماید: «فلا تستضعفوا اهل القرآن حقوقهم فان لهم من الله العزيز الجبار لمکانا علياً، پس حقوق اهل قرآن را اندک و کم مشماريد، زيرا برای ايشان نزد خدای بزرگ مقام بلندی است.»، بخشی از حقوق معلم قرآنی، مادی و بخش اعظمی از آن حقوق معنوی است. احترام، قدردانی و قدرشناسی از معلم از حقوق معنوی معلمان به‌ویژه معلمان قرآنی است.

ایکنا- به نظر شما راز ماندگاری معلم قرآن چیست؟

معلم قرآن از آنجا دارای ارزش فراوانی است که کلام خدا را به مردم آموزش می‌دهد؛ در روایتی آمده است، عبدالرحمن سلمى به فرزند امام حسین(ع) سوره حمد را آموخت. وقتى کودک سوره را در حضور پدر خواند، حضرت امام حسین(ع) علاوه بر پول نقد، پارچه‌اى از راه حق‌شناسى به معلم طفل داد، دهان آموزگار را پر از مروارید کرد، بعضى از این همه بخشش حضرت تعجب کردند و در این باره از حضرت سؤال کردند؛ امام حسین(ع) در جواب فرمود: «وَ أَيْنَ يَقَعُ هَذَا مِنْ عَطَائِهِ يَعْنِي تَعْلِيمِه؟ پاداش مالى من چگونه با عطاى آموزش این معلم برابرى مى‌کند؟» در واقع به آن معناست که خدمت تعلیم سوره حمد از عطاى مالى من ارزنده‌تر است.

راز ماندگاری معلم قرآن کریم در کلام وحی و معارف الهی است زیرا او مروج آن به انسان‌هاست. لذا، ترویج کلام وحی به او ارزش و تعالی می‌بخشد، بنابراین هیچ‌کس معلم قرآن را از یاد نمی‌برد.

رسول خدا(ص) فرمود: «قرآن افضل از هر چيزی است جز ذات اقدس الهی» و کسی که قرآن را به ما آموزش می‌دهد به اندازه آن چیزی که به ما آموزش می‌دهد ارزشمند است. لذا، ارزش پیامبران و امامان نیز به تعلیم و ترویج آموزه‌های الهی به مردم بوده است.

ایکنا- در طی سال‌ها فعالیت‌تان در عرصه قرآنی یکی از شیرین‌ترین لحظاتی را که تجربه کردید، برایمان تعریف کنید.

شرکت در محافل قرآنی در محضر مقام معظم رهبری از بهترین خاطراتم است. در این جلسات ایشان بیش از پنج ساعت در محضر قرآن کریم حضور پیدا می‌کنند و به تلاوت قرآن و سایر نغمات آیینی گوش می‌سپارند و نکات بسیار دقیق و تخصصی را به قاریان و حافظان قرآنی گوشزد می‌کنند، تنها شخصیتی که جایگاه حافظان، قاریان و معلمان قرآن را رعایت می‌کند، مقام معظم رهبری است.

هیچ‌کس نه در کشورمان بلکه در هیچ کجای جهان اسلام، قدر و ارزش مقام جامعه قرآنی را مانند مقام معظم رهبری رعایت نکرده است و این مایه مباهات ماست، اگر در کشور رشد و توسعه‌ای در عرصه فعالیت‌های قرآنی است، علی‌رغم دشمنی‌ها و کارشکنی‌های فراوانی که وجود دارد، بخاطر عنایت و توجه ایشان نسبت به معارف قرآنی است.

مقام معظم رهبری نه تنها در عرصه فقه و معارف قرآنی سرآمد هستندبلکه در حوزه ادبیات نیز صاحب سبک هستند، درباره بزرگداشت مقام حافظ به گونه‌ای سخنرانی کردند که گویا سال‌ها حافظ‌شناسی و حافظ‌پژوهی کردند.

در محفل انس با قران کریم در حضور رهبر انقلاب، که امسال در اولین روز از ماه مبارک رمضان برگزار شد، در قسمتی از این برنامه گروه مدیحه سرا اهواز اجرا داشتند که بعداز آن رهبر انقلاب در خصوص جای خالی یک بیت در قصیده اجرا شده را متذکر شدند، این بیانگر دقت و توجه ایشان است.

ما به عنوان معلم سرآمد و نمونه باید از مقام معظم رهبری یاد کنیم که جایگاه معلمی را به خوبی حفظ کردند.

ایکنا- با توجه به جایگاه و منزلت معلم به‌ویژه معلم قرآن کریم، به نظر شما بهترین فرصت قدرشناسی از آن‌ها چه زمانی است؟

بهترین فرصت قدرشناسی از معلم قرآن کریم، در محافل قرآنی و به‌ویژه جلسات سنتی قرآن کریم است که خداروشکر جلسات سنتی قرآن کریم اخیرا افزایش پیدا کرده است که سرشار از خیر و برکات فراوان است در این باره پيامبر(ص) فرمود: «مَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فى بَيْتٍ مِنْ بُيوتِ اللّه ِ يَتْلونَ كِتابَ اللّه ِ وَ يَتَدارَسونَهُبَيْنَهُمْ اِلاّ نَزَلَتْ عَلَيْهِمُ السَّكينَةُ وَ غَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَ حَفَّتْهُمُ الْمَلائِكَةُ وَ ذَكَرَهُمُ اللّه ُفيمَنْ عِنْدَهُ؛ هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‌اى از خانه‌هاى خدا برقرار نشد، مگراين كه آرامش بر آنان نازل شد و رحمت دربرشان گرفت و فرشتگان در اطراف آنان حلقه زدند و خداوند در ميان كسانى كه در نزدش هستند، از آنان ياد كرد.»

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha