اعزام قاریان به دیگر کشورها؛ ظرفیتی برای ارائه 4 دهه فعالیت با بیشترین بهره‌برداری + صوت
کد خبر: 4054211
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
قره‌شیخلو تأکید کرد:

اعزام قاریان به دیگر کشورها؛ ظرفیتی برای ارائه 4 دهه فعالیت با بیشترین بهره‌برداری + صوت

قاری بین‌المللی کشورمان گفت: اعزام قاریان به خارج از کشور ظرفیت عظیمی بود که در دهه 60 ایجاد شد، ولی متأسفانه بعدها از این ظرفیت استفاده بهینه نشد در صورتی که امکان بهره‌برداری از آن برای ارائه دستاوردهای جمهوری اسلامی در طول چهار دهه با حداقل هزینه و حداکثر بهره‌برداری، فراهم بود.

///// اعزام قاریان به دیگر کشورها ظرفیتی برای ارائه چهار دهه فعالیت با حداقل هزینه وحداکثر بهره‌برداری+صوت

مهدی قره‌شیخلو، قاری بین‌المللی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن ارائه بیوگرافی از آغاز فعالیتش گفت: از سال 1359 با تلمذ نزد استاد علی‌اکبر توپچی وارد جلسات قرآن شدم و سپس از محضر استاد سیدمحسن خدام‌حسینی بهره‌‌مند شدم و سال‌ها شاگردی ایشان را کردم.

این قاری بین‌المللی کشورمان اضافه کرد: از همان سال 59 تا کنون، تقریباً چهل سال، در عرصه‌های مختلف در خدمت قرآن در حوزه‌های مختلف اداری، آموزشی، داوری و ... بودم و امیدوارم تا پایان عمر نیز این ارتباط ادامه پیدا کند.

وی در مقایسه فضای دیگر کشورها در حوزه قرآن با ایران، ادامه داد: همه کشورهای اسلامی در حوزه فعالیت‌های قرآنی تلاش می‌کنند و ما هم در طول این 42 سال کارهای زیادی در این عرصه انجام داده و ظرفیت‌های خوبی انجام شده و در حوزه‌های مختلف رشد کردیم. ظرفیت فعلی کشور در حوزه قرآنی با پیش از انقلاب اصلاً قابل قیاس نیست، اما باید این ظرفیت‌ها ارتقا پیدا کند.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه متأسفانه در خیلی از حوزه‌ها کارهایی را شروع می‌کنیم، اما به خوبی و به نحو احسن ادامه پیدا نمی‌کند، افزود: به طور مثال اعزام قاریان به خارج از کشور ظرفیت عظیمی بود که در دهه 60 با افق بلندی ایجاد شد، اما متأسفانه بعدها از این ظرفیت استفاده بهینه نشد در صورتی که امکان بهره‌برداری از این ظرفیت برای ارائه چهره‌ قرآنی جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای این چهار دهه با حداقل هزینه و حداکثر بهره‌برداری، فراهم بود.

وی ادامه داد: سال‌هاست که اعزام قاریان به سایر کشورها محدود شده است و پشت آن فکری نیست. بنابر این کارهای خوبی را شروع می‌کنیم اما ادامه نمی‌دهیم و اینگونه است که ظرفیت‌ها ضعیف می‌شود.

این قاری بین‌المللی کشورمان درباره همایش تکریم از خادمان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: تکریم چهره‌ها و پیشکسوتان قرآنی لازم است، چراکه خیلی از این افراد بدون چشم‌داشت و با برکات بالایی، فعالیت می‌کنند. همایش تکریم خادمان قرآن به خوبی آغاز شد، اما خوب ادامه پیدا نکرد. پس از حدود بیست و هفت دوره مراسم تکریم خادمان قرآن باید این همایش از جهات مختلف چون نحوه انتخاب و جهت اهداف، جایگاه خادمان و ... به پختگی رسیده باشد که شاهد آن نیستیم. شاخص‌های انتخاب افراد برای بنده هنوز مشخص نیست تا بتوانم مستدل از انتخاب خادمان دفاع کنم.

وی با اشاره به اینکه حدود 230 نفر از قرآنیان کشور در این مراسم مورد تکریم قرار گرفته‌اند، ادامه داد: در بحث تشکل خادمان قرآن نیز مقرر بود به تشکل‌های مردمی واگذار شود، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. چند سال یکبار، مجمع خادمان قرآن ضعیفی بدون خروجی تشکیل می‌شود. حیف است مجمعی، متشکل از افرادی با سالیان سال تجربه، شکل بگیرد، ولی از آنها در هیچ کجا نه در حوزه سیاستگذاری و نه در حوزه اجرا و برنامه‌ها استفاده نشود.

قره‌شیخلو بیان کرد: سالیان سال است قرار است اساسنامه‌ای تصویب شود، اما هنوز تصویب نشده، یا شده و ما از آن مطلع نیسیتم. ما کاملا فرصت‌سوزی می‌کنیم. اگر قرار است این مراسم شِکلی باشد و هر سال این مراسم تشکیل شود و از عده‌ای تجلیل شود، خوب بحث دیگری است، ولی اگر قرار است از این ظرفیت استفاده شود باید با کیفیت بیشتر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر جلو رفت.

مدیر سابق مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: افراد مسئول که در جایگاه‌های مختلف کشور قرار گرفته‌اند، جایگاه خطیری دارند و بدانند در روز قیامت از اینان بابت عملکردشان بیشتر پرسش خواهد شد. البته من بیش از 30 سال سابقه فعالیت حوزه اداری دارم و در جای جای مختلف کشور مدیرانی را دیدم که با کمترین امکانات و بودجه‌ها چه کارهایی انجام داده‌اند.

وی به بیان خاطره‌ای از اعزامش به یکی از کشورهای اروپایی و میان مهاجران کشور ترکیه اشاره کرد و افزود: آنها بهترین سالن شهر را برای اجرای محفل رزرو می‌کردند و مردم هم با اشتیاق برای استماع تلاوت‌های قاریانی از کشورهای ایران، عراق، مصر و آفریقای جنوبی بلیت می‌خریدند. سالن مملو از جمعیت بود و مردم ساعت‌ها می‌نشستند تا به تلاوت قرآن گوش کنند و بهترین و تأثیرگذارترین تلاوت‌ها برای قاریان ایران، مصر و عراق بود.

کد

این مدرس قرآن بیان کرد: معتقدم می‌توانیم با دیپلماسی قرآنی با حداقل‌ترین هزینه‌ها، بیشترین تبلیغات را در حوزه قرآنی در سایر کشورها داشته باشیم. هنگامی چنین ظرفیتی در دنیاست، چرا برای برگزاری محافل در سایر کشورها اقدام نمی‌کنیم؟ من بیش از 30 کشور برای اجرای محافل قرآنی رفتم و در تمام این کشورها برگزاری محافل با استقبال همراه بوده است. بنابر این باید از این فرصت‌ها استفاده کرد چنانکه در داخل کشور نیز اینگونه است، اما باید با برنامه‌ریزی دقیق مردم را به این عرصه‌ها جذب کنیم.

انتهای پیام
captcha