جلوگیری از بحران‌های فرهنگی با ارائه مشاوره‌های قرآن‌بنیان
کد خبر: 4051219
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
سیدمحمدحسین چاوشیان بیان کرد:

جلوگیری از بحران‌های فرهنگی با ارائه مشاوره‌های قرآن‌بنیان

رئیس مؤسسه خاتم گفت: لازم است مسئولان نظام، تدبیری به خرج دهند برای اینکه ما دفع ضررِ محتمل برای آینده کنیم تا هم از آسیب‌های اجتماعی که الان وجود دارند و هم در آینده سراغ ما خواهند آمد و تبعات امنیتی و فرهنگی هم دارند جلوگیری به عمل بیاوریم.

سیدمحمدحسین چاوشیان
سیدمحمدحسین چاوشیان، رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم و مدیر بخش مشاوره‌های قرآن بنیان بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فعالیت‌های این بخش در نمایشگاه اظهار کرد: امسال با عنوان بخش مشاوره‌های قرآن بنیان در خدمت مردم و بازدیدکنندگان هستیم و شعار نمایشگاه امسال هم «قرآن کتاب امید و آرامش» است لذا کاری که ما در زمینه مشاوره‌های قرآن بنیان انجام می‌دهیم باید در نهایت منجر به امیدبخشی و آرامش برای مردم شود؛ همانگونه که در آیات نورانی قرآن کریم آمده است: «وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا ۚ إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ؛ و هرگز در زمین پس از آنکه کار آن (به امر حق و شرع رسول حق) نظم و صلاح یافت به فساد و تباهکاری برنخیزید، و خدا را هم از راه ترس و هم از روی امید بخوانید، که البته رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است» (اعراف/ 56). بنابراین امیددهی به مردم مبنای قرآنی دارد و مشاوره‌های ما در همین راستا است

رخنه فرهنگ لیبرال در مشاوره‌ها

وی ادامه داد: سال‌هاست در مؤسسه خاتم در زمینه خانواده فعالیت داریم و آسیب‌های متعددی را در سطح خانواده، فردی و اجتماعی شاهد هستیم که بسیاری از آنها ناشی از این است که نتوانسته‌ایم فرهنگ مشاوره اسلامی را به شکل صحیح در جامعه پیاده کنیم و در بسیاری از موارد مشاوره‌های غیر دینی و اسلامی و با رویکرد غیرمعنوی ارائه و حتی منجر به گسست خانواده‌ها شده است بنابراین فرهنگ سکولار و لیبرال در بدنه مشاوره‌ها رخنه کرده و متأسفانه تبدیل به پاشنه آشیلی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز شده است.
 
چاوشیان یادآور شد: خواهشی که ما داریم این است که مسئولان تدبیری به خرج دهند برای اینکه ما دفع ضررِ محتمل برای آینده کنیم تا هم از آسیب‌های اجتماعی که الان وجود دارند و هم در آینده سراغ ما خواهند آمد و تبعات امنیتی و فرهنگی هم دارند جلوگیری به عمل بیاوریم. در این راستا مشاوره‌های اسلامی باید حمایت و تقویت شوند. خوشبختانه امسال وزارت ارشاد و معاونت قرآن و عترت که بانی این نمایشگاه هستند تأکید فراوانی بر مشاوره‌های قرآن بنیان دارند و ما هم سعی‌کرده‌ایم که مشاوره‌هایمان فقط معطوف به ساحت خاصی نباشید.

مشاوره رایگان برای بازدید کنندگان

رئیس مؤسسه خاتم ادامه داد: اساتید حوزوی و دانشگاهی که ما دعوت کرده‌ایم از افراد صاحب تخصص هستند که هم در زمینه معنوی و هم در زمینه آکادمیک کار کرده‌اند. ما هر شب در خدمت سی مشاور هستیم که حدود صد و پنجاه تا دویست ساعت مشاوره رایگان ارائه می‌دهند. در اینجا فضای بسیاری مناسبی برای مشاوره قرآن‌بنیان فراهم شده است و واقعاً حل مسئله در همین غرفه اتفاق می‌افتد چون اگر کسی افسردگی، خشم، اضطراب، مشکل با خانواده یا مشکل تحصیلی و شغلی دارد می‌‌تواند از مشاوره‌های ما استفاده کند.
 
وی یادآور شد: برای این غرفه بیش از هشتاد مشاور را احصا و در نهایت سی نفر را انتخاب کردیم که در پنج ساحت عمده شامل تربیتی، فردی، خانواده، پیش از ازدواج و مشاوره زوجین، به ارائه خدمات مشاوره مشغول هستند. درخواست ما از مردم این است که در نمایشگاه قرآن و مخصوصا غرفه مشاوره‌های قرآن بنیان حضور پیدا کنند و خبرگزاری ایکنا هم می‌تواند در زمینه اطلاع‌رسانی برای این امر نقش مؤثری ایفا کند چراکه هر چقدر بتوانیم مشاوره‌های قرآن بنیان را تبلیغ کنیم نقش موثری در تقویت بنیان خانواده ایفا کرده‌ایم. 

کارگاه‌های بازآموزی برای مشاوران

مدیر بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن افزود: در سال‌های قبل مشاوره وجود داشته اما در قالب بخش‌های دیگر صورت گرفته و در واقع غرفه‌ای مجزا با این عنوان وجود نداشته است اما با این نگاه، برای اولین بار است که مشاوره‌های قرآن بنیان و آن هم توسط سی نفر ارائه می‌شود. البته حتی مشاوره‌های حقوقی هم به مردم ارائه می دهیم و چند نفر از همکاران ما متمرکز بر اینگونه مشاوره‌ها هستند چون ممکن است مردم مشکلات حقوقی هم داشته باشند اما هزینه‌ها برایشان سنگین باشد لذا چنین تنوعی را در سال‌های قبل شاهد نبوده‌ایم.
 
چاوشیان گفت: همچنین برخی کارگاه‌های بازآموزی برای مشاوران و علاقه‌مندان به مباحث روان‌شناسی فراهم کرده‌ایم. در واقع کار ما چند منظوره است گرچه متمرکز بر مشاوره قرآن بنیان هستیم اما تلاش داریم که در فضای به وجود آمده از اساتید این حوزه نیز تقدیر کرده و معرفی آثار برای علاقه‌مندان به این حوزه داشته باشیم.

یادآور می‌شود، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۲۷ فروردین به مدت دو هفته در مصلای تهران پذیرای علاقه‌مندان به کلام وحی خواهد بود. این نمایشگاه در ۴۵ بخش و ۴۰ هزار متر مربع وسعت هر شب از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ میزان شهروندان است.

همچنین به موازات نمایشگاه حضوری، نمایشگاه مجازی قرآن کریم نیز به نشانی iqfa.ir برپا شده است.

انتهای پیام
captcha