چالش‌های پیش‌روی شرکت‌کنندگان ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 4052536
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
سیدجاسم موسوی تشریح کرد؛

چالش‌های پیش‌روی شرکت‌کنندگان ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن

سیدجاسم موسوی،‌ قاری بین‌المللی با تأکید بر سطح بالای مسابقات قرآن عربستان در دو بخش شرکت‌کننده و هیئت داوران، گفت: از آنجا که آیین‌نامه مسابقات قرآن کشور عربستان با کشور ما متفاوت است با چالشی جدید در مسابقات روبرو بودم.

سید جاسم موسوی قاری قرآن

سیدجاسم موسوی، قاری بین‌المللی در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۹ توسط یکی از قرآنیان کشور مراکش اطلاعیه ثبت‌نام در مسابقات قرآن عربستان ارسال شد. زمانی این دعوت‌نامه به دستم رسید که سه روز بیشتر تا پایان ثبت‌نام باقی نمانده بود. وقتی وارد سایت شدم باید یک شماره تلفن از کشور مبدأ برای ثبت‌نام وارد می‌کردم که نام کشور ایران حذف شده بود. در سایت نوشته بود اگر مشکلی در ثبت‌نام داشتید می‌توانید ایمیل بزنید من ایمیل زدم و این مشکل را مطرح کردم و گفتم اگر مسابقات شما سیاسی نیست چرا اجازه نمی‌دهید ایرانی‌ها شرکت کنند؟ روز بعد خیلی محترمانه عذرخواهی کردند و گفتند که تعمدی در این موضوع نیست و مشکل نرم‌افزاری بوده است. 

وی ادامه داد: پس از آن به سایت مراجعه و تلاوت دو دقیقه‌ای خود را بارگذاری کردم. بعد از مدتی گفتند که پذیرفته شدید و یک تلاوت دیگر باید بفرستم. به مرور تلاوت‌ها سخت‌تر می‌شد و به همین ترتیب من در 5 مرحله به صورت مجازی تلاوت خود را برای مسابقات ارسال کردم.

موسوی ادامه داد: بعد از این که تلاوت‌ها را برای مسابقات ارسال کردم، اعلام کردند که به دلیل نزدیکی قرائت‌ها به همدیگر باید یک تلاوت دیگر را به تحقیق و ترتیل برای مسابقات ارسال کنید. بعد از یک ماه اعلام کردند که به فینال راه پیدا کرده‌ام و باید برای مرحله حضوری به عربستان سفر کنم. باید در سال ۲۰۱۹ برای شرکت در این مسابقات به عربستان می‌رفتم که با همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مسابقات مصادف شد. تا اینکه در بهمن‌ماه سال 1400 اعلام کردند که قصد دارند مسابقات را به صورت حضوری برگزار کنند. از اول فروردین تا ۱۶ فروردین درگیر ضبط برنامه برای پخش تلویزیونی بودیم.

وی درباره سطح کیفی شرکت‌کنندگان در این مسابقه بین‌المللی، گفت: در مرحله اول وقتی وارد عربستان شدم باورم نمی‌شد که قرار است با کسانی رقابت کنم که از نامدارترین‌های تلاوت قرآن هستند. سطح شرکت‌کنندگان این مسابقه را نمی‌توانیم در هیچ جای دنیا سراغ داشته باشیم. شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف همچون قطر و اندونزی از برترین‌های بین‌المللی بودند افرادی همچون سلمان امرالله، عزت راشد، اسامه کربلایی، معتصم بالله در این مسابقات حضور داشتند. 

موسوی بیان کرد: رقابت با این نام‌ها در این مسابقه بسیار سخت بوده است. مسابقات گروه‌بندی شد و بسیاری از افراد قوی از مسابقه حذف شدند. مثلاً سلمان امرالله در قسمت اول حذف شد. به همین دلیل تلاوت خود را با توجه به آیین‌نامه مسابقات تغییر دادم. در آیین‌نامه آن‌ها تجوید بیشتر مورد تأکید بود و به دلیل همین تفاوت با یک چالش جدید روبرو بودم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم گفت: داوران این مسابقه همه نام‌آشنا بودند؛ آقای عکاوی، طه عبدالوهاب و... از داوران این مسابقات بودند. این مسابقات از سوی اوقاف عربستان پشتیبانی شد. در آیین‌نامه مسابقات قرآن عربستان صوت و لحن را بر اساس تجوید می‌سنجند. حتی بسیاری از سخت‌گیری‌هایی که در وقف و ابتدا وجود دارد آنها ندارند. برای آنها مهم است که یک جایی را قاری به تشخیص خود بر اساس معنا بخواند. آنها چیزی به عنوان وقف و ابتدای اصطلاحی ندارند، شما فقط وقف و ابتدای قبیح و غیر معنایی نداشته باشید قرائت مورد قبول است. برای آنها مهم است که صدای قاری طنین داشته باشد؛ آیین‌نامه آنها کلی است و شاید در یک صفحه جمع و جور شود. در آنجا آیین‌نامه مکتوبی به ما ندادند و از نتیجه داوری‌ها فهمیدیم، آیین‌نامه چگونه است. 

موسوی گفت: من به اسم ایران و به اسم تشیع در این مسابقات شرکت کردم و ایران از ابتدا تا به انتها در این مسابقات حضور داشت. همه داوران هم می‌دانستند که من شیعه هستم و خدا را شکر یک ماه تمام تلاوت‌هایم در تلویزیون ملی عربستان پخش می‌شود.

این قاری بین‌المللی قرآن در پایان درباره جایزه دریافتی گفت: هنوز جایزه‌ام پرداخت نشده و قرار شد ۱۰ روز بعد از عید فطر جایزه اهدا شود.

انتهای پیام
captcha