برگزاری راهپیمایی روز قدس در لندن پس از دو سال وقفه
کد خبر: 4052461
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲

برگزاری راهپیمایی روز قدس در لندن پس از دو سال وقفه

مراسم روز جهانی قدس روز گذشته با حضور هزاران نفر از مردم انگلیس و سازمان‌ها و نهادهای سیاسی و حقوق بشری این کشور در لندن برگزار شد.

به گزارش ایکنا از لندن،  پس از دو سال وقفه به دلیل محدودیت‌های کرونایی، روز گذشته هزاران نفر از مردم انگلیس، از اقصی نقاط بریتانیا برای شرکت در مراسم روز جهانی قدس گرد آمده بودند.

در این میان حضور فعال و پر رنگ خاخام‌های یهودی ارتودوکس، از جنبش ضد اسرائیلی «ناتوری کارتا» در صف اول راهپیمایی مشهود بود. آن‌ها مانند سال‌های گذشته آمده بودند تا ضمن اعلام برائت از جنایات رژیم صهیونیستی، با معترضان هم صدا شده و خواستار نابودی «اسرائیل» شوند.

در مراسم امسال روز قدس در لندن، هواداران فلسطین، پس از تجمع در برابر وزارت کشور انگلیس که در اعتراض به حمایت‌های این وزارتخانه و وزیران از رژیم صهیونیستی و اقدامات تحریمی علیه گروه‌های مقاومت فلسطینی و لبنانی اعلام شد، در حالی که پیشاپیش راهپیمایان شخصیت‌ها و علمای مسلمان، یهودی و مسیحی حضور داشتند با شعار‌های ضد صهیونیستی و فریاد رهایی قدس شریف و آزادی سرزمین‌های فلسطینیان به سمت ساختمان نخست‌وزیری این کشور راهپیمایی و مقابل آن تجمع کردند.

خاخام‌های یهودی در دو نوبت پرچم اسرائیل را به آتش کشیده و به نشانه اعتراض روی آن پا کوبیدند. آن‌ها همچنین شعار نوشته‌های ضد اسرائیلی را حمل کرده و فریاد می‌زدند که دین یهود از صهیونیسم جداست و مخالف جنایت در فلسطین است.

«الهنان بک» یکی از خاخام‌های یهودی شرکت‌کننده در تظاهرات گفت: ما اینجا آمده‌ایم تا با مردم فلسطین ابراز همبستگی کنیم.

وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها فلسطین را اشغال کرده‌ و مردم این سرزمین را قتل عام می‌کنند، تصریح کرد: این جنایات به دین ارتباطی ندارد و موضوع بر سر سرقت و اشغال یک سرزمین است.

این روحانی یهودی افزود: صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند که اسرائیل سرزمین یهودیان است اما واقعیت این است که آنجا خطرناک‌ترین مکان برای زندگی یهودیان است. یهودیان در همه‌جای دنیا از جمله در ایران و سایر کشورهای اسلامی در صلح و آرامش زندگی می‌کنند.

بنابر اعلام منابع خبری، بیش از ۷ هزار نفر در راهپیمایی روز یکشنبه لندن شرکت کردند. آن‌ها شعارهایی همچون زنده‌باد فلسطین، مرگ بر اسراییل، روز قدس روز حمایت از مردم فلسطین است و به اشغال فلسطین پایان دهید سر داده و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.

 مسعود شجره، رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر و هماهنگ کننده اصلی راهپیمایی روز قدس به  گفت: صهیونیست‌ها هر سال تلاش می‌کنند تا مانع از برگزاری راهپیمایی روز قدس در لندن شوند؛ اما موفق نخواهد شد. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی یک نظام آپارتاید است، خاطرنشان کرد که آن‌ها اصلاح‌پذیر نیستند و باید نابود شوند.

راهپیمایی شکوهمند روز جهانی قدس در لندن امسال یک هفته زودتر از روال هر سال برگزار شد؛ اما طبق برنامه اعلام شده از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی قرار است که روز جمعه هم زمان با برگزاری راهپیمایی در ایران، مراسم حرکت کاروان خودرو با حمل پرچم فلسطین در لندن برگزار شود.

برگزاری راهپیمایی روز قدس در لندن پس از دو سال وقفه
 کمیسیون حقوق بشر اسلامی در فراخوان خود نوشته است پریتی پاتل (Priti Patel)، وزیر کشور انگلیس اخیرا با آیلت شاکد (Ayelet Shaked)، وزیر کشور رژیم آپارتاید اسرائیل دیدار کرده است و به همین علت، راهپیمایی روز قدس از برابر این وزارتخانه آغاز می‌شود. این وزیر اسرائیل قبلا خواستار کشتن همه فلسطینیان شده بود.

برخی از سازمان‌های حامی مراسم ویژه روز قدس در لندن عبارت بودند از کارزار همدردی اسکاتلند با فلسطین، کمیته امور عمومی مسلمانان در بریتانیا، سیاه‌پوستان مخالف قطع کمک‌های دولتی، گروه یهودی ناتوری کارتا، اداره جعفریه، حقوقدانان حامی عدالت، جمعیت اسلامی اهل البیت، شبکه یهودیان حامی فلسطین، جوامع اسکاتلندی مخالف مجرم‌سازی، انجمن لبنانی‌های اسکاتلند، انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا، جنبش فوتبالیست‌های ضد آپارتاید، گروه هوادار «جان سیاهان اهمیت دارد» در محله انفیلد (Enfield) در لندن و انجمن خواهران اهل البیت.

برگزاری راهپیمایی روز قدس در لندن پس از دو سال وقفه
مراسم روز قدس ۲۰۲۲ در لندن، با قرائت قطعنامه راهپیمایان در برابر ساختمان نخست وزیری به پایان رسید. در این قطعنامه هرگونه حمایت تسلیحاتی رژیم‌های حامی صهیونیسم، از جمله انگلیس از اسرائیل، محکوم شد. راهپیمایان روز قدس در لندن، متعهد شدند تا آزادی فلسطین و بیت المقدس از چنگال رژیم صهیونیستی، به تلاش خود در حمایت از مردم فلسطین ادامه دهند.


مسلمانان و هواداران فلسطین در انگلیس که به علت تعطیل نبودن روز جمعه در این کشور، معمولا مراسم ویژه روز قدس را در یکشنبه پیش یا پس از آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می‌کنند و به همین علت، یکشنبه ۴ اردیبهشت، مراسم ویژه روز قدس در لندن برگزار شد.

 

انتهای پیام
captcha